Har länge varit sugen på en og900 Aero i originalskick men tyvärr börjar de bli alltmer ovanliga. De flesta man ser idag har vita blinkers, tonade rutor och är extremsänkta

Hursomhelst dök det upp en luddig annons på blocket som jag anade kunde dölja en Aero och det visade sig att jag hade rätt
Efter 2 dagars funderande åkte jag de 25milen för att titta på bilen (läs köpa). Jag hade ju redan bestämt mig...Ägare var ett par i 50-årsåldern som haft bilen sedan -92 (12000mil)

Bilen är alltså en Silver 900 Aero -85 med 29700mil på mätaren i originalskick och fullt utrustad. Förutom standardutrustningen finns en AC som inte funkar, en bensinvärmare som inte heller funkar och ett gammalt larm av tveksam kvalité (har redan tjuvlarmat en gång).
Serviceboken är bara stämplad t.om. 4000mil men från 12000 mil finns en egen liten bok med alla tankningar, service och reparationer ordentligt antecknade i en liten glosbok (gubben är lärare )

Bilen är i bra skick för sin ålder men har även en hel del skavanker från många års användande.
Det finns två ordentliga rostskador, hö framskärm och vänster dörr som måste fixas. I övrigt ser den bra ut, förutom någon liten buckla, repig lack och något "använda stötfångare" Kjolar och spoilers sitter fast och är hela ia
Chassiet känns riktigt fräscht trots närmare 30k mil och inga dokumenterade stötdämparbyten Kan dock märka en tendens till överstyrning i långa snabba högerböjar som inte alls finns i vänsterböjar.
Maskinellt verkar den också skapligt ok. Dock verkar ventiltätningarna vara dåliga och så tycker jag turbon är väldigt seg att börja ladda. Det är en rejäl fördröjning oavsett varvtal, men den laddar stabilt och fint en liten aning in på rött..
Turbon är f.ö. vattenkyld så det är nog läge att undersöka vad det egentligen är för snurra som sitter där...
APC-boxen är plomberad (Hur många sådana Aeros finns det ?)

Nästa steg blir att börja använda bilen lite och att upprätta en "att göra lista" och en "att köpa lista".
Avgassystemet måste bytas omg, så det får bli punkt 1 på båda listorna.



Bilen utan Aerofälgarna




Framskärmen som är skadad.. .





Reparerad skada på förarstolen