Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Hur mycket klarar en TD04-22T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Hur mycket klarar en TD04-22T

    Hej igen Folket
    Har fått ett väldigt frestande erbjudande om en 22t turbo som är bolt-on på min 9-3 aero v6 och enligt sidan som jag ska köpa ifrån så ska den klara ca 430 häst. Är det någon som av erfarenhet vet om turbon skulle kunna klara mer?

  2. #2
    Mer klarar den men det rekommenderas inte gå över 420hk på B284, om du inte vill byta kolvar och annat. De håller inte i längden

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Aha, har hört att gränsen för b284 går runt ca 500hk, har sett dom jamaicanerna Prolific Builds på youtube och de trycker ut ca 500-600hk och de verkar ha hållit ganska bra, men de sköt motorn i den röda vid ca 26psi och då sa de att den hade ca 600 tror jag?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 213
    Den största begränsningen är grenrören. De är ju små som sugrör så det blir tokhett och dessutom har de en tråkig förmåga att spricka. Om jag har hört rätt så finns de då inte heller längre att köpa.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Gör Sweden Exhaust likadana som originalen men mer hållbara?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 213
    Ingen aning, men det är ont om gott om plats så det är inte lätt att få dit större än de sugrör som sitter där.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Då får jag väl gasa tills det rasar Men nu vet jag Iallafall att en 22T klarar att trycka ut mer än 430häst så det kommer nog bli fina grejer.

  8. #8
    Ta ett snack med Mackanized, de är de som kan B284. Men allt över 420hk lever motorn på gräsen om du vill att de ska hålla i längden

    Citat Ursprungligen postat av Turbohelavägen Visa inlägg
    Aha, har hört att gränsen för b284 går runt ca 500hk, har sett dom jamaicanerna Prolific Builds på youtube och de trycker ut ca 500-600hk och de verkar ha hållit ganska bra, men de sköt motorn i den röda vid ca 26psi och då sa de att den hade ca 600 tror jag?

    De har rasat sin maskin ett par gånger. Det håller inte i längden. Motorlabbet körde upp till 430 tills de började se problem i testcell

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Ska ta ett snack med Mackanized och se vad han säger, men om den håller för 420 häst så är det ändå väldigt bra med tanke på att jag har den som sommarbil. Dock så är det väl egentligen vridet vid låga varv som dödar motorn eftersom min är maptun steg 1 290 häst och 480nm i vrid och den skjuter på ändå ganska bra. Om man skulle mappa den så att vridet är vid lite högre varv så torde den hålla om man trycker ur lite mer än 420 måntro?

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Vad är det som viker först sig först i den motorn, stakarna, kolvarna, eller båda?

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 213
    Jag tror helt enkelt det blir så varmt så nästan vad som helst kan ge sig. Eftersom grenrören är fånigt små så lär det blir svårt att få ut avgaserna när det laddas på och då lär det bli varmt deluxe både här och där.
    Den här delen vet jag brukar ge sig:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...akre-2-8t.html
    och det hålet där är kanske 3cm i diameter, typ lite större än min tumme. Det är nästan ofattbart litet.

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 922
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    De har rasat sin maskin ett par gånger. Det håller inte i längden. Motorlabbet körde upp till 430 tills de började se problem i testcell

    Hur kommer det sig att Saab(motorlabbet) pressade maskinerna ändå upp till 430hk när bil ut till kund levererade 280hk?
    Var det enbart nyfikenhet av att se hur mycket motorn klarar?

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 213
    För att veta vad som är "rimligt" behövde de nog veta vad som var "för mycket".

  14. #14
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    12120
    Det är väl altlid bra att veta de hårda gränserna ?

    ..Sen var det ju det fullkomligt idiotiska avtalet om max effekt för att skydda opel också..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Ja grenrören verkar vara väldigt små och det förklarar varför motorn blir så varm snabbt, det ända skulle väl vara om man har två mappar en för b98 och en på lite högre effekt med e85 isåfall blir ju avgaserna inte lika "varma" och således kanske grenrören klarar sig utan att spricka.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hur kommer det sig att Saab(motorlabbet) pressade maskinerna ändå upp till 430hk när bil ut till kund levererade 280hk?
    Var det enbart nyfikenhet av att se hur mycket motorn klarar?
    Avtal att de skulle inte ha mer effekt än Opel, för de va så pappa GM ville, även om man försökte... men som de andra säger men även testa olika konfigurationer, som jag fått höra av flera gamla Saab anställda så va planen med Turbo X att de skulle vara twin turbo maskin som skulle konkurrera mot R8, Corvette men vara billigare. Men de blev stopp från GM efter några GM chefer fick testa bilen... Den va tydligen lite för konkurrens kraftig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 922
    Intressant info. Och så typiskt GM. Hade den tänkt vara 2 sitsig som corvette/R8 eller i nuvarande konfiguration och mer lik typ M3/M5?

    Testade motorlabbet även gränserna på T7? Där ligger man ju verkligen närmare gränsen på Hirsch med 305hk. Om inte nästan över.

  18. #18
    Orginal 4 dörrars om jag minns rätt. Saab tänkte ju skapa en M5 konkurrent med 9-5an med dubbla turbos på V6an i tidiga 2000. Tanken var att ha 400hk i sån maskin. Det skrotades dock sista minuten av dåvarande chefen om jag minns rätt


    T7 testades om något, de kan de maskinerna ut och in! Används fortfarande idag för att kalibrera deras testutrustning i gamla Saab labbet!
    Det går att få mer än 305hk, polaren kör högre effekt med lägre ladd än vad Maptun å Hirsch gör på sina 305-315hk program med original kolvar och de håller ännu!

    @Athursson här på forumet har stenkoll på vart gränserna ligger! Men allt jag kan säga är B2X5 är en jävla bra maskin som fortfarande är bättre än majoriterna av 2 liter maskinerna där ute
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-21 klockan 23:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Annars är ju Micke på Speedparts en av pionjärerna för HFV6. Det finns troligen mycket kunskap där.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Tack för alla eran input, kan nu med lite mer säkerhet gå lite vidare i projektet som jag förhoppningsvis kommer att posta om här på forumet i projektråden

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur mycket klarar Saabs växellåda?
    Av jeppe-r i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 14:51
  2. [LÖST] Hur mycket klarar TD04-15T#5
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 02:54
  3. [LÖST] Hur mycket klarar koppling/ vxl-låda NG9-3
    Av extreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:56
  4. [LÖST] Hur mycket klarar växellådan av? OG9-3
    Av Montecarlo99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 16:29
  5. [LÖST] Hur mycket klarar en T7 motor?
    Av aero_marcus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •