Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 108

Ämne: Saab 9-5 vs. 600cc hoj? Vad krävs?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660

    Saab 9-5 vs. 600cc hoj? Vad krävs?

    Hejsan
    Först och främst vill jag be om ursäkt till STCS panelen om detta inlägg hamnar fel då jag inte riktigt visste om det skulle ligga i ALLMÄNT eller i MOTOR O MOTORSTYRNING.

    Ok, på jobb idag så pratades lite och det finns både hojåkare sammt turbo folk och då kom frågan upp vad som skulle krävas för att en saab 9-5 2.0t skulle behöva trimmas till för att kunna hänga på en Yamaha R6 hoj i 70km/h till 150km/h? Hur mycket hästar skulle behövas ungefär för detta? Detta är givetvis ren mekanik och jag vet att mycket hänger på förare osv, men rent mekaniskt, vad krävs för att en 9-5 2,0t ska kunna hänga på en sådan hoj?
    (detta är givetvis inget jag tänker bygga, detta är som sagt enbart ett samtals ämne eftersom 2 utav 3 hojåkare sa att en 9-5 aldrig skulle kunna hänga med) Tackar för alla svar,
    mvh
    Alex
    P.S: Om jag inte minns helt fel så körde Robban rätt så bra mot en hoj, dock med en NG900?
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    538
    Robert drog väl jämt mot nån 1000kubikare då bilen var ganska ny. Typ 400hk+ nånting.

    Iallafall om man får tro BS...

    Dock går väl en 600 lite sämre, kanske inte just i det intervallet dock?
    En 9-5 väger ju flera hundra kilo mer än robbans 900 gjorde, så 500-600hk kanske??
    Ren gissning alltså...

    Nån med bättre förslag?

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 517
    Tony418 hade ju också några inlägg om detta i vintras tror jag, får väl se om han hittar tråden. Tills vidare kan den väl ligga kvar här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 104
    Jag är ingen fysiker men ett hyfsat lika effekt/vikt är väl en bra start?

    133hk - 161kg torrvikt på en R6a.
    Sen vet jag inte vad övrigt inkl förare vägen men visst vi räknar 300kg totalt med förare och allt (bör väl vara högt räknat?)
    Då har vi 2,25kg/hk

    En 9-5 säger vi 1600kg inkl allt (lågt räknat?)
    Då krävs det 710hk för att få ungefär samma effekt / vikt förhållande som en Yamaha R6 Så någonstans runt där kan man väl fundera...

    Mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Jag är ingen fysiker men ett hyfsat lika effekt/vikt är väl en bra start?

    133hk - 161kg torrvikt på en R6a.
    Sen vet jag inte vad övrigt inkl förare vägen men visst vi räknar 300kg totalt med förare och allt (bör väl vara högt räknat?)
    Då har vi 2,25kg/hk

    En 9-5 säger vi 1600kg inkl allt (lågt räknat?)
    Då krävs det 710hk för att få ungefär samma effekt / vikt förhållande som en Yamaha R6 Så någonstans runt där kan man väl fundera...

    Mvh
    Hejsan,
    Ojdå, jag hade räknat på 800hk i vår diskusion på jobb. Tack så mycket för svaren,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 517
    Kilon och hästkrafter. Har det övergått i en rent teoretisk diskussion där luftmotståndet helt kan försummas?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 104
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kilon och hästkrafter. Har det övergått i en rent teoretisk diskussion där luftmotståndet helt kan försummas?
    Nja men en bra start iaf

    Mvh

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kilon och hästkrafter. Har det övergått i en rent teoretisk diskussion där luftmotståndet helt kan försummas?
    Hejsan,
    Så vart lägger du dina pengar då? 850-900hk?
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Mellan 70-150km/h så tycker iaf jag att man kan försumma luftmotståndet för enkelhetens skull.

    R6 väger ca 180-190kg beroende på hur mycket det är i tanken. Adderar man förare på 80kg hamnar du på 265kg/120hk =2,2kg/hk. Låt säga att en 9-5 väger 1600kg plus förare, 1680kg. 1680/2.2 = 763hk

    Då måste jag få ställa frågan, hur fan får du ner 763 elaka hk i backen med en Saab 9-5 i 70km/h?

    Jag går på hojåkarnas svar....i praktiken är det omöjligt att hänga med en R6 i nämnda intervall med en 9-5.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 517
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kilon och hästkrafter. Har det övergått i en rent teoretisk diskussion där luftmotståndet helt kan försummas?
    Hejsan,
    Så vart lägger du dina pengar då? 850-900hk?
    mvh
    Alex
    Sätter inga pengar på det, däremot undrar jag vad den tredje hojåkaren gissar:

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    ....2 utav 3 hojåkare sa att en 9-5 aldrig skulle kunna hänga med)
    Nu är ju inte en modern R6:a fy skam men jag tror att skillnaden i acc blir mindre ju högre starthastighet man utgår från.

    Men varför gissa; empirisk forskning är väl nästa steg?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 775
    Medlem#
    5228
    Jag skulle ju tippa på att det blir svårt från så låg hastighet! Men va fasen! 500 hk 9-5 och bra däck så kommere man nog inte så jävl alångt efter! Testa en gång! Fråga Cnyb om han har lust!

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    1 218
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Då måste jag få ställa frågan, hur fan får du ner 763 elaka hk i backen med en Saab 9-5 i 70km/h?

    Jag går på hojåkarnas svar....i praktiken är det omöjligt att hänga med en R6 i nämnda intervall med en 9-5.
    Hur många kan hantera en R1, R6 fullt ut i Sverige? Har du bra med effekt och allt håller i 9-5 borde det inte rimligtvis vara svårt att hänga på... Det kräver sin tränade man för att kunna hantera hojjen för att kunna utnyttja all effekt på rätt sätt skulle jag tippa...
    Mvh. Drutten

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av Drutten
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Då måste jag få ställa frågan, hur fan får du ner 763 elaka hk i backen med en Saab 9-5 i 70km/h?

    Jag går på hojåkarnas svar....i praktiken är det omöjligt att hänga med en R6 i nämnda intervall med en 9-5.
    Hur många kan hantera en R1, R6 fullt ut i Sverige? Har du bra med effekt och allt håller i 9-5 borde det inte rimligtvis vara svårt att hänga på... Det kräver sin tränade man för att kunna hantera hojjen för att kunna utnyttja all effekt på rätt sätt skulle jag tippa...
    En R6 kan du hålla fullt spett med på tvåan utan någon som helst risk att den reser sig. Effektkurvan är sååå mjuk att det känns som en Zündapp KS50 så den är lätt att köra. Något jag betvivlar att en 770hk 2 liters turbomotor skulle vara.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kilon och hästkrafter. Har det övergått i en rent teoretisk diskussion där luftmotståndet helt kan försummas?
    Hejsan,
    Så vart lägger du dina pengar då? 850-900hk?
    mvh
    Alex
    Sätter inga pengar på det, däremot undrar jag vad den tredje hojåkaren gissar:

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    ....2 utav 3 hojåkare sa att en 9-5 aldrig skulle kunna hänga med)
    Nu är ju inte en modern R6:a fy skam men jag tror att skillnaden i acc blir mindre ju högre starthastighet man utgår från.

    Men varför gissa; empirisk forskning är väl nästa steg?
    Hejsan,
    3e hojåkaren svarade med *inget är omöjligt*. Personligen så håller jag med er alla (om det nu går). Visst skulle det vara svårt att hålla alla ponyisar i backen men som sagt hoj åkaren måste ju också vara duktig. Men i min frågeställning var det att *rent mekaniskt* hur kör man ifrån en hoj i en 9-5a. Jag hoppas någon jobbar med att bygga en sådan, skulle vara fruktansvärt imponerande att köra ifrån en hoj i en 9-5a,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  15. #15
    Skulle vilja säga att hojen är lättare att göra repeterbara acc. med.

    Inga missade växlar, alltid snabba växlar.


    Start från stillastående är också lättare än med bil, man får göra övningsstarter och se lämpligt startvarv, sedan blir starterna konsekventa och bra.

    jag tror att 9-5an har störst chans om man hyr en hercules och vräker ut bägge på lämplig höjd.
    9-5 Aero Steg 3

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 142
    För några år sedan hade brorsan en 650 Suzuki "sporthoj" med ca 90hk och låt säga att den vägde under 300kg med förare.

    Själv hade jag då också min nuvarande 9k Aero med typ "steg 3", alltså ca 270-280hk och tjänstevikt 1560kg så med förare ock lite skräp torde den väga en bit över 1600kg även den

    Räkna gärna på hur många hk jag skulle behövt för att hänga med.
    Givetvis kördes det några gånger så jag vet svaret

    Svaret då ?
    0-100 var bågen snabbare men från 100 och uppåt blev det fördel Saab. Intervallet 70-150 kördes aldrig men det skulle nog varit väldigt jämt och troligtvis fördel Saab eftersom den bågen tappade väldigt när farten ökade. Jag uppskattar att det någonstans kring 70-100 började bli fördel Saab. Bågen toppade ca 200, kanske lite över på mätaren, så med ökad hastighet var han hopplöst efter.

    Hur var det då med vikteffekten ?
    300/90 = 3,3kg/hk för bågen
    1600/3,3 = 484hk på bilen
    Måsta vara ett himla bra steg 3 jag har
    Någonstans haltar beräkningen

    Jag kan ha fel på vikten och effekten på bågen så vi räknar från andra hållet.
    1600/270 = 5,9kg/hk för bilen
    5,9*90hk = 531kg på bågen (verkar också lite skumt)
    300kg/5,9 = 51hk på bågen (klena motorer i Suzuki ?)

    Hur kan 5,9kg/hk bil gå jämnt med 3,3kg/hk båge ?
    Ser man bara på vikteffekten borde det blivit förnedring men så bidde det inte..
    Förklara gärna för mig.
    Har jag räknat fel ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    För några år sedan hade brorsan en 650 Suzuki "sporthoj" med ca 90hk och låt säga att den vägde under 300kg med förare.
    Vad var det för hoj? Den enda Suzuki jag kan komma på med 650cc som inte är offroad, scooter eller glidare är SV 650.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 142
    [quote=Flåklypa]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":1ntdx2wc
    För några år sedan hade brorsan en 650 Suzuki "sporthoj" med ca 90hk och låt säga att den vägde under 300kg med förare.
    Vad var det för hoj? Den enda Suzuki jag kan komma på med 650cc som inte är offroad, scooter eller glidare är SV 650.[/quote:1ntdx2wc]

    Kan ha varit en SV..
    Ärligt talat vet jag inte - minnet sviker, kan ha varit 600cc också - finns det fler kandidater då ? Detta var för ca 6-7år sedan.
    Är dock ganska säker på effekten, ca 90hk med effektpipa.

    Oavsett vad tycker jag detta ändå visar att det inte riktigt funkar att enbart jämför vikt/effekt -förhållande

    Låt säga att den var ca600cc med ca90hk vilket inte är helt galet, resultatet blir ändå konstigt.
    Men att den skulle väga 500kg verkar lika fel som att den bara har 50hk
    Jag får inte ihop detta...

    Överför man detta på R6:an som alltså har 50% mer effekt än Sukan borde även bilen behöva 50% mer, det skulle då ge ett effektbehov på ca 500hk i Saaben. (Nu gjorde jag en grov räkning utan att ta hänsyn till vikten på bågen men det torde inte göra jättestor skillnad.)

    Spåna vidare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 475
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Oavsett vad tycker jag detta ändå visar att det inte riktigt funkar att enbart jämför vikt/effekt -förhållande
    I intervallet 70-150km/h brukar vikt/effekt-förhållandet stämma läskigt bra....i synnerhet med så snabba fordon vi pratar om.

    MEN jag kan hålla med dig om att det känns missvisande om man betänker att en R6 klarar 70-150km/h på ca 3.5 sekunder. Det är inte alls oslagbart men det krävs rejält med fäste!
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    660
    Hejsan,
    Men med drygt 500hk så bör man hänga på relativt bra iallafall, kanske inte köra om eller likvärdigt men inte bli totallt avhängd iheller? Kanske något att satsa på...någon?
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

Liknande ämnen

  1. 300 hk i Saab 9-5 - vad krävs?
    Av Molla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 12:16
  2. Vad krävs för 270-300 hk i 9-3 SS/SC 2,0t/175?
    Av jonas jäderberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 20:56
  3. T16 topp på T8, vad krävs?
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 02:25
  4. Vad krävs för att få en T16 godkänd i 99'a från -75
    Av SVEDALA DANNE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 18:59
  5. Vad krävs för att få mer mos
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •