Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Hjulvinklar 900 og

  1. #1

    Hjulvinklar 900 og

    Skall nu under kommande helg försöka att tillsammans med några kompisar åka långlopp

    Finns det någon som kan "hjälpa" mig med att få till en hyfsad hjulinställning på bilen.

    Har idag en inställning av -3.5 grader camber ( kobent) och ca 1-2 mm toe out på resp sida.

    Lite hysterisk rakt fram men svänger in rätt bra.

    Bilen är en "standard 900T" med lite bättre dämpare och fjädrar ( bur och alla andra grejer finns naturligtvis)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    943
    Var någonstans är det långlopp?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Vad åker ni med för caster????
    Std är väll det ca 1-2grd om jag minns rätt. Med ca 5-6grd så TROR jag bilen kan bli stadigare rakt fram
    0-100 ??? Ibland

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Med ca 5-6grd så TROR jag bilen kan bli stadigare rakt fram
    Det är min erfarenhet iaf.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Med ca 5-6grd så TROR jag bilen kan bli stadigare rakt fram
    Det är min erfarenhet iaf.
    Svänga då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6

    Tack för svaren... hjulvinklar 900 og

    Vi kommer att åka på Mantorp 2 okt start ca 1000 ( 6 timmars)( msls)

    Sist när vi åkte på Sviesta så hade vi "slicks" i slutet av tävlingen och då hade vi "ingen" camber alls( -1 grad cirkus och +- 0 mm i toe) men den inställningen ger en väldigt dålig instyrning i kurvorna och man "glider" rätt friskt.

    Vad som gäller caster så är det "standard" inställningen vi åker på ( har faktiskt inte en susning hur många grader det skall vara)

    Jag har för mig att casterjustering kan "fixa" till instyrningen lite bättre också (nånting med olika storlek på vinklarna så att inre hjulet på något sätt skall greppa bättre) men jag har faktiskt ingen aning hur mycket varje grad påverkar.

    Standard 1-2 grader(caster) om man ökar till 5-6 grader vad får det för effekt

    Är det endast "instyrningen" som ändras eller sker det något mer såsom mindre/ mer fäste på innerhjulet vid utgång på böjen

    "Glömde" tillägga att vi kör utan kfjäder.
    -Man kanske skulle montera en sådan för att få lite bättre tryck på innerhjulet? ( och slippa spinna när man går på gasen i utgången)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Med std inställingar på casten så lutar ytterhjuelt åt fel håll när man vrider på ratten, jä... obra.
    Det blir bättre också med mer caster(5-6grd) pga att ytterhjulet lutar åt rätt håll när man vrider på ratten. Men ökat caster är inte tillräckligt utan man måste ha mer negativ statisk camber. Tumme pekfinger så ger 5-6grd kaster och camberkopmpenastionen genom krängning ca -0,5grd camber. Men kränger nu bilen säg 3grd så har vi std +2,5grd camber, inte bra
    Edit:
    Efter ha läst föstsa inläget in gång till så såg att det var -3,5grd camber, men prinsipen är den samma.

    Fästet på innerhjulet kan man i prinsip glämma då pga viktförstjutingen så ligger ca 90% greppet på ytterhjulet. Utan diffbroms så får man ta det kammat så innerhjuelt inte spinner.

    K-fjäder:
    1. stoppa dit en bak först
    2. stoppa dit std fram och en hårdare bak än std.
    1 är till för att se till att få bilen mindre understyr och 2 är för att minska krängingen så man får bättre anligning på framdäcken.

    Har vi nu en lätt överstyrd bil så kan man åtgärde detta med att fixa negativ camber även bak.
    0-100 ??? Ibland

  8. #8

    Hjulvinklar 900og

    Ja det blir till att fixa till castern till nästa tävling.....
    5grader

    Dessutom har vi nu under kvällen (tis) monterat en gigantisk vinge bak på bilen och en split fram..

    vi får se hur det funkar

    Tack för svaren ...alla

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Lyfter en lite halvgammal tråd..

    Vart justerar man vinklarna, förklara för den okunnige
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Lyfter en lite halvgammal tråd..

    Vart justerar man vinklarna, förklara för den okunnige
    Toe= på styrledens gänga
    camber= med chims vid övre länkarnsinfästninarna
    Caster= med chimsen som åvan + att man kan fräsa av spindellederna så att hjulspindeln vrids frammåt eller/och lägga chims under bakre-undre länkarmsinfästning.

    Sen finns det en del andra sätt oxå men dessa som jag tagit upp är väl dom vanligaste.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Citat Ursprungligen postat av Qrille
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Lyfter en lite halvgammal tråd..

    Vart justerar man vinklarna, förklara för den okunnige
    Toe= på styrledens gänga
    camber= med chims vid övre länkarnsinfästninarna
    Caster= med chimsen som åvan + att man kan fräsa av spindellederna så att hjulspindeln vrids frammåt eller/och lägga chims under bakre-undre länkarmsinfästning.

    Sen finns det en del andra sätt oxå men dessa som jag tagit upp är väl dom vanligaste.
    Det tackar jag för.

    Snackade med en kille som kör folkrace, han la hjulmuttrar på övre bärarmen och 5mm på undre...
    Är det bra eller?

    Man ska schimsa båda övre eller?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    758
    Hur du ska shimsa beror på hur bilen ser ut i framvagnen, det kan skilja mycket från bil till bil. Enda sättet att få det perfekt är att lägga shimsen när hjulmätaren sitter på. Men man kanske nöjer sig med nästan perfekt när det gäller folkrace, men principen verkar samma.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 162
    Någon som har ett bra tips på hur man hemma i garaget kan mäta upp toe out? Gigantikst skjutmått?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14

    toe kontroll

    Långt "rör" med två skruvtvingar på ena skruvtvingen en distans.
    =ett gigantisk skjutmått

    Under bilen framför respektive bakom däcket skickar du inte ditt "rör"
    och lägger distansen mot fälgens ytterbana

    Sen mäter du avståndet mellan fälgens ytterbana och tvingen på den andra sidan med tex ett skjutmått.

    Viktigt att mäta i centrumlinjen på fälgen annars får man ett felaktigt värde

    Skillnaden mellan ditt mått på baksidan av fälgen och framsida ger din toe in/out

    "framsida"=framför hjulets rotationsaxel
    "baksida"= bakom hjulets rotationsaxel

    Svårt att beskriva utan bild

    "rör" kan egentligen vara vad som helst som är tillräckligt styvt och inte töjer sig

    Det är lättare om man är två när man mäter för att kunna hålla sitt "fattigmans" hjulinställningsredskap rätt.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Vad händer när man lägger schims under den undre bärarmen?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Vad händer när man lägger schims under den undre bärarmen?
    Castervinkeln ökar.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 438
    Vad är nackdelen med dessa inställningar? Nåt måste det vara eftersom inte SAAB själva valt dem.

    /Anders

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    900 Power skrev:
    Vad händer när man lägger schims under den undre bärarmen?


    Castervinkeln ökar.

    NÄÄÄÄÄÄ

    Men man får lyft i framvagnen som hjälper till att slå fast framhjulen i backen i startögonblicket. Nackdelen är att bilen fjädrar in mer vid broms.
    Detta gäller om man bara chimsar ner bakre fästet på undre bärarmen.

    citat:
    Vad är nackdelen med dessa inställningar? Nåt måste det vara eftersom inte SAAB själva valt dem.

    Hmm Saabs hjulinställningar och vinklar har MYCKET lite med åka fortbil att göra utan de är gjorda för att vara trykt understyrda.
    Och lite mer av svaret står åvan.
    0-100 ??? Ibland

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    900 Power skrev:
    Vad händer när man lägger schims under den undre bärarmen?


    Castervinkeln ökar.

    NÄÄÄÄÄÄ

    Men man får lyft i framvagnen som hjälper till att slå fast framhjulen i backen i startögonblicket. Nackdelen är att bilen fjädrar in mer vid broms.
    Detta gäller om man bara chimsar ner bakre fästet på undre bärarmen.

    Trevligt

    Om man schimsar den övre bärarmen i bakant resp. både frma o bak på den övre? Vad händer då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #20

    900 og

    Justering (mera shims) på "båda" övre går mot negativ camber (kobent)

    Det kan nog vara så att man även påverkar toe vid stor justering av

    cambern i och med att man flyttar "in" den övre infästningen.

    Hmm jag tror att det blir mera toe out men jag är inte riktigt säker

    Justering på "en" av de övre har jag för mig att castervinkel påverkas.

    Vet inte åt vilket håll

    Kanske någon som kan hjälpa till

    MVH

    Dennis

Liknande ämnen

  1. Fel hjulvinklar bak 9-5
    Av ColdSaaB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 17:59
  2. Fel hjulvinklar bak 9-5
    Av doie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 02:41
  3. Hjulvinklar og9-3?
    Av Daniberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 16:18
  4. hjulvinklar bak 9-5
    Av allegro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 02:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •