Undrar hur ni som har 210 hk org. som uppgraderat till steg 1-3
och fått ut runt 250-270 hk?
Märker ni STOR skillnad när ni drar på?
Karaktär?
Undrar hur ni som har 210 hk org. som uppgraderat till steg 1-3
och fått ut runt 250-270 hk?
Märker ni STOR skillnad när ni drar på?
Karaktär?
Hej,
De bilar jag har testat med 250 hk steg 1 är som natt och dag mot original. Jämnt, kraftfullt drag genom hela registret. Verkligen mycket bang for the buck.
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Men inget brutalt? Te.x. däcken släpper inte vid full gas på 2:anUrsprungligen postat av KK
Klart värt pengarna, helt annan karaktär på bilen inte alls lika kraftlös som innan.
Klart det släpper på 2'an men det behöver det ju inte göra om man inte vill
Har inte ångrat en dag varken i körkänsla eller i bränsleförbrukning att jag trimmade vår.
Hm. Har nu kört en med steg 2 och visst är det ett jämt drag men jag blev förvånad att det inte var mer skillnad.Ursprungligen postat av pumpe3
Kollade till och med så att mobilen låg riktigt, tänkte den skulle flyga till baksätet när man drog på. Skämt o sido.
P.g.a ovanstående testade jag om bilen skulle släppa på 2:an vid full gas o urkopplad ESP. 2:an kan ju vara ganska brutal mot däcken annars, men ack nej.
Skall turbo mätaren gå helt i botten på det sista röda strecket? Det gjorde inte denna.
Laddtrycksmätaren avslöjar inte så mycket om jag fattat det rätt, då den kan programeras hur mycket den ska visa och inte (rätta mig gärna om jag har fel)
Va det verkligen en 210hk med steg2? Så det inte va en 150/175hk?
Hej !
Jag upplever min brors bil att den går hur jämnt och fint över hela registret.Självklart finns det rätt stor skillnad mellan org och den då org är verkligen seg.
Den har jämnt laddtryckuppbyggnad så den släpper inte alls på 2an.
Gillar verkligen körbarhet på den.
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Med välkalibrerad ESP, mjuk momentuppbyggnad och rätt momentbegränsning på 1:an och 2:an skall man kunna ge fullt på torr asfalt utan spinn.Ursprungligen postat av -Rickard-
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Japp, 210 hk orginalareUrsprungligen postat av pumpe3
Nu känns det lite bättre.Ursprungligen postat av KK
Får ut o testa igen o få mig en uppfattning.
Min referenspunkt är uttryck som "dag och natt" samt
en steg 2 9-5 biopower runt 220 hk som är ganska "vild" på 2:an
Hej Rickard!Ursprungligen postat av -Rickard-
Du har gjort misstaget att köra min bil med 300 hkr och åkt som passagerare med 343 hkr. Nej spinna loss på tvåan med enbart gaspådrag klarade jag inte ens med 300 hkr då måste du nog upptill Maptuns steg 6.
Jag håller dock med ovanstående inlägg att det är en enorm skillnad mellan original och steg 1. Däremot om man går från steg 1 till 2 och endast byter till 3 tums downpipe och racekisse och får 10-15 hkr till så är det knappt märkbar skillnad. Begränsningen ligger i 14T turbon den räcker inte till på höga varv. Vid 16T och anpassad programvara börjar det hända saker.
Mvh
Thomas Alexanderson
9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
9-3 SS Aero VADÅ M3!
Hej ThomasUrsprungligen postat av b10tax
Lustigt, satt o tänkte på känslan från din bil. Man skall nog aldrig köra eller åka med i en bil som har mer hk än det man själv skall ha
Med tanke på att man får samma känsla i magen på Liseberg som i din bil så säger det väl en hel del
Det är väldigt många civilare ute. Kombi o tonade rutor, se upp.
Ursprungligen postat av -Rickard-
Jag fick samma känslan i magen när jag kastade in i 5an på hans bil vid 205 km/h..F-an vad den drog iväg,sånt saknar jag på min faktiskt
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Vad tror du jag gör?Ursprungligen postat av Aero++
Skämt åsido, det är på 5:an i 200+ som man märker om det finns stabila hästar under huven. Mellanregister 100-150 kan man köra på vrid...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Jag refererar givetvis till ESP ur kopplad.Ursprungligen postat av KK
Har grymt skön laddtrycksuppbyggnad ger otroligt jämn och fin kurva, men dör när turbon inte orkar mer (allt beror ju på vad man jämför emot så klart ).
Som jag skrev i början, lyckas inte ens få däcken o lira med ESP urkopplad.
Nu går ju inte jag in i klubben för 210 hk original, med efter uppdatering till steg 2 E85 och med ESP ur så spinner det mellan 1an och 2an.Ursprungligen postat av -Rickard-
Med ESP på så hörs bara ett litet gnek i växlingen.
Märkte inte så mycket av det när jag körde steg 3 bensin.
Men det är väll spriten som gör sitt.
Mvh Håkan
http://www.garaget.org/daree Aero 2,8T XWD
Nu kan det ju bero lite på också vad folk kör på för olika däck och lufttryck också... självklart i kombination med vilket underlag man provar på, finns ju en del olika slags asfalt i detta land, somliga grövre en andra (vilket självklart påverkar grepp, även här olika beroende på vilket däck man kör på)
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...