Hej! Har fått ett jobbigt problem med min 9000 CSE 2,0t -97
Det började med att jag monterade en sänkningsats på bilen (60/40) med dämpare. Grejerna har suttit på polarens bil och funkat fint innan. Då han skulle byta till bättre grejer fick jag dämpare och fjädrar då mina var ganska dåliga.
Bytte topplagringar och kontrollerade så att allt så shysst ut.

När vi sen skulle provköra bilen så skakade det något fruktansvärt så fort man nuddade gasen. Vi vågade inte ens köra över 30 km/h utan vände direkt in i garaget. Vi rev ned allt och kontrollerade så att allt var draget, tog isär fjäderbenen och monterade ihop dessa igen för att se om vi gjort något fel. Vi bytte plats på dessa. Fortfarande ingen skillnad.

Efter en stunds letande på nätet kom vi fram till att det kunde vara en inre drivknut som visat sin dåliga sida i samband med att vinkeln på drivaxlarna ändrats då bilen sänkts. Sakt och gjort, vi ordnade fram en ny drivaxel tills nästa dag. Bytte på vänster sida där vi båda upplevde att det skakade mest.

Ingen skillnad! Provade att flytta över den vänstra drivaxeln till höger sida. Skakandet blev bättre! Men bilen gick väldigt tungt som om bromsarna låg på. In i garaget igen och rev. Upptäckte då att ABS-kransen blivit skadad. Satte tillbaka den gamla drivaxlen och testade. Bilen gick lätt igen, skakandet var kvar men inte alls så varligt som tidigare.

Däremot så hade ett nytt ljud nu uppkommit! Nämligen ett malande ljud, det lät från vänster sida. Efter några timmars felsökande och svärande upptäckte vi att Höger hjullager var väldigt glappt och konstaterade att det var källan till malandet. Detta bytte vi och ljudet var borta. Dock kvarstod skakningarna. Våran tanke var att det säkert var dags för vänster sidans hjulager oxå. Så vi kände på detta, visst där fanns det ett visst glapp.

Bytte även detta idag utan någon framgång med skakandet.

Har gjort rent medbringare och inre knutar. Undersökt dessa nogrannt efter tecken på skador eller onormalt glapp. Fyllt dessa med nytt fett. Monterat ihop allt igen med momentnyckel för att verkligen vara säker på att inget är löst. Kontrollerat alla bussningar. Flygplans bussningen är ny, de andra ser bra ut. Den enda bussningen som är dålig är krängningshämmarbussningen. På båda sidor. Hittar inget onormalt glapp i framvagnen.

Det är endast när man accelerarar, när man rullar eller bromsar. Frikopplar och gasar u name it så skakar det inte. Bara när man accelerarar.

Vad är det för fel?! Sliter mig verkligen i håret och pengarna rullar iväg!