Ska man akta sig för att köra cabben i regn eller hur fungerar det egentligen?
Visserligen skall den klara vinter efter vinter men det känns ändå fel när suffletten blir pisseblöt efter en åktur...
Ska man akta sig för att köra cabben i regn eller hur fungerar det egentligen?
Visserligen skall den klara vinter efter vinter men det känns ändå fel när suffletten blir pisseblöt efter en åktur...
Hej !
Tuta å kör!
Mvh TD04
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
CH43J6 m.m.
Om den blir "pisseblöt" så kan det ju vara värt att impregnera caben så att den tål vädret bättre plus att den kommer vara bra mycket fräschare en bra tid framöver .
Mvh / Patrik
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Hehe då vet jag!Ursprungligen postat av TD04
Har sökt lite på forumet och läst att man inte ska behöva impregnera suffletten med något? Bilen ska inte gå på vintern för övrigt.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Här har du ett tips ,, det här funkar kanonfint.
Impregnerade kompisens Porsche Boxster Cab med detta.
Vattnet bara pärla sig så gött.
Alltså blev inte caben "pisseblöt".
Väl värt pengarna.
Ja hade inte tvekat en sekund , hade gjort det direkt på din bil.
(Kompisen körde också bara på sommarn med bilen )
UPHOLSTERY PROTECTION
Silver Seal klädselimpregnering
Produktbeskrivning:
Upholstery Protection lämnar en vattenavstötande yta på textilier och bilklädsel. Produkten gör så att spill från bland annat kaffe och te pärlar av det behandlade materialet utan att lämna fläckar.
Bruksanvisning:
Upholstery Protection är en aerosol och appliceras genom sprayning.
Dosering:
-
Övrig information:
-
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Står i instruktionen att den INTE skall impregneras, frågan e varför.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Hmmm ja jo ,, instruktionsböcker är ju bra ..
Men ja har sett cabar som dem aldrig har sköt så bra , alltså dem blir ju så förstörda , ja alltså extremfall.(skiten fastnar lättare, kan i som värsta fall sammla på sig skit i cabtyget ifall bilen står ofta ute , under träd m.m)
Sen har man ju sett cabar som typ möglat bort.
Visst det är väl inte de vanligaste att det blir just så , för oftast försöker ju dem flesta sköta sin cab.
Varför skulle man inte skydda sin cab?
Jaja i vilket fall som helst så hade jag gjort impregneringen om de vart min bil.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab menar att man inte ska impregnera caben. Har pratat med återförsäljare som säger detsamma och det var även ett reportage i Teknikens värld där Saab framhöll att den inte skulle impregneras. Har aldrig riktigt fattat varför den inte ska impregneras, men eftersom jag är lydig har jag låtit bli
9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD
Precis det jag menar oxå, varför ska man inte sköta cabben
Men som Patrik säger den borde ju må bättre av det.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Min gissning är att vissa typer av impregnering kan göra tyget för tätt, dvs fukt och vatten tränger in men får svårt att komma ut igen. Som att måla en trästuga med plastfärg, skitsnyggt ett litet tag - tills det ruttnar inifrån! Ja, jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att det är nåt sånt. Cabbarnas tyg lär väl ha utvecklats under åren också, så det är säkert massa fibrer och grejor som inte gillar impregnering.
Jag låter min pärla stå under tak och undviker faktiskt regn, men den pajar ju inte ihop för det... Körde ju tex till Skåne och Saabträffen förra helgen, ösregn T/R! Men det höll tätt! Ja, nästan i alla fall....
MEDLEM 7032.
Har skickat iväg frågan till SaabDirekt.Ursprungligen postat av pumpe3
Hur gör du pumpe? Kör du bilen som en vanlig bil eller undviker du regn?
Herregud ,, givetvis så måste man ju kunna köra bilen i regn också.
Är ju trots allt bara en bil , & bilar är ju till för att användas.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Bara o bara!Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
Den funkar som "vanlig" bil, vilket kommer om den har otur innebära vissa vinter mil.Ursprungligen postat av Zed82
Hej !
Vatten som pärlar sig är nog det SISTA du vill ha på din cabbe !
Risken är ÖVERHÄNGANDE att vattnet klumpar ihop sig i kommer som en smärre störtflod rätt i knät på dig....
TRO mig, jag har pysslat mycket med NG900, OG9-3 cabbar.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Ja det verkar som att det inte är någon fara, det är bara göra som TD04 säger...tuta o kör!
Hur tvättar ni era cabbar? har ni vanligt bilshampo även på tyget?
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
heh vilken fråga care?
Självklart går det att köra utan problem så länge det inte handlar om en Escort cab från 1988
Perfekt test att den är tät också
däremot tycker jag att man ska passa sig för vinter = salt slask som skvätter överallt, men går det med om man nu måste
Jag använder ljummet vatten och en svamp, inga kemikalier. Har för mig att jag läst det i instruktionsboken.Ursprungligen postat av gbg
Använder bilen året runt och det funkar utmärkt, blir 4:e vintersäsongen nu, bilen är helt tät och tyget i mycket bra skick
9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD