Hej på er, odubbat eller dubbat i Stockholmsregionen jag har alltid haft dubbat men med tanken på hur vintrarna har varit funderar jag på odubbat men vad ska man ha för odubbade däck.
Mvh Micke
Hej på er, odubbat eller dubbat i Stockholmsregionen jag har alltid haft dubbat men med tanken på hur vintrarna har varit funderar jag på odubbat men vad ska man ha för odubbade däck.
Mvh Micke
Jag va emot odubbat tills jag körde förra vintern med nokiandäck och det ska så förbli. helt suveränt i Stockholm och även på Smålänska isvägar. Men man får köra med insidan.
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
Dubbat såklart.Gislaved NF5
Saab 9-5 2,0t kombi -00
Saab 9-5 AERO sedan -01
Tips, kolla däcktestet i Teknikens Värld och fundera ytterligare en gång om dubbfria är rätt däck
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ursprungligen postat av Urban 1041
Men hur är det sen då du kört en vinter på vägar som ändå består till 80 % av bar asfalt och inte riktigt klarat av att hålla foten från gaspedalen. Framdäcken har åtm i min ägo en tendens att bli dubbfria och på bakdäcken sitter de kvar, Dubbfritt skulle kännas bättre, då finns det ju inga dubbar som kan flyga ut
Någon som har tips på prisvärda dubbfria däck som går att finna på Nordendäck eller däckonline till rimlig penning?
/Kenneth
"Utan tvivel är man inte klok"
Har man prövat odubbat byter man aldrig tillbaka. Har odubbat i 15år, kan inte påminna mig en gång då det varit kris. Jo engång vid ett stopp tecken där det var polerat. Men eget fel. Hade jag flyttat mig 0,5m i sidled hade jag bromsat där inga andra bromsat. Det finns alltid några gruskorn som hjälper. Men snåla inte. Köp de bästa däcken. Continental Viking Contact 5 har jag köpt nu. 2 säsonger brukar de vara. Har även på en annan bil provat deras Europa variant, men den är inte så skarp i halka. Nokian o Gislaved är för mjuka, och ger en "simmig" gång på vägen. Vi har haft några bilar som provat dessa oxå.
9-5 TiD4 Vector 2010
Röstade dubbat eftersom det är ju bäst när det är halt. Trots detta, ska jag testa min första vinter nu med odubbat (Goodyear ultra grip), eftersom vintrarna är som dom är... Man får se till att köra extra försiktigt när snön/halkan tittar in och när man reser i norra Sverige.
Ska alla fall bli en intressant vinter Hoppas jag röstar odubbat nästa år!
9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
9-3 SC 2,8T Aero XWD -10
Ska man kunna köra säkert på isiga vintervägar som är vanligast förekommande i mellan- och södra Sverige är det dubbat som gäller.
Bor man däremot i dom norra delarna av Sverige med snöiga vintervägar så är det grovmönstrade dubbfria däck som är rätt.
Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
VW Golf Cab -91 på sommaren
Ursprungligen postat av Saneringa
Ursprungligen postat av Saneringa
Jag valde friktionsdäck till min nya bil som jag får på tisdag. Aldrig åkt friktion innan så det ska bli spännande att se hur det blir.
Men med vår vanliga stockholmsvinter så kommer det nog gå utmärkt.
Dom skulle sätta på nåra Michelinpuckar, nån som har erfarenhet av deras friktionsdäck?
// Jeppe
Brillko Racing
Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.
Dubbfria däck klarar vattenplaning betydligt sämre än dubbade däck pga de dubbfria däckens mjuka lameller viker sig och hindrar vattenavledningen.
Vid rent snöföre funkar säkert de dubbfria helt ok, men hur ofta kör man på sånna vägar ? Det brukar vara mest i området närmast kring där man bor, typ smågator/småvägar. Dessa vägar är också dom som tar längst tid för sandbilen att hitta när det blivit töväder och isgata
Dom allra flesta kör på vägar med tillräckligt många bilar för att snön snabbt packas till is.
Vad jag menar är att dom allra flesta vintermilen körs på antingen blöta eller isiga vägar och att då välja ett däck som varken funkar på is eller blött underlag är lite stolligt
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Ok??? och det har du säkra källor på? Enligt tester jag har läst så beror det på tillverkare hur odubbat klarar vatten... Och de som klarar det bra funkar då bättre än dubbat (TV vinterdäcktest 2007). Det med IS köper jag annars helt, vad gäller dubb o odubbat!Ursprungligen postat av Urban 1041
9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
9-3 SC 2,8T Aero XWD -10
Ursprungligen postat av Börne
9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
Yeti 4x4 TDI Beställd
Dubbat odubbat är varje säsong en tuff diskussion.
Vi har 6 bilar på jobbet vilka rullar 1500 - 3000mil på vinterdäck. 3 9-5, 2 9-3 och 1 BMW320. Samtliga från förra säsongen på odubbat. Alla även tidigare dubbade fantaster är omvända. Hur bra är slitna dubbdäck? En viss sanning är att odubbade är ngt sämre vid blöt vägbana, men en duktig chaufför har framförhållning och kan ta hänsyn till det. Har dock åkt senaste 4 säsongerna på Continentals Vinter Contact 3 som är Q märkta. 160 km/tim, mycket nere på kontinenten. Inga problem. Även i Norrland och Finland, går otroligt bra. Dessutom kan man lägga på dem tidigt, slipper oväsendet på barmark. De nya Contact 5 är T märkta, alltså 190 km/tim. Betyder att de är stabilare i mönsteret och klarar vattenplaning slask bättre. Var det inte så att i slaskplaning i Auto Motor test i år var de odubbade Mich o Nok bäst. Bromsning våt asfalt 2 dubbade överst sedan alla odubbade, och sedan alla övriga dubbade. Visst acc o broms på is är de dubbade bättre, ialla fall när de är nya. Men när de rullat en 1500mil skulle jag tro att skillnad säkert är mindre. Slitna och dubbar som börjar kantra eller saknas är inte att lita på.
9-5 TiD4 Vector 2010
Runt 0an är dubbat som bäst när de inte är tillräckligt kallt för vatten hinnan på isen att frysa till is. Då är de bäst med dubbat.
Annars är jag en odubbat förespråkare.för de är mycket bättre när de inte är blött eller isigt.
Sen beror de för vad för bil man har och hur man har med luft trycket.
Hitta rätt däck för din bil.
Jag kör på toyo och de är de bästa jag har kört på.
Regumerat varnar jag för och köp aldrig de.
De är rena skräpet till bilar.
MVH
F
Ursprungligen postat av Saneringa
Mysko, jag har knappt sett snö och is här nere på 10 år...
Jag kör helst odubbat, 95% kör man på våt asfalt, 3% på torr asfalt och 2% på snö / is... Använd skallen de 2% och det funkar utmärkt utan dubb.
Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "
Föreslår att du kollar åretsdäcktest i TV - bättre källa än så har jag inteUrsprungligen postat av Trooper
Dubbfria däck är alltså sämre än dubbade då det gäller vattenplaning.
Dock lite märkligt att resultatet är annorlunda i år
Minns ett test för många år sedan där det visade sig att ett visst dubbdäck utan dubb var bättre än bästa dubbfria Frågan man ställer sig är hur mycket man kan lita på däcktesterna.
Jag har valt breda (205 på en 9000) dubbdäck av följande anledning:
Dubb är självklart där jag bor då det kan vara 2km vattenbegjuten skridksobana till närmsta sandkorn + vi har några månader med "snö och isvägbana". Jag skulle helt enkelt inte ta mig hemifrån med dubbfria.
Breda däck har jag valt därför att dom allra flesta milen ändå går på bar asfalt och då går ju dom bredare lite stadigare. Det är endast när det är oplogat eller är slask/modd som bredden känns som en nackdel. Nu är ju det ganska ovanligt så det får man leva med.
Hur man än vänder sig är vinterdäcken en kompromiss mellan olika egenskaper.
Sen ang bilden på Norrlandsvägen... Dendär bilden är ju tagen i Mars-April (Påsk?) när vårsolen tinat fram asfalten. Dec-Mars är ofta underlaget som mittsträngen på bilden, dvs ett tjockt lager blankis med lite ränder efter väghyveln..
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Där ser man... Skit att jag inte hade tillgång till årets just då jag skrevUrsprungligen postat av Urban 1041
9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
9-3 SC 2,8T Aero XWD -10