Bil: NG9-3 TTID -11 Aut
Behöver hjälp att tyda felkod som kom upp med eSID2
DDM: B1549 02
Bil: NG9-3 TTID -11 Aut
Behöver hjälp att tyda felkod som kom upp med eSID2
DDM: B1549 02
Elspegel, utfällning, kortsluten till jord.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Ok! Tack "Hyvens"!
Nån som vet var det brukar vara vanligt att kortslutningen brukar vara.
Har ju haft problem med denna vänsterspegels in-/utfällning. Om man vrider en extra gång på tändningsnyckeln och inte tar ut nyckeln och trycker på knappen för infällning brukar det funka.
Aldrig med nyckeln urtagen.
Utfällning sker också bara efter att nyckeln sätts i.
Högra spegeln fungerar helt perfekt.
Behöver hjälp med att översätta felkoderna
DDM: B3832 45 och B1722 02
B3832 45: Klämskydd ej inlärt, gör om gör rätt.
B1722 02: Elspegel, INfällning, kortsluten till jord.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
OK! Tack "RZ"
Behöver hjälp med att översätta felkoderna
DDM: B1001 57 (visas med B3832 45).
Båda återkommer efter radering samt efter att ha kört sidorutan upp och ner (ett antal ggr, dock utan att ett "pip" uppkommit).
Alla B100X XX koder verkar tyda på internt styrdonsfel.
På beskrivningen låter det som att det blir fel när den försöker memorera ändläget.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack! Nu annan 9-3 (2008 med xenonstrålkastare). Felkoder:
B100142 (A) AHL
B342008 (A) AHL
Strålkastarna kalibrerar sig inte (dvs rör sig ej vertikalt vid påslagning av halvljuset). Felmeddelande på displayen: "Fel ljuslängdsreglering". Felen återkommer direkt efter radering. Tech2 får ej kontakt med bakre xenonlägesgivaren (bytt beg mot beg men felet kvarstår). Felet uppkom efter montering av Maptun sänkfjädrar. Armen på lägesgivaren är intakt och rör sig bra. Möjligt kabelbrott? Någon med en teori vad som kan vara fel?
B3420 08 (A) AHL: Rear Axle Sensor Circuit, Not Plausible. Spenningen inn til styreenheten er konstant utenfor grenseverdier. Er du sikker på at armen nå har en "vinkel" tilsvarende som før bytte av fjærene? Om ikke kan jo det medføre at spenningen til PWM-signalet ligger utenfor normalt område. Men det at Tech2 ikke får kontakt med giveren kan også tyde på kabelbrudd ved/i nærheten av denne, eller i kontakten.
B1001 42 (A) AHL: Control Module, Not Calibrated. Den lar seg heller ikke kalibrere før spenningen fra bakre giver blir brakt innenfor "grenseverdier".
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Tack Norrbagge! Vinkeln på armen är förmodligen inte exakt densamma som tidigare eftersom original sportchassiefjädrarna är ersatta med Maptun sänkfjädrar. Hur ser de andra subfelkoderna ut till B3420? "Spänning till styrenhet utanför gränsvärde", finns det felkod som heter "Spänning till styrenhet saknas"?
B3420 02: Rear Axle Sensor Circuit, Short to Ground;
B3420 05: Rear Axle Sensor Circuit, Open / Short to B+.
Om B3420 08 sier WIS bl.a. at den kan settes om giver(e) er feilmontert. I WIS beskrives "grenseverdier" som mellom 205 og 3890 "steg". Ett forsøk kan være å montere armen av for så sette den i en midtstilling for å se om dette gjør en forskjell. Om ikke så variere vinkelen litt rundt dette punktet.
"Spänning till styrenhet saknas": B1325 03, Control Module, Supply Voltage Low.
Er dette et AHL- eller AFL(adaptiv)-system?
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
AHL, ej kurvljus. Alltså sänkfjädrarna gjorde inte så stor skillnad (bilen blev lite högre) så bilens ljuslägesgivare borde kunna kalibrera för detta.
Senast redigerat av turbo4ever den 2024-07-24 klockan 11:52.
Tack Norrbagge! Har du (eller någon annan) möjlighet att skriva ut hela texten (ej översatt) från WIS 9440 gällande felkod B3420 08?
Det är inte så att hävarmen på sensorn är vriden åt fel håll? Alltså kl 9 istället för kl 3. Har sett det på en bil efter ett fjäderbyte.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Tack för svaret. Går inte nivågivaren sönder internt om armen vrids fel (alltså att Tech2 inte får kontakt med nivågivaren)?
)?
Nej, den verkar överleva detta. Bilen som jag åtgärdade så var det bara att vrida runt armen till rätt position och sen dess har den fungerat korrekt.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Har någon en bild på hur nivåsensorn med dess arm skall vara monterad respektive vriden?
Hyvens, hade bilen du vred nivåsensorarmen exakt samma felkod (B3420 08)?
Jag tror inte det fanns någon felkod på bilen jag åtgärdade.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död