Vad brukar en 9-5 2,3t SC 2008-ish ligga på i snittförbrukning med manuell låda? Motorväg, stadstrafik samt blandad körning?
Vad brukar en 9-5 2,3t SC 2008-ish ligga på i snittförbrukning med manuell låda? Motorväg, stadstrafik samt blandad körning?
Runt litern
Ingen av mina fyra manuella 9-5'or (2.0t 150hk, 2.3t 1858hk, Aero 250hk, Aero 260hk) har dragit så mycket, förutom när sambon använde aero 05'an till och från dagis (2-3km enkel resa) varje dag, då drog den 1,1 tror jag.
Ytterst sällan jag ligger över 0.8 faktiskt, men jag kör å andra sidan väldigt lite stadstrafik, mestadels kör jag 50/70/80-väg utan köer, ibland långkörningar på 90/100/110/120-väg.
På vintern med motorvärmare och smala däck kör jag på ca 0,74-0,76 varenda tank.
Att bilar med automat drar över litern är väl dock vanligt, vilket även de officiella siffrorna avspeglar.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Precis som GlennB svarar beror det väldigt mycket på föraren. Det skiljer en hel del. Till allra största delen beroende på hur föraren kör. Tankar man 95 eller 98 oktan bensin, drar den betydligt mindre än med E85, men den blir slöare...
Om man vill slippa tanka i Norge kan det ju vara smart att tanka BF95, för man kommer ju längre mellan tankningarna. Men om man kör Saab för känslan, värnar miljön, planeten, klimatet osv, väljer man väl E85 kan jag tro.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Spelar mycket liten roll. Det särklass viktigaste är bilens generella skick och ägaren/säljaren, dvs hur bilen skötts under de 13år den borde ha servats ordentligt mm
Svar JA Antag att man skulle ranka de fel som finns, eller skulle uppkomma på en sådan bil efter hur vanliga de är. Ja då skulle jag tro att man tröttnar läsa innan man kommer till automatlådan. Chansningen är i första hand att köpa en begagnad bil med okänd historik. Det har varken med att det är en Saab 9-5 eller om den är manuell eller automat att göra. För mig är det självklart att automat är bättre än manuell. Dagens elbilar har automat som standard. Om det nu finns någon fördel med manuell växellåda, varför erbjuder inte alla det som alternativ kan man ju undra.
Märkligt att det alltid finns de som är emot automatisering och tekniska framsteg och febrilt försöker hitta argument som stöder denna teknikfientlighet. Se tex Automatchoke vs manuell choke hos Svenska Saabklubben för 15år sedan.
Det gäller nog rent generellt att all form av automatisering är en förbättring. Tänker på ACC och AC istf manuell värmeratt, radio med stationsminne istf manuell ratt, automatiskt avbländande backspegel, elstolar med minne, automatisk nivåinställning av strålkastare, så man kan ha xenon, centrallås, fjärrkontroll, el-rutor, el-defroster, värmesits, däcktrycksövervakning. Ja listan kan göras väldigt lång på en modern bil av idag och även en 10-15år gammal Saab. Jämför man med en 50år gammal Saab 99 är det väl inget 99:an är modernare på. Jo, förresten, det skulle vara om det var en lika utrustad som min första 99:a för den hade automatlåda!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Eftersom jag byggt om från manuell till automatchoke på min dåvarande V4 så kan man förstå båda sidorna, automatchoken på fungerar i sig bra, men bara under förutsättning att förgasare och choke är korrekt ställda - och de är de generellt sett nästan aldrig. Och vakuumkolven kräver rengöring varje år för att den ska modulera choken korrekt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
mina siffror då jag hade en 9-5:a var allt från 0,67-1,25.
Det låga är långkörning med väldigt fokus på låg förbrukning, det andra är extremt hård körning.
Här uppe i norr så ligger förbrukningen ca +0,1 på vintern.
Extrem snålkörning är inte speciellt bra på en 9-5 eftersom då rostar bakre bromsarna och man måste byta i förväg.
Precis. Eftersom varken den manuella eller automatiska växellådan är något problembarn ska du välja den du trivs bäst med att köra. Om det kvittar ska du välja bil utifrån skick, det är det bästa sättet att få ett så bekymmersfritt ägande som möjligt - och så får det bli vilken växellåda det nu blir. Och en eventuellt minimal skillnad i skatt och bränsleförbrukning är försumbar mot eventuella reparationskostnader när något pajar.
Nja. Elbilar har bara en fast utväxling, alltså en enväxlad låda. Den är alltså varken manuell eller automatisk eftersom man aldrig byter växel.
Att växla, alltså att byta utväxling under färd (oavsett manuell eller automatisk växellåda) är nödvändigt i en förbränningsbil för att hålla rätt varvtal på motorn. En elmotor erbjuder samma höga verkningsgrad och effekt över alla varvtal och den kan snurra oändligt långsamt utan att få motorstopp.
Det är alltså helt poänglöst att växla i en elbil.
(växellådan är för övrigt ett av många exempel på saker som blir så mycket lättare/billigare/undershållsfriare i en elbil än i en förbränningsbil)
Som kuriosa kan jag nämna att vissa tidiga elbilar (innan man började bygga specifika plattformar för eldrift) använde samma (manuella) växellåda som motsvarande fossilbil men att man då tog bort växelspaken och låste växellådan mekaniskt i t.ex. växel 3.
En anledning till att vara emot onödiga funktioner och automatik är att ökad komplexitet oftast medför högre felfrekvens och därmed onödiga kostnader. Visst kan automatik vara bra men för mycket av det medför nackdelar. Automatchoken på Saabs V4 är ett bra exempel på en automatik som medförde ständiga problem till försumbar nytta.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det kan stämma till en början när den automatiserade tekniken är ny. Men när en hel bransch använt tekniken ett par år brukar man ha hunnit jobba bort den högre felfrekvensen - snarare kan felfrekvensen bli lägre för att automatiken gör att prylen som automatiserats används "rätt" hela tiden.
Just växellådor tycker jag är ett bra exempel: Det är ovanligt med moderna automatlådor som strular. Det förekommer samtidigt manuella drivlinor som slits ut i förtid för att bilföraren sliter mycket på kopplingen eller forcerar in växlarna.
Senast redigerat av jellybear den 2021-03-08 klockan 16:43.
Ang. bränsleförbrukningen så brukade min Aero dra 0.78 i snitt/mil med 2 x 45 km varje dag.
Onsala till/från Hisingen (inklusive köerna...) 3.0 V6'an kunde man få ner ännu lägre
men då gällde det att hamna någonstans runt 90km/h som var den bilens
"sweet spot".
Bor man i ett storstadsområde med ständiga köer lär man sig snart uppskatta att slippa
en manuell låda...
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Just automatchoke var väl iofs nåt som strulade hos ALLA märken, ända in i slutet då förgasarna äntligen blev utkonkurrerade av insprutning.
Varenda motortidning hade ju annonser om ombyggnadskit till manuell choke för mängder av bilmodeller.
Sen har jag inget emot den funktionen som sådan, att ha automatchoke som fungerar är ju bara positivt, att ha automatlåda däremot gör mitt bilkörande sämre.
*HOST HOST* DSG *host host*Just växellådor tycker jag är ett bra exempel: Det är ovanligt med moderna automatlådor som strular. Det förekommer samtidigt manuella drivlinor som slits ut i förtid för att bilföraren sliter mycket på kopplingen eller forcerar in växlarna.
Sen är det väl knappast VANLIGT att manuella lådor slits ut heller, det förekommer kanske på vissa bilar med underdimensionerad låda, precis som när tex volvo hade problem med underdimensionerade automatlådor.
Sen rasar sällan manuella lådor utan förvarning som automatlådor tenderar att göra.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Man blir lite partisk i ett sådant här forum. Automatlådorna på 9-5 fungerar utmärkt och det gör de manuella oxo. Men man glömmer snabbt... För att den manuella lådan skall fungera bör/måste man byta originalbussningarna i växellänkaget ofta eller så uppgraderar man med eftermarknads/pirat-delar av vettig kvalitet. Sedan funkar den manuella oxo OK! Det är nog så självklart att man skall göra det att ingen tänkte på saken. Men det är en enkel operation som "vem som helst" kan göra själv och dessutom till låg kostnad. Ursäkta missen.
Just den manuella växellådan på Saab 9-5 är ett annat utmärkt exempel på en sådan onödig komplexitet med betydligt högre felfrekvens än den automatiska växellådan. Man måste se alla komponenter som ersätter den automatiska växellådan. Dvs manuell växellåda, koppling, en extra pedal och ett erkänt dåligt växellänkage. I princip alla manuell 9-5 har problem med växellänkaget. Det är så dåliga bussningar i original att de allra flesta 9-5orna har problem med växlingen. Originaldelarna är så undermåliga att det har tagits fram eftermarknadssatser med bussningar med betydligt bättre kvalitet. Kopplingen är en slitagedel. Vissa förare sliter ut en koppling på ett till två år. De har inte "rätt" körteknik, brukar man säga. För det finns de som aldrig sliter ut kopplingen. Men dessa "sämre" förare som inte har förmåga att anpassa sig till den manuella växellådan och kopplingen drabbas. Visst kan man skylla på förarna. Men med automatväxellåda finns inte detta problem. Att byta ut de utslitna slitagedelarna i kopplingen är en ganska dyr operation. Så sammanfattningsvis skulle jag tro att det är ett korrekt antagande att den komplicerade manuella växellådan inkl koppling är just en sådan onödig funktion där den ökade komplexiteten orsakar en högre felfrekvens.
Jo, det skulle jag vilja påstå att det är. EXTREMT vanligt faktiskt. På samtliga manuella 9-5 jag ägt och äger har växellänkaget slitits ut. Jag kan på rak arm inte komma på om någon bekant klarat sig. Jag tror det är något "alla" bekanta råkat ut för.
Som jämförelse har ingen 9-5 med automat jag och bekanta ägt/äger "rasat". Inte på någon annan bil heller... MEN på en bekants 9-5 2003 gick fästet på växelväljarwiren sönder.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
mr.o: Nu är ju inte länkaget en del av växellådan egentligen, men visst, det är en dum konstruktion på *senare* 9-5, min '99 däremot har afaik kvar original länkage och fungerar kanonbra.. på 07'an däremot behöver det bytas, vilket dock är en billig alt enkel reparration.
Att länkaget blir slitet är i vilket fall som helst inte nån form av haveri och det uppkommer inte över en natt.
Typiskt automatlådeproblem är ju däremot att den helt enkelt inte fungerar från en dag till en annan, detta beror vanligen på att den är dåligt servad, men köper man en beg bil har man ingen aning om huruvida den är det eller ej.
Köper man en bil med manuell låda och växlarna går i lätt och den inte låter illa så har du i regel inga problem med den, även kopplingen kan enkelt testas med en provkörning.
En automat kan gå perfekt en dag och sen inte fungera dagen efter. ..Det enda du kan göra är att fråga efter servicepapper, man kan inte ens titta på oljestickan (i de fall sådan finns) för atts e färgen på oljan, för den kan ju vara bytt just, trots att den gamla gick 3ggr över intervall.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag känner inte igen detta från 9-5 automater, men jag vet andra märkens dimensionering som lett till haverier.
Det som är mycket mer intressant att veta hur mycket kamkedjespännaren är ute om man köper en 9-5:a, speciellt som de nu ofta gått 20k mil eller mer, det är ju sällan föregående ägare vet detta.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96