Min TiD4 automat var just inne på 1:sta service 30.000km. Jag är helt nöjd med bilen, och tycker att motoreffekten är ok. Men fick som lånebil en TTiD4 manuell. Hade rullat ca 5000km, så den borde vara lite inkörd. Kör jag riktigt lagligt drar min automat 0,6 l/mil, men utslaget över 30.000km har den dragit 0,63. Mycket bra siffra. Körde TTiD4 200km, körning som jag normalt kör landsväg. 0,81 l/mil. +30%! Teknikens Världs siffror var ännu värre. Det är för mycket och dessutom manuell mot min automat. Av någon konstig anledning är även utväxlingen lägre. Motorn går betydligt hårdare oxå. Mer motorljud. TiD4 motorn är inte premium, men TTID4 är det absolut inte. Sedan går det inte att få med automat. Påstås att GM har ett finger med i det. Diesel ska ha automat låda.
Vad är då anledningen att 9-3 TTiD4 har fått så låga utsläpp och förbrukning? Tydligen finns det en skillnad i 1.9 motor mot den 2.0 i 9-5. Att 9-5 därmed skulle klara gränsen 120 CO2/km är som jag förstår det uteslutet med denna motor.
Har allvarliga planer på att beställa en kombi, men inte med TTiD motor. Bättre att SAAB fixar en uppgradering av TiD till bra pris. Har kört en sådan och den går lika bra som TTiD, och angenämare motorgång.
Men först vill jag se den i verkligheten. Även som SAAB vän, så vet i sjutton hur den ser ut bak. Tål att tänka på. Verkar även som last utrymmet hör till de mindre. Som Insigna. Jätte stor lucka, men vad hände med utrymmet.