Hej,
Har en Saab 9-3, -00 185hk Coupe. Köpte den för 3-4 veckor sedan och var mycket mycket nöjd. Förra veckan på väg hem från jobbet utanför Falköping tankade jag en full tank av 98 Oktan på en lokal bensinmack (vill inte nämna namnet i nuläget).
Började köra mot skövde och bilen gick "hyffsat" de första kilometrarna, och sedan började bilen gå j-vligt konstigt. Trög som en 60 hk motor, gaspådrag resulterade i "host host... Stöööön" fårn motorn och symptomen blev värre ju längre jag kom. Flertal underliga ljud framifrån, såvrt att öht separera allt, men det lät INTE bra. Körde i 60-70 på 90 väg, med lätt-lätt gasfot så gick det hyffsat fram till skövde. Svängde in hos Gustaf E och klockan var nu 17.50, verkstaden stängd, och gubben som var kvar trodde att det skulle gå bra att köra hem och komma tillbaks tidigt nästföljande morgon.
Kommer 3 kilometer, efter vilket motorn ger ifrån sig lite oroväckande ljud, jag stannar och kan efter detta ej starta bilen. Vilket ledde till att en god vän fick bogsera mig tillbaka till Gustaf E, och skjutsa mig hem.
Efter påsk så påbörjas service på bilen, utan nämnvörd framgång, då bilen ej startade var den svår att felsöka, vevaxelpositionsgivare byttes, och efter det gick den igång på startgas. Servicekillen misstänkte bränslet, frågade om jag tankat enbart E85 el.dyl. så jag hörde av mig till macken, frågade om dom haft problem med 98 oktan den 3/4:e, och fick till svar en avgrundljup suck på telefon. Uppenbarligen var jag inte den enda som drabbats, även om vi är ett fåtal som tankar 98.
Vad som hänt är inte klarlagt, men misstanken var att det har kommit en större mängd diesel i tanken för 98, vilket lett till flera bilhaverier.
Nu har min bil fått bytt bränslepump, tändstift, Olja, Oljefilter, vevaxelpositionsgivare, och startar åter, skall hämta den imorgon, macken har lovat att betala, och jag har innerliga förhoppningar om att motorn inte brinner upp inom de närmaste 2 veckorna.
Hur kan detta hända? Finns det något jag bör vara observant på i det närmaste?