Kul med en till som fräshar upp 9000 börjar bli en ovanlig bil. Ser bra ut de du gör oxå.
Kul med en till som fräshar upp 9000 börjar bli en ovanlig bil. Ser bra ut de du gör oxå.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Hej!
Här kommer en update. Nya pinnskruvar och packning till grenröret på plats. Blocket rengjort och målat, nya ventilkåpan med ny packning på plats. Har kladdat lite färg på vattenröret och remskivan till vattenpumpen också:
Oljefilter och hållare på plats, även oljetråget har hittat dit:
Insug och spridarbrygga på plats, har bytt insugspackning och spridartätningar:
Blev lite bättre än innan: (Bry er inte om den smutsiga lyftöglan, har blankpolerat den nu )
Turbo, grenrör på plats. Nya skruvar och muttrar:
Från andra sidan. Spjällhuset har jag rengjort invändigt också, var rätt kletigt. Oljetråget smutsigt på bilden. Är svårt att inte smutsa ner motorn nu, brukar vara tvärtom
Rengjord tändkassett på plats, såg väldigt fräsch ut:
Nya remhjulen på plats, likaså spännare och kabelhärva. Fräschade även upp och målade startmotorn, syns om man tittar noga på andra bilden. Jag har använt nya rostfria slangklämmor överallt.
Sedan åkte motorn ner i bilen igen. När jag lyfte ur motorn stod den på pallbockar och för att kunna rulla kranen bakåt, man måste ha rätt djupt garage... Jag kom på det för sent och fick putta kranen i "sidled" vilket var lite obehagligt då framhjulen inte var svängbara.
När jag skulle sätta i den igen så smällde jag i två yttre drivknutar så att bilen gick att rulla på, vilket var en stor fördel. Motor och växellåda tillbaka där de ska vara:
Sedan har jag fått lite mer info om bilen via en gammal ägares vän, som ägde den runt 2003 då den ska ha varit i väldigt fint skick. Fick då även lite gamla bilder och bifogar ett par här. Ser riktigt fräsch ut, bilderna skall vara tagna 2003. Man skulle köpt den då:
Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna
/David
Luras du? Bilen har ju samma fälgar som du köpte!
Om du redan fått ihop den är jag oerhört imponerad!
Utan Saab
Nej då, på bilden är det 18". Mina är bara 17"Ursprungligen postat av rejser99
Bra jobbat iallafall, jag gillar din Aero!
Utan Saab
Tackar!Ursprungligen postat av rejser99
Kanske ska tillägga att jag haft bilen i två år, och den senaste updaten beskriver saker som gjordes vid årsskiftet 2011/2012, så det arbetet jag har beskrivit i tråden hittills har tagit ungefär ett år... Tid har jag sämst med
Härligt att se de nya och gamla bilderna ihop, du är onekligen på god väg att få den i till och med bättre skick än den var då.. för så fint var inte motorrummet då
Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld
Kul att höra! Men jag har nog en bit kvar på resten av bilen.Ursprungligen postat av SS9000K
Undra vad som hände med de där cornersplitterna som satt på då? Troligen flög de av då resten av fronten pajades. Egentligen gillar jag inte sån "styling" men var det inte rätt snyggt på den bilen...
/David
Den såldes med dem på så de är mycket möjligt att de flög av när fronten pajades. Håller med, generellt är det inte speciellt schysst men på nått sätt så lirade det ändå på den bilen.. iaf 2003 när alla skulle ha corner splittersUrsprungligen postat av Dab
Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld
Hej David. Snyggt jobb. Gjorde samma mde min Areo 96:a. Tänkte fråga hur bar du dig åt när du fixade till klädseln på stolarna? Mina är ganska slitna och behöver fixas till. Tackar på förhand Jari
9000 96:a Areo
B206 2,4L.
Medlem 3709
Hej Jari,Ursprungligen postat av Jari-9K
Jag använde Leathermasters produkter. Först dammsög och tvättade jag stolarna noga, använde svamp. Körde flera vändor, och tror att jag även använde vassa sidan på svampen på de allra blankaste ytorna. Detta upprepade jag några gånger. När stolarna var torra så smetade jag på ”bättringsfärg” i alla småsprickor. Även detta upprepades tills det såg bra ut. Avslutade sedan med skyddskrämen. Dessa produkter var det:
http://leathermaster.se/produkter/lader ... rotection/
http://leathermaster.se/produkter/l%C3% ... r-make-up/
Passagerarstolen blev RIKTIGT fin, på förarstolen syns det fortfarande att den är lite sliten, men det blev grym skillnad mot hur de såg ut när jag köpte dem.
/David
Hej. Tack, ska köpa grejerna och följa dina råd. Kollade igenom tråden igen och kan bara konstatera att du gör ett jätte jobb. 9000 är en snygg bil fast den börjar bli gammal. Var på Returbilen och letade efter bältet vänster bak men upptäckte att det fanns fler 9-3 och 9-5:or där. Kämpa på. Mvh. Jari
9000 96:a Areo
B206 2,4L.
Medlem 3709
Tack för uppmuntran!Ursprungligen postat av Jari-9K
Hoppas dina stolar blir fina. Här finns annars bra guider till hur man gör rent inredningar: http://forum.pingens.se/viewforum.php?f ... 97354455ad
/David
OK. Ska kolla där. /JariUrsprungligen postat av Dab
9000 96:a Areo
B206 2,4L.
Medlem 3709
jättekul tråd att kolla i! man får lite inspiration när man själv nångång i framtiden ska putsa upp sin egen!
kommer absolut följas!
Saab 9000cse 2,3t A50 -97
Kul att du gillar detUrsprungligen postat av smoorfenfastback
Hej!
Här kommer en update. Detta gjordes i början av 2012.
Hade länge letat ”ny” kondensor eftersom den gamla var duktigt rutten, så när jag hittade en fräsch köpte jag den. AC-kompressorn är av okänd anledning bortkopplad, och det finns ingen gas i systemet. Men i framtiden kommer jag vilja ha AC, så jag vill ha alla detaljer komplett. ”Ny” och gammal kondensor:
Här är motorn och allt tillhörande monterat. Har rengjort allt. Det blev poly-bussningar även i övre motorfästet. Tyvärr dammigt:
Eftersom jag tänkte köra lite med bilden under sommaren 2012 så var det dags att hänga dit "nya" avgassystemet för provmontage. Bakvagnen var smutsig och jävlig och jag hittade en hel del rost tyvärr... Blev inte glad Hade inte tittat så noga bak eftersom den var så fräsch under fram, och själva den "platta" delen av golvet.
Rostskyddet i golv och hjulhus bak består av grundfärg, sedan är det nån sorts tjockare plastbeläggning med grön lack ovanpå. Där det gått hål på rostskyddet var det i rostigt och bubbligt under smuts o färg.
Rötet tankband, rost i balken vid avgasupphängningen:
Andra tankbandet:
Mer rost, vid en annan upphängning:
Mer rost, uppe till höger, mitt i golvet:
Mer, bromsrören var halvruttna och bensinfiltret från stenåldern:
Sen började jag rota i hjulhusen, som såg fina ut vid första anblicken. Såg att rostskyddet/färgen släppt lite vid genomföringen för stötdämparen. Hackade lite med en mejsel och vips såg det ut så här:
Det var lika illa på andra sidan. Vid röret för tankpåfyllningen var det ruttet också. Där tröskel och hjulhus "möts" hackade jag också hål. Nu funderade jag på att ge upp, i flera minuter, men insåg snabbt att det var för sent. Bara att bita ihop
Bakom kjolpaketet fanns lite mer brunt. Detta är vänstra sidan, högra var betydligt bättre:
Planerna för sommaren 2012 skrotades snabbt. Så hela bakvagnen, tank m.m. åkte ner, bara att börja slipa rost. Planen var att fixa allt i golvet och i bakvagnen först, och sedan åtgärda rosten i hjulhusen sedan.
Blev ett antal högar med rost och smuts som denna. Notera mina” De Walt”-gula verktyg i bakgrunden
I främre delen av golvet var det i princip endast domkraftsfästena som var dåliga, de var intryckta i bilen lite grann, och allmänt rostiga. Skall tydligen vara väldigt vanligt på 9000. Har tyvärr ingen bild på hur de såg ut på bilen.
Det var allt för denna gång, fortsättning följer. Kommentera/fråga gärna
/David
Tjusigt motorutrymme! Måste känts riktigt bra att få det så fint!
Förstår att det måste varit riktigt trist att hitta rosten efter det....
Utan Saab
Tackar! Jo det blev fint, dock tycker jag det är lite synd att alla poly-bussningar ska ha nån godis-färg...Ursprungligen postat av rejser99
Angående rosten får jag väl skylla mig själv som inte kollade nogrannare i början. Men det är inte så farligt egentligen. Har flera gånger tänkt att man borde köpt sig en fräschare bil från början, men jag tror att de flesta är mer eller mindre rostiga när man väl börjar leta. Jag köpte ju min för att den var hyfsat ”rostfri”...
/David
Håller verkligen med! Mer svarta poly-bussningar åt folket..Ursprungligen postat av Dab
Keep up the awesome work föresten!