Sidan 55 av 80 FörstaFörsta ... 545535455565765 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 100 av 1584

Ämne: MicEE 9-5 Aero, 9-5 Vector och 9-3 Aero

  1. #1081
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Nu när min bil är bekväm med sitt "Steg0" så det dags att börja öka effekten lite smått.
    T8 suite åkte fram och stydonet åkte ur bilen.

    Macklade ihop ett väldigt snällt steg 1 med borttagen Sekundärluftpump.

    T8 Suite har kommit väldigt långt sedan jag använde det sist, riktigt roligt att alla dessa Suits fortfarande lever och blommar som dom gör.
    Tycker det är en av dom absolut bästa grejorna som hänt på SAAB Scenen de senaste åren, har gjort saabar och Tuning så mycket lättare för alla.

    Nu har jag både plockat bort Sekundärluftpumpen och på så vis minskat antalet komponenter som strular samt öka effekten något och vad kan vara bättre känsla än att "Hemmapula" en sådan grej som skulle kostat en hel den från ett företag för bara något år sedan?

    Sen är Suiterna lite mer avancerade än om man jämför med tex RomRaider och ECU Flash vilket jag använder för att mappa mina gamla Evo och Subarus, men Suiterna har bra forum där man kan läsa allt som behövs.

    Är Mackan fortfarande aktiv och hur når man honom om man är intresserad av ett program?

    Hur gör ni andra? Biopower program, är det fortfarande lönt? Såklart vinner man lite effekt på det men det känns som att priset på E85 är nästan samma som Bensin samt att färre och färre mackar har det?

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #1082
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Samma här har TT Pro och kan lägga in stora bilder.

    På forumet så laddar man upp bilderna som vanligt (inloggad). När alla bilder är uppladdade och i inlägget.
    Välj förhandsgranskning.
    Höger klicka på varje bild att öppna i nytt fönster. Gör det med samtliga bilder.

    I inläggstexten så skriv (img] [/img) för så många bilder du nu laddat upp.

    Kopiera varje bildlänk från de fönster du öppnat separat och klistra in det mellan (img] klistra in varje bildlänk här [/img)

    När du gjort det så tryck på förhandsvisning igen. Då ska alla bilder visas stora. Ta inte bort de små bara utan de måste vara kvar.

    Jag brukar köra på 1280x960 format det fungerar iaf.

    Givet är att använda [] ist för (]
    Bra förklaring, ska testa! Har haft samma problem som Johan och har använt extern sida för uppladdning istället bara pga. det.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #1083
    Mackan är aktiv och kör faktiskt eget bolag! Kontakta honom så får du ett riktigt fint program

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  4. #1084
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 622
    Mackan = Mackanized & Co
    https://www.facebook.com/Mackanized/

    det är han som har fixat programmen i mina 9-3 2.0T aut alltså

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #1085
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Jag skall mejla Mackan ang mjukvara men måste ändå erkänna att min mjukvara som är i just nu faktiskt är riktigt trevlig, precis "Lagom" för att pigga upp bilen litegranna.

    Nu kommer ju denna tråkiga tiden på året då det är dags för Vinterhjul.

    Har monterat Toyo Snowprox på original 17" Jubileumsfälgar till den blåa Jubileumsbilen, rätt skall vara rätt

    Valde dessa eftersom att dom är "Centraleuropeiska" med rätt märkning även för Sverige.
    Nordiska friktionsdäck är tyvärr för mjukt och sladdrigt enligt mitt tycke. Här i söder får vi knappt snö, vi har det mest runt nollan och lite frost större delen av tiden så detta passar mig och mina behov bra.

    Sen är det väldigt trevligt att se dom båda på morgonen när dom är så snygga


    Senast redigerat av MicEE den 2020-11-12 klockan 13:20.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #1086
    Kan tipsa om att även om man känner att ett program så kanske värderna man får inte är optimal/dåliga och kan skapa slitningar och motorras tillslut! Det är alltid bra att testa sig fram och lära sig men få som vet verkligen vad de gör. Därför rekommenderar jag verkligen BARA Mackan, Hirsch å Maptun! Dessa håller samma kvalité som fabriksprogramvaror och är testade ordentligt.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  7. #1087
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Mina föräldrar ringde och frågade om dom fick hämta barnen från skolan idag så plötsligt fanns det tid över i verkstaden
    Frugan kom med sin bil så att vi kunde ge den lite översyn och även montera Vinterhjulen.

    Tyvärr upptäckte vi att någon varit rejält sugen på hennes 18" hjul och redan påbörjat demontering av dessa.
    Saknades hjullås på båda vänsterhjulen samt hjubulten brevid låset var lös.
    Troligen har något blivit stoppad mitt i eller bara gett upp, resultat blir ju tyvärr lösa hjul för våran del.
    Nu hann inte hjulen ramla av som tur var, kändes verkligen som att det var dags att skifta hjul så detta upptäcktes.

    Fick dit Jubileumsfälgarna med Friktionsdäcken och lite allmän översyn, påfyllning av vätskor etc etc.
    Hann faktisk med att plocka isär lite bromsar och måla Bromsoken i samma silver som på min gråa bil.

    Själv tycker jag att vinterhjulen ser riktigt coola ut på bilen, gillar den otroligt SAABish designen på hjulen.


    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  8. #1088
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660
    Ja hjulen känna väldigt Saab, synd att de aldrig fanns som 18”. Du får försöka hitta en aeroläpp fram för att få den snygga pre-facelift looken, A60-färgen är riktigt snygg

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #1089
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Ja hjulen känna väldigt Saab, synd att de aldrig fanns som 18”. Du får försöka hitta en aeroläpp fram för att få den snygga pre-facelift looken, A60-färgen är riktigt snygg
    Dom i 18" hade varit drömmen faktiskt
    Ang Aeroläpp så har jag letat lite smått men samtidigt insett att min fru mest troligt kommer att knäcka den då bilen är rätt låg.
    Min Aeroläpp skrapar i precis överallt

    Men visst, till sommaren kanske det kan funka ändå ..

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  10. #1090
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 622
    Jag skrev i nån annan tråd kring Aero läpp att om man köper nytt så är det billigare att köpa kit med monteringsdetaljer än en lös läpp (som är det man får upp om man slår snabbt på art nr) och det är inte Sååå dyrt med ny.

    jag letar smått till min kombi men det är inte helt enkelt att hitta, speciellt inte hela då..

  11. #1091
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag skrev i nån annan tråd kring Aero läpp att om man köper nytt så är det billigare att köpa kit med monteringsdetaljer än en lös läpp (som är det man får upp om man slår snabbt på art nr) och det är inte Sååå dyrt med ny.

    jag letar smått till min kombi men det är inte helt enkelt att hitta, speciellt inte hela då..
    Bra tips!
    Allt känns dock dyrt när man vet att den kommer gå sönder snabbt
    Det är ju ändå min fru som kör bilen tänker jag....

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #1092
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 456
    Min åsikt är att Aeroläppen är en skitkonstruktion som aldrig borde ha suttit på en bruksbil. Trots att jag har fjädrar från standardchassit så tar läppjäveln i titt som tätt och ser bedrövlig ut.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #1093
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 021
    Medlem#
    5849
    Haha, gubbgrinig på en Fredag!?
    Ta några djupa andetag och en valium..

    Snyggt jobbat med Aeron MicEE!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #1094
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 916
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Min åsikt är att Aeroläppen är en skitkonstruktion som aldrig borde ha suttit på en bruksbil. Trots att jag har fjädrar från standardchassit så tar läppjäveln i titt som tätt och ser bedrövlig ut.
    Körde med 45mm H&R fjädrar på min Aero sc och visst blev den lite nött undertill men inte så att de syntes eller att den gick sönder.
    Så jag tycker nog den var mer hållbar än man kan tro.

  15. #1095
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 456
    Ha, jag är lika grinig alla dagar, har aldrig provat valium men nu har jag fått en öl och en virre, skål på er

    4 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #1096
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    Läppen fram sitter perfekt!
    20201115_140409.jpg
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #1097
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Läppen fram sitter perfekt!
    20201115_140409.jpg
    Håller med dig 100%
    Gör bilen låg och arg men på ett diskret sätt.

    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  18. #1098
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    Söndag!
    Hade en mekaniker som skulle jobba idag så jag passade på att fördriva lite tid på en ledig lyft medans jag ändå var på jobbet.
    Lackade tändstiftskåpan svart eftersom att jag vill hålla allt hyfsat diskret under huven.
    Passade på att varmköra oljan ordentligt , hälla i en Oljetilsats som specifikt skall avlägsna rester från oilsludge, koksad olja och annat otrevligt som jag inte vill ha i motorn.
    Har rengjort insidan mekaniskt när ventilkåpan var av men vill gärna få bort det sista med.
    Har kört ca 15mil med den oljan som var i bilen men nu när jag hällde ur den var den kolsvart, riktigt kolsvart.
    Det är iofs bra, betyder att oljan gör sitt jobb med att transportera bort smutsen men jag funderar starkt på om jag kanske behöver ett 3e oljebyte också inom det närmsta.
    Känns bättre i huvudet i vilket fall som.

    Passade även på att byta olja i Automatväxellådan men tänkte göra det på "Fuskviset" genom att bara tappa ut från pluggen och fylla på igen .
    Gjorde detta idag och tänkte göra det med 4 liter igen om några dagar.

    Men WOW, största skillnaden jag någonsin känt efter ett oljebyte. Helt annat när man kör iväg, svarar snabbare på något vis. Växlar mjukt som silke nu och känns som att den bara " Beter sig" bättre på något vis.
    Helt underbart är det i vilket fall som...

    Passade även på att modifiera en Mobilhållare från Biltema och fläktutsläppet i mitten för att kunna montera den.
    Har letat efter en hållare som passar i bilen men inte hittat något så detta var min bästa lösning för tillfället



    Skickat från min IN2023 via Tapatalk

    7 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  19. #1099
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 021
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av MicEE Visa inlägg
    Men WOW, största skillnaden jag någonsin känt efter ett oljebyte. Helt annat när man kör iväg, svarar snabbare på något vis. Växlar mjukt som silke nu och känns som att den bara " Beter sig" bättre på något vis.
    Helt underbart är det i vilket fall som...
    Upplevde också stor skillnad ett tag efter mina oljebyten, vad jag speciellt har lagt märke till är att det går på högre växlar än innan samt att lådan oftare går på slip, d.v.s petar man i M så sjunker motorvarvet 500rpm och det känns att den låser (lockup)...

    Något du känner igen?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #1100
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 622
    Jag har bytta olja en gång på det riktiga viset på aut5... inget jag gör om frivillig på pallbockar. WIS nämner inte att om man inte monterar nya tätningar till kylet enligt instruktion så pumpas all olja rakt ut på golvet tätningarna är täta tills att man trycker in röret i dom. The more you know

    Så...hur mycket hällde du i på "fuskvarianten" för att det ska matcha?

Liknande ämnen

  1. Porsche 935 dyno run
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 20:42
  2. 9-5 BioPower vs Porsche 964 .. vad tror ni?
    Av Jonas I i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:09
  3. Porschebromsar på 9000
    Av illegal_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:08
  4. 9-5 2,3t BioPower -> Aero BioPower
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:06
  5. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •