Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.Ursprungligen postat av DrBoost
Ingen som blir Irriterad på att man alltid får massa vatten på sätet när man öppnar dörren i regn, rinner ju rakt in i bilen. Hm.Ursprungligen postat av DrBoost
Visst kan man köra bilen i regn!
Jag tvättar endast mitt tak var femte tvätt tillfälle.
Då med vanligt bilschampo.
Skall vara bra att tvätt med vanlig tvål har jag hört.
Det "smörjer" upp taket.
Kör samma metod.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Så blir det inte på min, testade senast i morse i ös regnet.Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
Båtarnas kapell fungerar ju utmärkt i regn. Det borde väl även en bil med kapell göra?
EDIT: Suflett heter det ju på bilar
Njaaa, lite kommer det allt men inga irriterande mängder....Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
Har aldrig störts av att min cabbe drar åt sig vatten. Visst var den vatten avvisande första månaderna men sedan har den ju varit som en trasa. Ska ju inte spela ngn roll eftersom den är isolerad, bara man inte cabbar ner medan den fortfarande är fuktig.
F.Ö tycker jag det är mysigt att åka i cabbe när det spöregnar. Smattrar så trevligt mot taket/tyget....
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Ingenting är underhållsfritt. Även om SAAB påstår att den är underhållsfri och att impregneringen från fabrik räcker, så tar jag det påståendet med ett lastbilsflak salt. En liten liknelse kan ju vara att dom påstår ju dessutom att oljan i växelådorna inte behöver bytas .Ursprungligen postat av nygren
Jag kan försäkra att sufflettens impregnering försvinner efter en tids brukande.
Jag kan varmt rekomendera BMWs sufflettimpregnering. Det bästa jag har prövat. Lätt att appilicera, och håller suffletten ren och fräsch. Dessutom förlänger man livslängden på suffletten genom att underhålla den med att hålla den impregnerad. Jag har gjort det två ggr per år på mina cabbar jag har haft, en på våren och en på hösten. Påståendet att tyget skulle bli för tätt efter impregnering är ingen risk. Det andas ändå. Jag avråder från att använda "kapellimpregnering" som är avsedd för båtkapell eller "klädselimpregnering" eller liknande som inte är avsett för cabtak. Eftersom dessa impregneringsmedel kan påverka gummeringen i suffletten negativt. Men ni väljer själva jag lyder inte SAABs påståenden. Jag byter både växelådsolja och jag impregnerar cabtaket, (civil olydnad, tycker ni kanske? Jag tycker det är sunt bondförnuft)
Mvh Magnus
"Only one aircraft manufacturer makes cars.
Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."
Hmm inte bara Saabcabbarna... Provsitt en Camaro eller Firebird gen. 2-4 när det regnar och öppna rutan en centimeter så får du se på störtflod... Med tanke på taket är utan dropplist och smalt i förhållande till vart du sitter så hamnar prexis allting i knät.Ursprungligen postat av -Rickard-
Rätta mig om jag har fel men är inte Saabs cabbar "gummiklädda" på insidan tyget, så det spelar väl ingen roll om tyget blir blött skiten tar sig ju inte igenom gummit ändå.Ursprungligen postat av KaptenKidd
Jo det stämmer. Cabbarna har en gummiväv under tyget. Alla cabtak av tyg BMW, MERCEDES, PORSCHE, även SAAB har en gummering invävd i tyget. Detta är inte enbart för att öka tätheten, utan även för att öka slitstyrkan och även ge tygtaket stabilitet, och för att det inte skall töja sig mm. Just pga att det är gummering i tyget, skall man inte exprimentera med andra impregneringsmedel än sådana som är avsedda för cabtak. Medel som är avsedda för ändamålet innehåller lämpliga kemikalier. Men vill man prompt avstå från att underhålla suffletten så gärna för mig. Jag gör 2 impregneringar /år. Vår och höst.
Senast redigerat av Moderator den 2022-02-19 klockan 17:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
"Only one aircraft manufacturer makes cars.
Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."