Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Stöldskydd ur funktion NG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Standardförfarande i sådana hör situationer är att koppla ur batteriet en stund för att "nolla" systemet. Allt bör fungera efter att du kopplat in batteriet igen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Stämmer bra. Koppla ur batteriet ca 30s sen är det löst. Du får även kalibrera rutorna så dom kan hissas ner och upp automatiskt.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Hade batteriet urkopplat i ett par minuter men det fungerade inte ändå... Får prova att ha det urkopplat en lite längre stund och se vad som händer.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Hade batteriet frånkopplat hela dagen igår utan framgång. Bakdörrarna är stendöda. Någon som har tips på vad jag ska göra?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Är alla säkringar hela? Min bil varnade för trasigt backljus, även fast lampan var okej. Räckte med att rycka ur och sätta tillbaka säkringen så var problemet löst. Varningen borta.
    Låter skumt, lossa batteripolen har funkat för mig innan, och jag har demonterat dörrsidorna ca 5ggr av olika anledningar.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Ska kolla säkringarna! Jag har plockat bort dörrsidorna ett antal gånger jag med men aldrig kört omkring utan dessa monterade och kontakterna ikopplade, så tänkte att det var därför det blivit något konstigt....
    Senast redigerat av Moderator den igår klockan 18:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Har nu letat säkringar som rör stöldlarm eller c-lås men det verkar inte finnas några sådana? Vet inte riktigt vad jag ska felsöka mer...

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Prova med Tech2 och nolla felkoder. Borde funka då.

    När ni har av dörrklädslar (med tändning avslagen) så kan ni ta loss knappsatsen/dosan och koppla denna på kabeln så slipper man få felkoder mm.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Misstänkte att det är något sådant som behöver göras. Får glida förbi Saabverkstaden på måndag och se om dom kan hjälpa mig!

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Har idag varit förbi saabverkstaden och Rensat felkoderna med tech2, detta hjälpte inte utan bakdörrarna var fortfarande stendöda och felmeddelandet visades fortfarande i SID.

    Körde hem och kopplade bort batteriet ännu en gång, men den här gången kopplade jag även bort kontaktstyckena till styrdonen i bakdörrarna. Kopplade tillbaka allt efter någon timme och av någon anledning så fungerar allt nu förstår inte varför men skönt att det löste sig iaf!

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Borttagna dörrsidor - "Stöldskydd ur funktion"

    Okej... Bakdörrarna fungerar nu som de ska, MEN, varje gång jag startar bilen så dyker meddelandet om stöldskydd ur funktion upp.

    Jag har varit och läst av felkoder med Tech 2 som visade felkod på glaskrossensorn. Vi avaktiverade den helt och sedan dess dyker det inte upp några felkoder. Kan glaskrossensorn bara gå sönder sådär utan vidare? Kan det vara nåt glapp eller bränd säkring kanske?

    Hittade heller inga glaskrossensorer på bildelsbasen, och en ny kostar 2200...
    Senast redigerat av Moderator den igår klockan 18:08. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Stöldskydd ur funktion NG9-3 -08

    Har fått medelande (stöldskydd ur funktion kontakta verkstad ) har inga felkoder med OBD-2
    Någon som vet ?? Är en 9-3 -08 vector sportkombi
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-12 klockan 23:11. Anledning: §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om

  13. #33
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Hur är det med batterierna i larmsirenen på ng 9-3, burkar de ta slut pss som på og 9-5?
    En OBD2-läsare hittar inte ev felkoder på larmet, till det behöver du Saabs eget diagnosverktyg Tech2.
    /Johan

  14. #34
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    - Hur är det med batterierna i larmsirenen på ng 9-3, burkar de ta slut pss som på og 9-5?
    Sirénen er av en annen type og batteri har ikke oppgitt levetid på 10 år, slik som for OG9-5.

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    - En OBD2-läsare hittar inte ev felkoder på larmet, till det behöver du Saabs eget diagnosverktyg Tech2
    - eller eSID2.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #35
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av finne56 Visa inlägg
    - Någon som vet ??
    Vet ikke, men kontrollér sikring #24 i elsentralen (REC) i baggasjerommet - ev. også spenning i begge punktene på denne.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #36
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Om säkringen är hel så skulle jag nästan säga att Tech2 är ett måste, annars letar man i blindo.

    Har kikat på en 9-5 som varnade för samma fel, det visade sig vara en kass tilt-sensor som var problemet och det hade jag aldrig kunnat komma fram till utan att få ut felkoderna först.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tackar för tipset om tech 2 har tagit isär sirenen som sitter bakluckan och mätte dom till 4.6v ( är ett batteripaket typ knappcells batterier 4.8v 240mAh )

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Felet åtgärdat ...fick hjälp av en jobbarkompis med tech 2 och det visade sig vara på höger sida bakre dörrkontakt som var orsaken till allt strul.. lite el-spray så felet borta för stunden
    Senast redigerat av finne56 den 2017-03-15 klockan 20:58.

  19. #39
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det hade man inte kommit på utan Tech2...

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det hade man inte kommit på utan Tech2...
    Jo, man kan använda sin eSID2. Jag har t.ex. hjälpt en Saab-ägare med larmproblem som kom och gick. I det fallet pekade eSID2 ut dörrkontakten till förardörren.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •