Sidan 24 av 47 FörstaFörsta ... 14222324252634 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 932

Ämne: Saab 900 T16 1991

  1. #461
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 023
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Akathebarf Visa inlägg
    ... förstår allt hat mot dom ju mer han arbetar med den säger han. Han tyckte alltid alla klagade onödigt mycket, sakta men säkert börjar han förstå varför.
    Detta har jag nog aldrig tänkt eller upplevt, jag menar att om man tänker till lite extra, som man ju gjorde på olika sätt när man konstruerade våra Saabar, så är det aldrig något som är svårare eller sämre än någon annan bil, snarare tvärt om.
    Det handlar givetvis också mycket om vana och erfarenhet...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #462
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Slangklämma kan ju vara nått att testa.

    Spindelederna var lite annorlunda satta så jag fick kapa av muttern för att få in andragaren och kopplingen verkade lätt men vart bökig så visst gick dom sin egen väg och vissa saker blev lite knepigare än andra. Handbromsen på 900 gen2 ska vi nog inte ens tala om

    Men det är nog lite väl onödigt hat. Vissa blir arga när dom hör att jag meckar saab och man ser genuint hat i blicken. Ofta meckar och sådana som gör meckar/bygger bilar.

  3. #463
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 146
    Dom där eftermarknadsbussningarna är helt hopplösa att montera och när dom väl är på plats håller dom skitdåligt
    Brukar försöka hitta org bussningar istället. Dom är mycket enklare att montera.

    Till nån bussning gjorde jag ett specialverktyg som ändå funkar hyfsat
    Det är ett rör som är koniskt på insidan så det styr in bussningen i hålet så det inte blir utrymme för gummit att smita ut på sidan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #464
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Det är väll något sådant man ska ha. Ja bussningarna är riktiga as och att dom dessutom går sönder snabbt gör inte det hela bättre.

    Kan man få tag på original bussningarna någonstans? Kollade orio men hittade inga? Kollar jag på fel sida måntro? Tyckte de hade lite tunt med saker.

  5. #465
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  6. #466
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Kan vara rätt men kanske ska maila dom innan jag slänger i väg en order på alla utan att ha koll? Har lossat alla hållare och fixat till dom lite och fått ut en av de gamla bussningarna intakt kolla skillnaden. Hur fick du fram speedparts nummer? kör jag EPC numret får jag bara deras ful variant och dyrvarianten(1500kr styck kostar de dyra)

    Orio är hedin parts and logistics nuförtiden, det förklarar en del. dessvärre har denna produkt utgått ur deras sortiment. blir väll till att testa speedparts då eller tar de från hedin?

    Ja ser inte helt bra ut.
    20230530_170801.jpg

    Utöver att måtten är lite hur som så är gummit i de nya STENHÅRT. De gamla är mjuka och följsamma och gled rätt lätt ut.
    20230530_170812.jpg

    Hållarna är nästan fina, men det hjälper knappast.
    20230530_170656.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  7. #467
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Mailat speedparts få se vad dom säger. Annars blir det verkstadsbesök med de sämre varianterna.

  8. #468
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Speedparts kan inte få tag i dom, tog ett par dagar för dom att svara vilket är ovanligt så dom letade säkert. Dom sa att de var långtidslut eller har utgått helt ur sortimentet. Powerflex är de närmaste man kan komma idag tydligen. Har ni några mer tips om vart de kan finnas. Vissa delar verkar riktigt ovanliga. Fördelen med bolag som inte gått under är att man ofta kan beställa vad man vill helt nytt så stansar maskinerna ut det efter ritning. Har min bror gjort flera gånger till både bilar och motorcyklar från 50-60 tal. Så det är jäkligt tråkigt att saab inte finns på mer än ett sätt.
    Får väll kanske nöja mig med dessa dåliga varianter och vänta på powerflex utförsäljning. Men undrar nu om inte priset 1343kr är för alla fyra bussningar. mailar ihjäl stackarna. Då kan det faktiskt vara värt det. men om det bara är för en ensam bussning är det ett rån.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  9. #469
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Passade på att i fråga speedparts om deras dyra fina bussningar. Då det står per styck men givetvis så är det såklart 4 st man får vilket dom inte skrivit något om. Med rabatt blev det ca 1200kr. Misstänker att dessa är betydligt lättare att montera. Har kämpat med dessa bussningar rätt länge som ni vet då jag trodde att de fina kostade över tusenlappen styck men så var alltså inte fallet.
    Nåja kan jag börja rost laga andra sidan på bilen, den "fina" sidan.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  10. #470
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Tillbaka med rosten, så jag har längtat

    Började med att slå bort alla bultar. går inte att göra detta om man låter de vara kvar i plåtblecket. Då måste motorn bort då den slår i styrväxeln, fast växeln kanske går att ta bort med motorn i?
    20230603_121607.jpg

    För att komma åt att hålla i plattan och få ut bulten så sågade jag ett hål här.
    20230603_123435.jpg

    Nästan rent. Denna sida är helare och finare men mycket mera lera, jord, frön och fågelbon än den andra.
    20230603_132642.jpg

    Tror dessa är gjorda för att tåla en del stryk, då de har en ogängad smal topp som är perfekt att banka på.
    20230603_130047.jpg

    Det går åt dammsugarpåsar på löpande band. Fördelen är väll att bilen blir lättare
    20230603_112348.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-06-03 klockan 22:12. Anledning: Lade till plåtblecket som bultarna sitter i
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  11. #471
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Små steg varje dag, gav upp när jag skar mig i fingret på en vass kant. Lite annorlunda på den här sidan tror jag. En plåt sitter fast rätt hårt i bakkant.

    Ringat in ett område där den verkar sitta fast, hittar inga mer punktsvetsar att borra loss. Kanske helt enkelt har kommit till där det är dags att kapa balken så jag kan böja ned den och på så sätt få ut plåten som på andra sidan? På andra sidan var mer eller mindre inget kvar så här blir det lite trixigare att hitta hur delarna sitter fast.
    20230604_135847.jpg

    Utifrån. Fördelen här är att jag inte behöver lika mycket av de nya delarna eftersom det är rätt fint runtom. På den här sidan kan man faktiskt se hur det ska se ut. På andra var väldigt stora delar bara borta så man fick bygga lite nytt där man tyckte det passade in.
    20230604_135843.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  12. #472
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Har nog fastnat litegrann tror jag. Förstår inte hur det sitter ihop. Bränsle slangarna som skymtas lite saknar av någon anledning skydds gummi i genomförings hålen, har det ramlat bort? Ska försöka få dit något skydd för dom eftersom hålen kommer nog nöta hål i dom förr eller senare.

    Ringar in i vitt hur jag tror det sitter ihop, jag behöver alltså kapa långt fram så borde den bara "glida ut". Den förra var ju så rostig att inget satt ihop någonstans, om det ens fanns något kvar. Så där var det snarare svårare att lista ut hur den nya skulle in. Någon som bytt på denna sida kanske har tips eller råd? Detta är alltså på vänster sida eller förarsidan. Den byts nog inte lika ofta då den rostar mindre.
    20230605_174836.jpg

    En till närmare bild.
    20230605_174841.jpg

    Någon nämnde att det kan vara bra att stötta motorn när man kapar balkar så den får den där under, hur mycket väger motorn + låda, den där klarar 500kg?
    20230605_174543.jpg

    Den har fått en rost skada, ska slipa rent den sen och se hur illa det är, kanske får förstärka den i värsta fall.
    20230605_174538.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  13. #473
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Vet inte hur det sitter ihop tyvärr, jag brukar titta på sprängskisser för reservdelsplåtar och söka bilder på andras reparationer.
    Hursom, 500 kg räcker gott och väl för att lyfta motor och låda, säkert 250 kg i marginal.

  14. #474
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Jag får helt enkelt slipa ned och kika runt på lite filmer och försöka fixa till det. Ska fota bättre, det är som en "vägg" som det verkar sitta fast i. Kan ju bara vara massor av rost också som gör att det verkar som det sitter ihop.

    Va bra så vet jag att motorn sitter fast och inte förstör något om det skulle bli ostabilt med något fäste.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  15. #475
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Tror jag listat ut lite hur det ser ut. Sprutade MYCKET underedsmassa överallt. Så nu blir det en välbehövlig dusch. Det är helt fullt och packat med lera och jord ovanpå denna balk. får försöka städa ur den så gott det går.

    2 bilder med olika vinkar men man ser tydligt kanten på delen som är kvar och ligger på en "balk"? Får leta reda på och borra bort alla punktsvetsar, inget som behövdes på andra sidan. Förvirringen består av att sidorna nog är väldigt lika men att den var så pass trasig på andra sidan att jag helt enkelt inte känner igen mig alls.
    20230606_122551.jpg

    20230606_122600.jpg

    Lite bakåt.
    20230606_122607.jpg

    De vita linjerna är där jag "tror" det går en balk så den får jag inte bara kapa rätt av om den inte slutar vid det röda strecket vilket är där det är kapat på andra sidan och det "borde" inte finnas en balk där framme men det får jag undersöka sen.
    20230606_122615.jpg

    "väggen" på andra sidan som jag inte kände igen, den fanns där också bara att det var så rostigt att det inte var något kvar av plåten alls.
    20230606_123724.jpg
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  16. #476
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 622
    ja det där med att det är så rostigt att man inte vet in eller ut minns jag väl från när jag lagade min första länkarmsinfästning för 13-15 år sen nått.

    Du har ju iaf nått att fästa rep plåten i, jag fick börja från andra hållet.
    ser ut som att konsollens tår på plåten men så lätt var det inte :P


    Det kunde vart värre!

    sen har jag svårt att komma med input, jag kapar och slipar nog mer friskt än dig helt enkelt. är det rostiga lager plåt så slipar jag tills att alla rost är borta + lite till.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #477
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Oj ja på din bil så är det inget kvar alls. Kapade du bort allt rostigt eller var det "uppätet" från början?

    Det kan alltid vara värre men det där är riktigt illa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  18. #478
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 622
    Det va ju lite varierande, mycket som saknades men som sagt så kapar jag hellre lite frisk plåt än att låta något rostigt vara kvar. lärde mig när jag gjorde första första rostlagnigenn 2008 typ, körde 1 år och sen gjorde om det (och mer) så vet jag hur fort det kan gå om man inte kapar ALLT som är rostsjukt.

  19. #479
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Jag kör linolja men kapar såklart det som är helt genomruttet. Denna kommer nog klara sig då det kommer vara en sommar bil som får stå ute på vintern men inte köras. Linoljade in volvon innan vintern och lät den stå över vintern och den klarade sig mycket bra. Min bror kommer på lördag så jag kan våga mig på att kapa högre upp nästa bränsle ledningarna. en ide han hade var att köpa en brandfilt och vira in dom i, samtidigt som en får stå och hålla dom borta från såg klingan med en vatten slang och brandsläckare nära till hands. Svetsningen runt där sedan kommer gå långsamt för att inte värma upp plåten så slangarna smälter.

    Sådär ja nu börjar det ta sig.
    20230607_173437.jpg

    Bakdelen borta, hittade helt nya fästen som inte fanns på andra sidan, efter inspektion så är dom HELT bortrostade. Är dom en "mutter" som sitter fast i bilen och sedan går det ut en platta som är punktsvetsad i plåten. Det enda som var kvar på andra sidan är muttern så den sitter med något på andra sidan. Skönt att flera fästen är kvar och hela men behöver såklart förstärkas lite.
    20230607_174142.jpg

    Börjar bli lite bitar nu.
    20230607_174245.jpg
    Senast redigerat av Akathebarf den 2023-06-07 klockan 18:26.
    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

  20. #480
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2022
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    514
    Medlem#
    -
    Liten avstickare från rosten, har fått dessa nu, ca 1200kr för 4 st. Värt vartenda öre. De går in med handkraft utan problem. Gör inte som jag och köp den där andra skiten, har du inte pengarna så spara ihop lite istället, mer värt än att bråka med de andra.

    20230608_160726.jpg

    20230608_161033.jpg

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -91 = Projekt bil.
    Volvo 740 GLE -89 = Lågmilad fin gammal bil.
    Peugeot 107 = Bruksbilen som aldrig svikit.
    YT kanal

Liknande ämnen

  1. Många frågor om 9000 CSE
    Av lindengbg i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •