vad är det som anorlunda motorerna i mellan
vad är det som anorlunda motorerna i mellan
SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt
saab 96 1976
Trionic 7 : sk. Lågfriktionsmotor, Luftmassestyrd blandnig
Trionic 5 : MAP styrd blandning (Mainfold Absolute Pressure)
Sedan har du ju olika programvaror, hårdvara etc.
någon annan får beskriva mer djupgående.
Bl.a. lättare/tunnare kolvar och vevstakar.
Edit: Lättare i T7 jämfört med T5 alltså...
All makt åt Thengil!
Lägger till
T5=7mm ventilskaft
T7=5mm ventilskaft
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
B2X5 har i kort modifierats på bland annat följande
Lättare kolvar och kolvringar vilka är något tunnare. Ringarna är uppflyttade mot kolvtoppen och kolven har lägre kompressionshöjd. Vevstakarna är längre och har ett annat utförande av lagret mot kolven.
Motorblocket är lättare, svänghjulet tyngre. Ett nytt styrsystem av vridmomentsbegärande typ med elektroniskt gasspjäll har ersatt det tidigare. Styrsystemet har busskommunikation med övriga styrboxar. Oljepumpen har något lägre kapacitet. Ventilerna har 5 mm skaft för att minska dess massa och mjukare dubbla venilfjädrar används istället för enkla hårdare. Vissa motorer har försetts med avgasventiler av Nimonic 80A för att tåla högre avgastemperaturer.
Turboaggregaten har bytts, likaså grenrören, generellt har de blivit något mindre. Mängden kylvätska har reducerats för att korta ned uppvärmningstiden.
Även rördragning, insug mm har ändrats.
t7 motorn är mindre stryk tålig än t5 alltså
SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt
saab 96 1976
har kört en del volvo förut (fy på mej) där är ju b23 att föredra vid turbo trimning i stället för tidiga b230 den har lätare kolvar mindre lager och så vidare är det samma med t5 och t7 motorerna.dom andra saab turbo jag har hafft är 9000 2,0 t 1987 och saab 900 turbo 82.har precis köppt en 9000 med t5 maskin 2,3t det är därför jag undrar om det är en bra maskin om man gemför den med den gammla 2,0 turbo snuran
SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt
saab 96 1976
En 2,3T i 9000, alltså B234 eller egentligen B2x4 är väldigt skottsäkra, om de har blivit skött rätt.
Orginalkolvar byts inte förens 500hk steget på maptun, dvs vid 400hk är det fortfarande orginalkolvar. Stakarna byts inte på något av stegen.
T7 har även snällare kamaxlar.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet