Visst. Men jag tror elbilstillverkare i regel underskattar frihetskänslan av att vara oberoende.
Visst. Men jag tror elbilstillverkare i regel underskattar frihetskänslan av att vara oberoende.
Fredrik J
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag tycker det här låter mest spännande och lovande:
"I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja något om."
CEVT?
Fredrik J
Kanske Geely etablering i Europa?
http://teknikensvarld.se/mystisk-ny-...-volvo-187595/
Hur många 2014 9-3N blev det till slutkunder/totalt? Utgå från den siffran herr Bergman.
Resonemanget om batteriets tillverkningskostnad utgår från att batteriet inte utvecklas, och att man inte kan göra något åt materialåtgången. Båda är fel i åtminstone viss utsträckning.
När det gäller vätgas skulle jag säga att det i sig aldrig kan slå, därför att vätgas i slutna utrymmen är ett, vad det ser ut som, olösbart problem. Därför att vätgasmolekylerna är så små att de inte går att förvara i passiva behållare (det finns inget material som är så tätt att det kan stänga inne vätgasmolekyler, blir ungefär som man försöker göra en behållare av skumplast), så långtidsförvarar man en bil utan energiförsörjning (ingen fungerande aktiv tank) i ett slutet garage så kommer det oundvikligen att bli en explosionsfara.
Notera att vätgas är något annat än andra gaser. Andra gaser än vätgas har inte samma problem.
Försöker man ändå trycka ut bilarna på marknaden kommer det troligen marknaden att haverera efter ett antal gasexplosioner.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag tolkar det som att Toyota inte har råd att chansa på att batteriteknik som ännu inte finns. Toyota är ju världens största biltillverkare. Det blir många batterier. NEVS prognoserade volymer placerar dom i nischsegmentet och har delvis andra förutsättningar.
Jag vet inte vad nästa batteriteknik skulle kunna vara. Lika lite som jag vet hur man i framtiden förvarar vätgas.
Spännande framtid. Men det gäller att inte gå all-in för tidigt.
Fredrik J
Hmm. Jag får ingen rättsida på detta. Enligt SvD gäller:
"Enligt planen ska minst 60 000 bilar produceras i Trollhättan varje år. Och en ny fabrik i kinesiska Tianjin ska ha en kapacitet på 200 000 bilar per år."
Så är de 60.000 som nämns i Trollhättan hela tillverkningen eller är det så att de tillverkar 60.000 bilar i Trollhättan och den kinesiska marknaden och sedan sköter övrig tillverkning efter efterfrågan?
Verkar fortfarande vara väldigt oklart.
180000 bilar per år i trollhättan är fabrikens teoretiska max vid treskift. Saab var ju aldrig i närheten av dom siffrorna. 120000 per år är ju en betydligt mer komfortabel siffra.
Fredrik J
Har NEVS behövt återinvestera i maskiner och utrustning?
Fanns väl en hel del till salu via KVD, var inte bl.a. Volvo Personsvagnar där och köpte?
Till mitt garage: Garaget
60.000 bilar känns inte som man ska kunna kränga på väst-marknaden förrän man byggt upp ett förtroende från ett tidigare långt krisande märke, och det kan nog ta några år. Antingen är siffran långsiktigt satt, eller så räknar man in "prefab-bilar" som skeppas till Kina för färdigställande - i det senare fallet är det mkt väl möjligt att klara bedriften och mer därtill.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Glömde quoten
- - - Uppdaterad - - -
Nej, det är helt fel att börja satsa på elbilar idag. Det finns hur mkt olja som helst. "Peak oil" är ett skämt som skulle inträffa redan på 70-talet, men hela tiden skjuts fram därför att vi kan köra på bensin i hundratals år till. Tänker man då också in att de RIKTIGA klimatforskarna, dvs inte de som får forskningsanslag av "Al Gore-typer", vet att tiden snart kommer då de inte kan driva lögnen om att 0,4 promille CO2 styr klimatet åt hellskotta jämfört med bara 0,3 promille av atmosfären. Då när fårskallarna som inte kollat upp fakta själva innan, börjar inse vad de betalat sin skatt till, kommer ingen efterfråga de ganska miljöovänliga batteribilarna.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Man kan säkert tvista om både peak oil och CO2, att det inte skulle påverka miljön att elda olja tror jag inte på, men hur stor påverkan är är nog svårt att säga då väl endel tror att effekten kommer som en eftersläng - däremot så görs ju mkt el av brunkol som heller inte är så miljövänligt, och batteriernas påverkan på miljön kan säkert även den diskuteras.
Var råvaran till batterierna kommer från vet jag inte, men att oljan till stor del kommer från diktaturer och skapar krig och elände är ju nåt som borde tala för tex etanol eller el. Dessutom är det på modet att köra på alternativa bränslen och det är nog viktigare än den egentliga nyttan (iallafall för att få sälja fordon).
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Varken olja eller brunkol är miljövänligt att elda rakt av, men bensin som går genom en modern katalysatorbil i arbetstemperatur lämnar inte så jättemkt annat än koldioxid och vatten bakom sig. (Diesel är det värre med, och jag spår en glädjande dyster framtid för dieselpersonbilar). Brunkol är man i västvärlden riktigt duktiga på att rena vid kraftverken. I Kina kanske man är mindre noga.
Fast det blir ju lite fånigt när ”Miljö”-partiet slåss för att det inte ska bli ett kalkbrott vid den där Öjnare-skogen (eller vad den heter) på Gotland, samt att brunkålsbrytning och uranbrytning bl a ger sår i landskapet å ena sidan, och å andra sidan vill ha elbilar och vindkraftverk som kräver dessa sällsynta jordartsmetaller som när de bryts och anrikas förstör enorma ytor i U-länder, och folk omkring blir sjuka av radioaktiva biprodukter som dumpas ut i natur och hav.
Ja, om CO2 har en tydlig negativ inverkan på klimatet och det i så fall är i form av uppvärmning, så ligger det delvis i en fördröjning då havet kan ta upp mkt värmeenergi innan det påverkar vädret. Mätningar har dock inte kunnat klargöra att så skett. Men en stor del ansåg man också vara ganska direktverkande genom att reflektionen av koldioxid till ytan skulle först värma ytan, som i sin tur skulle ge en hävstångseffekt via vattendunstning och mer moln – där molnen är en större växthusfaktor. Dock har detta inte visat sig stämma att molnmängden ökar. Sedan har man desperat försökt med hypoteser om uppvärmning som lurar längre upp i atmosfären, men det har satteliterna kunnat visa inte heller stämma.
Sedan alla dessa datamodeller och uttalanden som gjorts och sedan försökts glömmas. Kommer du ihåg den berömda ”hockeyklubba-prognosen” från 90-talet? Att med dåvarande CO2-utsläpp skulle jordens temp fortsätta närmast spikrakt upp i samma linje som den råkade göra under just 90-talet. Och runt 2000 skrev meteorologen Per Holmgren, att om 10 år skulle det vara omöjligt att köra Vasaloppet. 2007 sade Al Gore att Arktis skulle vara isfritt sommartid inom 7 år.
Vad har hänt sedan dess, förutom att mestadels Kina ”sett till” att fördubbla CO2-utsläppen av mänsklig aktivitet i världen? Jo, till alla dem och IPCC:s förtret, så har vi inte haft ngn uppvärmning de senaste 18 åren. Hockeyklubban knäcktes rejält, När Vasaloppet kördes 10 år efter Pers uttalande var det ungefär en meter snö i Mora och ännu mer vid starten – ja, det var så kallt att faktiskt hela Sverige hade snötäcke en lång period däromkring, vilket var ovanligt även på det kalla 70-talet. Al Gore var nog vid gott mod 2012, då Arktis hade rekordlite is, men aj då det blev en rebounce ordentligt, så när de 7 åren gått (2014) var det ordentligt utbredd och massiv is. Fartyg fastnade i packisen, för de trodde det skulle gå att åka genvägen ovanför Sibirien. Man har dock pratat tyst om ANTarktis, för där har isen stadigt vuxit i flera decennier. Och kommer det på tal, så försöker man hitta ngn förklaring i att CO2 gör så att norra och södra hemisfären beter sig olika.
Vad skulle vi få mer då? Tornados och översvämningar. Och jo tack, på TV har det nog blivit filmat mer extremväder. Men kollar man i statistiken så har antalet tornados minskat både i mängd och kraft sedan 1950-talet. Samma gäller översvämningar och extremtorka. Några platser har varit värre drabbade än andra, precis som det nyckfulla vädret varit i alla tider. Att Himalayas glaciärer skulle smälta bort till 2035 fick dock IPCC med svansen mellan benen plocka ur sin text. Om ngt så har den möjligen vuxit i is totalt sett på senare år, men är ganska oförändrad. Självklart kan man alltid hitta ngn glaciärgren lokalt som dragit sig tillbaka.
Kommande året kommer dock vädret kunna bli lite extremt på sina håll, och det beror på att det är ett ”El Nino-år” (ovanligt stark denna gång dessutom). Men annars oroar jag mig nog mer för att vi är på väg in i en liten mini-istid – inte så vi får packis över landet, utan lite mer som vädret var för ungefär 200 år sedan.
Till sist, om folk runt om på jorden börjar förstå att allt bara var en bluff (för att göra rika rikare och mäktigare), så kommer det självklart inte vara mode/trendigt att köra elbilar. Kanske idag, men troligen inte om 10 år.
Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.
Jag skulle säga att inget av det har någon större betydelse för om de säljer, det som har betydelse är ekonomin och subventioner. Och sjunkande priser på solceller kommer att göra en stor skillnad på sikt, en annan sak är att det (normalt) mindre servicebehovet på rena elbilar kommer att vara attraktivt för många köpare. Däremot kommer det säkert att dröja länge innan bensinbilar slutar säljas.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det där hör man ju ofta. Att elbilar skulle ha ett mindre servicebehov än bensinbilar. Vad grundar man det på? Visst, man slipper byta motorolja och tändstift men i gengäld har man en hel del temperaturreglerande utrustning ombord för batterier och mer kommer det bli i framtiden när man ska krama ur det sista ur dagens batteriteknik. När det gäller resten av bilen (t.ex. bromsar och hjulupphängningar) finns det ju ingen skillnad.
Fredrik J
Det jag grundar mig på är gjorda erfarenheter, andrahandsuppgifter dock, på de som kört elbilar innan det blev mode.
Mycket av servicebehovet på en vanlig bil är ju effekter eller sidoeffekter av förbränning. När det gäller bromsar så minskar behovet om man huvudsakligen kan köra med regenerering. Däremot kommer saker fortfarande att gå sönder, som hjulupphängningar, men det är ingen egentlig servicepunkt. Den temperaturreglerande utrustningen kan säkert gå sönder, men det borde vara lätt att designa så att den saknar behov av förebyggande service. Behovet av regelbunden service bör rimligen minska drastiskt, 3 års-intervaller som jag hört nämnas låter inte alls orealistiskt.
På sikt kommer säkert tillförlitligheten att ta överhanden jämfört med att krama ut det sista ur batterierna, när batteripriset kommit ner till mer rimliga nivåer (typ 30% av totala tillverkningskostnaden), jämför t.ex. med hur många lågutrustade bilar som säljs jämfört med toppversioner.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Bortsett från byte av olja och filter på förbränningsmotorn är ju service en funktionskontroll av bilens alla system och höja sannolikheten att bilen inte drabbas av driftsproblem ute på vägarna. Det borde ju gälla oavsätt drivmedel.
Dessutom är min erfarenhet att bromsar som används sällan är dom bromsar som oftast behöver reparation.
Fredrik J