Hallå.

Köpte nyligen min första Saab, en 9-5 2.0T -00. Var lite skeptiskt till en början, men vilken grym bil man ändå får för pengarna. Kunde inte bli nöjdare för dom pengarna, och gott om plats med barnvagn och allt har man också. Helskinn i bilen, vilket ger lite lyxkänsla.

Har lite småfix att göra, och saker att kolla upp som jag missade under inköpet. Känner ändå att det är värt det, för det är så mycket mer bil än typ Focus, astra och liknande bilar i den prisklassen.

Glömde självklart kolla upp dom självklara sakerna med Saab. Pga okunnighet. Kamkedjan, Turbon och Vevhusventilationen. Bilen har gått 24000mil. Servad varje år.

Börjar med Kamkedjan, ska mäta den i helgen, rasslar dock inte. Turbon, bilen ryker inte, går bra och jämt. Inget tecken där. Vevhusventilationen, ingen svart ventil bakpå oljepåfyllningsröret, dock en slang som går ut där, till någon sorts backventil på vänster sida av motorn?

Tänkte gå igenom hela bilen i helgen, vad finns det för saker att gå igenom? Typ dräneringar, m.m, ställen som kan vara bra att rengöra helt enkelt? Eller andra saker som kan vara bra att smörja och putsa? Tänker blandannat på dragkroken, den var lite rostig.

Bilen går relativt tyst och fint, men tycker att det kommer lite vägljud ifrån höger bakdör, kan det vara någon list eller så?

Självklart funkar inte displayen i bilen, ska försöka mig på den sedan också, men på mätarhuset så blinkar nån Info text gult, lyser ett tag, sen slocknar den. Trycker jag på rattknapparna, typ byter radiokanal så slocknar den, för att tändas ganska snart igen. Vad beror det på? Ger det en felkod om inte alla pixlar i displayen inte funkar?


Får ursäkta om det blev lite rörigt, lite mycket funderingar om bilen bara. Orolig för att jag gjort bort mig