Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: sänka laddtrycket hur?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    209

    sänka laddtrycket hur?

    hejsan ajg har ett problem min min og900 de e att när jag trampar fullt börjar (typ kopplingen slira) men när jag kör ner gasen på hälften kan jag prässa hela mätaren ut nästan...

    har hört att detta kan va laddtrycket men vart och hur ändrar jag på de..

    allt är original i bilen.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 420

    Re: sänka laddtrycket hur?

    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    hejsan ajg har ett problem min min og900 de e att när jag trampar fullt börjar (typ kopplingen slira) men när jag kör ner gasen på hälften kan jag prässa hela mätaren ut nästan...

    har hört att detta kan va laddtrycket men vart och hur ändrar jag på de..

    allt är original i bilen.

    Du tror alltså inte att det kan vara kopplingen då? Ja om den ny faktiskt slirar?

    För att kolla detta så läger du dig på någon av de högre växlarna, ja på en som du vet att problemen uppstår på, och kör en lugn acceleration från lägre varv upp till höga varv och noga studerar varvmätare och hastighetsmätare och hur deras visare rör sig inbördes mot varandra när fart och varvtal ökar. De ska följa varandra jämt och fint och med samma skillnad mellan dem hela tiden på en växel. Testa flera gånger tills du har fått klart för dig hur det ska se ut vid lugna accelerationer.

    Sen gör du på samma växel och ger fullt gas genom varvtalsområdet och kollar mätarna igen. Om kopplingen verkligen slirar så ska du se att varvtalsnålen kommer att böra segla upp högre på egenhand när motorn då kommer att varva mer än vad den skulle göra om kopplingen inte slirade i den hastigheten.

    Och om det är kopplingen så nu verkligen slirar så är det ju då dags att byta denna.

    Om det inte slirar så är det nåt annat knas.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    209
    precis har redan märkt det där..... men tack ändå för inlägget...

    grejen är ju den att kopplingen funkar bra å så!

    men jag tror oh har hört från en meck att det möjligt kan vara för högt laddtryck!

  4. #4
    När min slirade på kopplingen så slog den ifrån vid fullt gas pådrag.. men de var bara för att min MV var trasig så den laddade fullt ut..

    De var en 9000 T16 -88

    Kanske samma fel åt dig..

    /Mvh matte
    < Saab 9000 talladega -88 > http://www.garaget.org/?car=33285

    < Saab 9-5 2,3t -99 Steg 2 Nordic > http://www.garaget.org/?car=128037

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 458
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av hyperlite133
    precis har redan märkt det där..... men tack ändå för inlägget...

    grejen är ju den att kopplingen funkar bra å så!

    men jag tror oh har hört från en meck att det möjligt kan vara för högt laddtryck!
    Men vadå fungerar bra? Du säger ju att den slirar, då fungerar den ju inte bra!

    Du kanske tänker på högt laddtryck ==> högre effekt ==> kopplingen orkar inte med. Dock så skulle jag nog säga att du måste upp i ganska rejäla effekter för att kopplingen ska slira pga det. Någon som vet?

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    788

    Hej.

    Jag tror slavcylindern inte håller tryck kolla den mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    338
    slavcylindern inte håller jämnt tryck?

    Om inte ja e ute o cyklar så ska inte d påverka d för 5 öre.
    Om du inte har nå olja, eller någon cylinder till kopplingen är ur funktion. Då, tappar du kopplingen, dvs det går inte att koppla ur.
    Det blir ju raka motsatsen till slirning på kopplingen.

    Sen behövs det väl inte så hiskeligt mycke hästar, räcker med att kopplingen börjar bli slut. En ny koppling till en 9000 vet ja inte hur mycket hästar den pallar, kanske strax över 300hkr, fast ingen längre stund skulle ja tro.

    Håller med tidigare talare om att ja inte riktigt vad killen me bilen menar när han säger att kopplingen fungerar, men den slirar ändå. Och att det kan bero på laddtrycket...??? Får gärna förklara lite mer. Skit i va "mecken" sagt försök förklara hur den beter sig, låter etc.
    mvh
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av ctg_putte
    slavcylindern inte håller jämnt tryck?

    Om inte ja e ute o cyklar så ska inte d påverka d för 5 öre.
    Om du inte har nå olja, eller någon cylinder till kopplingen är ur funktion. Då, tappar du kopplingen, dvs det går inte att koppla ur.
    Det blir ju raka motsatsen till slirning på kopplingen.

    Sen behövs det väl inte så hiskeligt mycke hästar, räcker med att kopplingen börjar bli slut. En ny koppling till en 9000 vet ja inte hur mycket hästar den pallar, kanske strax över 300hkr, fast ingen längre stund skulle ja tro.

    Håller med tidigare talare om att ja inte riktigt vad killen me bilen menar när han säger att kopplingen fungerar, men den slirar ändå. Och att det kan bero på laddtrycket...??? Får gärna förklara lite mer. Skit i va "mecken" sagt försök förklara hur den beter sig, låter etc.
    mvh

    ne slavcylindern kan ju inte påverka det då det är tryckplattan som pressar lammellen mot svänghjulet, slavcylindern pressar ju på tryckplattan så den "lyfts från lamellen.

    mvh
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    369
    Medlem#
    6396
    och för att svara på din första fråga så kan du justera ner laddtrycket på wastegaten skruva på stången.. kommer inte ihåg vilket håll men annars kan man ju bara koppla ur magnetventilen o testa hur den går då?? då ska väl laddtrycket sjunka automatiskt...

    Mvh
    Saab 9-5 sc 1.9TID vector
    http://www.garaget.org/Cribbe

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    118
    Medlem#
    10589
    Är kopplingen dålig så är den dålig. Vad visar laddtrycksmätaren?
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Schottis Visa inlägg
    Är kopplingen dålig så är den dålig. Vad visar laddtrycksmätaren?
    Så här 8 år efteråt är nog problemet inte aktuellt längre.
    Signaturlös

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 685
    Medlem#
    4458
    2014-års första arkeologifynd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 480
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Schottis Visa inlägg
    Är kopplingen dålig så är den dålig. Vad visar laddtrycksmätaren?
    Jag har alltid undrat vad som får folk att svara på så gamla trådar, och nu får du äran att besvara den åt mig
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Steg 5 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 977
    Medlem#
    1540
    Hahaha! Underbart!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    118
    Medlem#
    10589
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jag har alltid undrat vad som får folk att svara på så gamla trådar, och nu får du äran att besvara den åt mig
    Hahahaha. Den låg längst fram nånstans. Såg inte när sista posten var skriven. Jag bjuder på den. Står oftast på jobbet och bara drar någon kort flukt ibland, så det är inte så konstigt att man ibland missar att kolla när senaste skrevs. Jag är garanterat inte ensam om att ha gjort den missen...
    Senast redigerat av Schottis den 2014-01-03 klockan 13:45.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. Sänka 9-3 ss
    Av Christian i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 23:05
  2. Att sänka eller inte sänka OG9-3 5D 225/45-17
    Av Fosse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:18
  3. Sänka laddtrycket på smidigast sätt?
    Av Gustenn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •