Halloj,
införskaffade mig i förra veckan en SAAB 9-5 SC -05a med 23k mil på mätaren. Bilen har/hade en återkommande felkod p1662 "Charge Air Bypass Valve Circuit Open / Short To Ground". Har tolkat det som att det är fel på kablaget till magnetventilen eller själva magnetventilen. Kikade i WIS feldiagnostik för koden och där föreslogs det att man skulle ta lös kontakten till magnetventilen och testa "pin 1" mot jord med "testlampa xxx" (tändning i läge ON) , nu har jag inte testlampa xxx utan körde med multimeter och likström och satte plus i "pin 1" och minus mot karossen och fick upp omkring 12 V. Nästa steg var att mäta mellan "pin 1" och "pin 2" i kontakten och där fick jag konstant ca 12 v också, även när jag med TECH II (klon) aktiverade ventilen från 0-100%. Inget ljud från ventilen i sig när jag även testade att aktivera med tech II med kontakten inkopplad.
Med reservation för att jag klantat till det med den elektroniska biten, är det någon som har några tips eller förslag? Bör det ligga 12V kontinuerligt mellan pin 1 och 2 i kontakten (med tändning på) eller är det i sig felet eller bör man införskaffa en ny magnetventil?
Tack på förhand
MVH