Hej igen Folket
Har fått ett väldigt frestande erbjudande om en 22t turbo som är bolt-on på min 9-3 aero v6 och enligt sidan som jag ska köpa ifrån så ska den klara ca 430 häst. Är det någon som av erfarenhet vet om turbon skulle kunna klara mer?
Hej igen Folket
Har fått ett väldigt frestande erbjudande om en 22t turbo som är bolt-on på min 9-3 aero v6 och enligt sidan som jag ska köpa ifrån så ska den klara ca 430 häst. Är det någon som av erfarenhet vet om turbon skulle kunna klara mer?
Mer klarar den men det rekommenderas inte gå över 420hk på B284, om du inte vill byta kolvar och annat. De håller inte i längden
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Aha, har hört att gränsen för b284 går runt ca 500hk, har sett dom jamaicanerna Prolific Builds på youtube och de trycker ut ca 500-600hk och de verkar ha hållit ganska bra, men de sköt motorn i den röda vid ca 26psi och då sa de att den hade ca 600 tror jag?
Den största begränsningen är grenrören. De är ju små som sugrör så det blir tokhett och dessutom har de en tråkig förmåga att spricka. Om jag har hört rätt så finns de då inte heller längre att köpa.
Gör Sweden Exhaust likadana som originalen men mer hållbara?
Ingen aning, men det är ont om gott om plats så det är inte lätt att få dit större än de sugrör som sitter där.
Då får jag väl gasa tills det rasar Men nu vet jag Iallafall att en 22T klarar att trycka ut mer än 430häst så det kommer nog bli fina grejer.
Ta ett snack med Mackanized, de är de som kan B284. Men allt över 420hk lever motorn på gräsen om du vill att de ska hålla i längden
De har rasat sin maskin ett par gånger. Det håller inte i längden. Motorlabbet körde upp till 430 tills de började se problem i testcell
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Ska ta ett snack med Mackanized och se vad han säger, men om den håller för 420 häst så är det ändå väldigt bra med tanke på att jag har den som sommarbil. Dock så är det väl egentligen vridet vid låga varv som dödar motorn eftersom min är maptun steg 1 290 häst och 480nm i vrid och den skjuter på ändå ganska bra. Om man skulle mappa den så att vridet är vid lite högre varv så torde den hålla om man trycker ur lite mer än 420 måntro?
Vad är det som viker först sig först i den motorn, stakarna, kolvarna, eller båda?
Jag tror helt enkelt det blir så varmt så nästan vad som helst kan ge sig. Eftersom grenrören är fånigt små så lär det blir svårt att få ut avgaserna när det laddas på och då lär det bli varmt deluxe både här och där.
Den här delen vet jag brukar ge sig:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...akre-2-8t.html
och det hålet där är kanske 3cm i diameter, typ lite större än min tumme. Det är nästan ofattbart litet.
För att veta vad som är "rimligt" behövde de nog veta vad som var "för mycket".
Det är väl altlid bra att veta de hårda gränserna ?
..Sen var det ju det fullkomligt idiotiska avtalet om max effekt för att skydda opel också..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ja grenrören verkar vara väldigt små och det förklarar varför motorn blir så varm snabbt, det ända skulle väl vara om man har två mappar en för b98 och en på lite högre effekt med e85 isåfall blir ju avgaserna inte lika "varma" och således kanske grenrören klarar sig utan att spricka.
Avtal att de skulle inte ha mer effekt än Opel, för de va så pappa GM ville, även om man försökte... men som de andra säger men även testa olika konfigurationer, som jag fått höra av flera gamla Saab anställda så va planen med Turbo X att de skulle vara twin turbo maskin som skulle konkurrera mot R8, Corvette men vara billigare. Men de blev stopp från GM efter några GM chefer fick testa bilen... Den va tydligen lite för konkurrens kraftig
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Intressant info. Och så typiskt GM. Hade den tänkt vara 2 sitsig som corvette/R8 eller i nuvarande konfiguration och mer lik typ M3/M5?
Testade motorlabbet även gränserna på T7? Där ligger man ju verkligen närmare gränsen på Hirsch med 305hk. Om inte nästan över.
Orginal 4 dörrars om jag minns rätt. Saab tänkte ju skapa en M5 konkurrent med 9-5an med dubbla turbos på V6an i tidiga 2000. Tanken var att ha 400hk i sån maskin. Det skrotades dock sista minuten av dåvarande chefen om jag minns rätt
T7 testades om något, de kan de maskinerna ut och in! Används fortfarande idag för att kalibrera deras testutrustning i gamla Saab labbet!
Det går att få mer än 305hk, polaren kör högre effekt med lägre ladd än vad Maptun å Hirsch gör på sina 305-315hk program med original kolvar och de håller ännu!
@Athursson här på forumet har stenkoll på vart gränserna ligger! Men allt jag kan säga är B2X5 är en jävla bra maskin som fortfarande är bättre än majoriterna av 2 liter maskinerna där ute
Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 23:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Annars är ju Micke på Speedparts en av pionjärerna för HFV6. Det finns troligen mycket kunskap där.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack för alla eran input, kan nu med lite mer säkerhet gå lite vidare i projektet som jag förhoppningsvis kommer att posta om här på forumet i projektråden