Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: Tvätta lyftarna

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    23

    Tvätta lyftarna

    Nu lär jag ta och göra något åt ventillyftarna dom skramlar
    som bara tusan även efter olje bytet.
    så då funder jag på att plocka ur dom och gå ner i tvättstugan och lägga
    in en kulörtvätt på 60grader. Skämt åsido.

    Är det bara att lägga dom i lacknafta några dagar eller någon som provat
    ultraljudstvätt?
    Är inte sugen på att köpa nya 198kr*16=dyrt!
    Hur fiskar jag upp lyftarna lättast med sugkopp eller magnet?
    Bromsen är fartens värsta fiende...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    High Coast
    Inlägg
    449
    Byta kamkedja? Jag kan!
    *Frågar för mycket*Tänker för mycket*

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 036
    Dom går att plocka isär och rengöra in i minsta detalj.
    Har inte tid nu, men berättar under kvällen hur det går till.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 036
    Ok, då ska vi se..

    Bonka tryckaren mot något hårt, typ ett golv. Då kommer ventilen i mitten trilla ur. Lägg gärna en kartongbit eller matta på govet så du inte skadar tryckaren. Det blir oljigt när ventilen trillar ur, så se till att det inte är finmattan som ligger på golvet.

    Ventilen går nu att plocka isär i sina beståndsdelar. Bara att dra lite försiktigt. Tvätta nu allt med med någon lämplig vätska. Fräsch olja funkar bra. Glöm inte att tvätta den stora delen av tryckaren. Jag brukar fulla den med olja och blåsa i det hålet för ventilen.

    Sen är det bara att montera ihop grejerna. Plättlätt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 994
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Bonka lyftaren mot något hårt, typ ett golv. Då kommer ventilen i mitten trilla ur. Lägg gärna en kartongbit eller matta på govet så du inte skadar tryckaren.
    Eller så använder man en speciell pump och pumpar in olja i tryckaren tills den går isär av sig själv. Om man har tillgång till en sådan dvs
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    High Coast
    Inlägg
    449
    tycker dom här idéerna verkar lite våldsam...

    ingen som har bild på ingreppet?
    Byta kamkedja? Jag kan!
    *Frågar för mycket*Tänker för mycket*

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 036
    Citat Ursprungligen postat av Fotrally
    tycker dom här idéerna verkar lite våldsam...

    ingen som har bild på ingreppet?
    Våld o vasselin... Du vet hur de e..
    Nedå, det funkar aldels utmärkt, även om det värker gott i näven efter åtta tvättade lyftare. Dom resterande åtta är lättare, för då har du ingen känsel kvar..

    Nedå. Det är bara att bonka dom ganska hårt med ventilen neråt såklart, så ploppar dom ut.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    High Coast
    Inlägg
    449
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Våld o vasselin... Du vet hur de e..
    Nedå, det funkar aldels utmärkt, även om det värker gott i näven efter åtta tvättade lyftare. Dom resterande åtta är lättare, för då har du ingen känsel kvar
    haha...ja det är juh på gott & ont!

    å lyftarna blir som ny då lr?
    Byta kamkedja? Jag kan!
    *Frågar för mycket*Tänker för mycket*

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    23
    Det låter som en bra ide, men blir det bra eller?
    För plockar jag ur lyftarna och sen monterar dom igen då
    vill man ju att det ska bli tystare under huven.
    Annars kan man köpa nya på engång och stoppa i.

    Behöver man lossa på kamkedje spännaren eller kan
    man låta den sitta kvar? (vänstergäng?)
    Bromsen är fartens värsta fiende...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    544
    Är det så att problemet med tryckare som låter illa på 16V oftast beror på att de är skitiga? De blir inte slitna?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 036
    Ofta så blir de som nya enligt de som testat. Jag har tvättat 24 lyftare i vínter på det sättet jag beskrivit, men har inte kunnat starta upp motorn än, så jag vet inte om de har hjälpt..

    Men är en ventil sliten så kommer den inte att bli bättre av en tvätt. Detta känner man bäst när man precis plockat ur lyftarna. De är då trycksatta, och det skall knappt gå att rubba ventilen i mitten om den är frisk. Är den svampig så är den dålig eller skiten.

    Men att plocka ut dem är såpass lätt att det inte är något att tveka på om de tickar mycket under huven.

    *Lyft ventilkåpan
    *Bort med kedjespännaren. (Vanlig gänga)
    *Dra fast kedjan i dreven med buntband så att kuggarna inte ändrar position.
    *Lossa skruvarna på kamkedjedreven (Håll emot med skiftnyckel på andra ändan kamaxeln)
    *Lossa dreven
    *Skruva väck överfallen till Kamaxeln, notera ordningen (Även viktigt att komma ihåg vilken skruv som satt var)
    *Plocka loss kammarna
    *Plocka upp tryckarna med fingrarna eller med magnet.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    119
    Hur är det med justeringar och så när man monterar tillbaks allt efteråt?
    Ingen saab för tillfället.
    Men en Volvo 850 GLT, bara tillfälligt jag lovar.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 737
    Citat Ursprungligen postat av Gimli
    Hur är det med justeringar och så när man monterar tillbaks allt efteråt?
    Om du tänker på ventilspelet så är det just det som är vitsen med de hydrauliska tryckarna, de behöver inte justeras.

    En komplettering i Ronnys lista bör vara att vid hopmontering skall kamöverfall och drev dras med rätt moment.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    23
    Måste man "Nolla motorn"?
    Med vilket momet ska överfallen till kammen dras?
    Någon som har bra bilder på en lyftare?
    Bromsen är fartens värsta fiende...

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 138
    Citat Ursprungligen postat av Hasse
    Måste man "Nolla motorn"?
    Med vilket momet ska överfallen till kammen dras?
    Någon som har bra bilder på en lyftare?
    Det är mindre risk att man blandar bort sig ifall man sätter motorn i övre dödläge innan man börjar demontera men det är inget krav, se till att du har koll på kamaxlarna då du drar fast överfallen bara för du skall inte vrida mycket på dem efteråt. Ifall mitt minne inte svikit totalt så är det 15nm som överfallen skall dras men (löjligt lite). Bilder på lytare har varit uppe tidigare men jag råkar inte minnas var...

    Lycka till, annars så lönar det sig att vara försiktig då du lossar vent.kåpan för annars går packningen sönder, den är inte dyr men det finns en risk att en ny som inte passar bra "flagnar" av sig gummisträngar som sen samlas i oljesilen och det är inte bra...


    bild: http://hem.bredband.net/b132378/annat/tryckare.jpg
    "Utan tvivel är man inte klok"

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    119
    Innan jag läste detta har jag varit och handlat en ventilkåpspackning på mekonomen!
    Har rabatt där!

    Är dessa ok eller bör man skaffa en från saab?
    Ingen saab för tillfället.
    Men en Volvo 850 GLT, bara tillfälligt jag lovar.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 138
    Är passformen fin så är det inget problem, se till att packningen sitter ordentligt i skåran innan du spänner dit den bara för annars finns det som sagt en risk att du "klämmer" bort gummisträngar från den.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 737
    Lyfter med en fråga:

    Ni som tvättat, hur blev resultatet? som nya eller låter de fortfarande illa

  19. #19
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 509
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Är det så att problemet med tryckare som låter illa på 16V oftast beror på att de är skitiga? De blir inte slitna?
    Visst slits de, har bytt några i min.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  20. #20
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 036
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Lyfter med en fråga:

    Ni som tvättat, hur blev resultatet? som nya eller låter de fortfarande illa
    Det blev kanonbra. Låter precis som en ny motor och klarar ett riktigt hårigt program utan att spika ner sig.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Konstigt!? Lyftarna knackar efter att dom är rengjorda.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 17:06
  2. Tvätta JR
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •