Köpte en 13mm + en 1/2"....återkommer om vilken som passar bäst...
Köpte en 13mm + en 1/2"....återkommer om vilken som passar bäst...
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
SKruven är avsed för 13mm...
Sen om man använder sliten 1/2" och den passa.. so What..
19mm 3/4" osv
Använder man en 6 kants nyckel eller hylsa så funkar det bra...
Använd INTE ringnyckel (12 kants),gaffelnyckel eller 12kantshylsor...
Rätt verktyg är ALLTID minst halva jobbet..
99 -77EMS, 99 -78T, 99 -79, 99 -80T16, 99 -84 T8, 9-5 Aero.
Toyota 4Runner -91, Lexus Ls400 -94
Ford Model A 1930 Tudor, Ford Model A 1930 Cupé HD Chopper -08 Amb, Bsa B33 1949, Bsa A65 1970
Jag får väl ställa mig på ½" sidan jag oxå...
Som farfar Simpson sa: The metric system is the tool of the devil
Hej !
Äntligen är oljan bytt, känns bra...Jo 1/2" hylsan satt som ett smäck så jag använde den. 13mm hylsan kändes aningen glapp om man jämförde.
Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
900 S 2,0i NoPower M97
Skall byta olja för första gången.
Vad krävs för verktyg?
Hylsa storlek?
el
Torx storlek?
el
Insex storlek?
Tacksam för svar.
/Malte
6kant 13mm hylsa är det.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tack för snabbt svar!
/Malte
Konstigt att alla mina nya pluggar är 13mm.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Det är en metrisk skruv där en sliten tum-nyckel passar bättre om man ska tro på diverse andra trådar här. Inte riktigt så att man riskerar en krasch på Mars på grund av förväxling av systemen dock i detta fallet tror jag.
Senast redigerat av Moderator den 2020-06-16 klockan 10:58. Anledning: Trådar sammanfogade så länken behövs ej längre, Läs ^^
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Jag vet inte om oljepluggarna är tänkta att vara 13mm eller 1/2”. Men just 1/2” hylsa har passat på alla jag har provat på hittills. Eftersom pluggarna brukar fastna en del så håller jag med om att man vill minimera glappet så mycket det går.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Fastna? Är mer att folk inte drar 25Nm som oljepluggen ska dras. Har kört med 13mm i 15år och inte runddragit någon än.
Inte ens på Saab använde vi 1/2" hylsa.
Skickat från rymden
Senast redigerat av Moderator den 2020-06-16 klockan 13:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Rent generellt så är toleranserna sådana att en 12-kants 1/2"-hylsa typiskt passar på en 13mm-skalle - på en rostig skalle än mer sannolikt (när man karvat igenom rosten). Men det är just toleranser, så det finns alltid fall där inte funkar. Jag provar ofta med 1/2" först när jag ska lossa rostiga 13 mm om jag har en sådan inom räckhåll.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det brukar ju krävas mer än 25Nm för att släppa en oljeplugg iaf. Även om den dragits med klicknyckel till rätt moment ett år tidigare.
På Saab servade ni väl i princip nya bilar som inte varit i händerna på GDS-folk?
Kan jag undvika att skada en oljeplugg så gör jag det. Man vet ju aldrig hur hårt de dragits av den som var där förra gången, precis som du skriver.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror varenda bil med B2x4/B2x5 jag köpt eller fått serva åt familj/vänner haft en mer eller mindre skadad plugg. Jag kan inte tänka mig att skallen blivit skadad av en 14 mm hylsa, utan det är nog att "kan själv" varit oaktsam med just en 13 mm hylsa. Kör själv alltid med en 12-kants 1/2" hylsa då det sitter som handen i handsken, och mina 6-kant 13 mm glappar betänkligt.
Lite ledsen blir man ju i ögat också när man fått använda huggmejsel på en helt rundsvarvad oljeplugg där bilen senaste gångerna varit inne för service på verkstad. Yrkesstolthet? Att GDS'are svarvar skruvskallar och låter dessa vara är sedan gammalt, men när även verkstäder sjunker till samma nivå så funderar man ju vad folk betalar för...
Tog inte lång tid i min bilskruvarkarriär innan man konstant hade ett litet lager med nya pluggar hemma eftersom jag mer eller mindre alltid fick handskas med en skadad oljeplugg vid första oljebytet på en "ny" bil.
Så tipset till Malte blir väl att köra med en 1/2" hylsa om möjligt, annars en vanlig 6-kant 13 mm. Möjligtvis även inhandla en ny oljeplugg i rent förebyggande syfte. Kostar inte många kronor, men kan vara guld värd att ha om den gamla ser ut som stryk.
Saab 9³ Aero Coupé -01
Saab 9³X 2.0T Biopower -10
Ja de var helt nya bilar. Det kan jag erkänna.
Men ändå så var några några år gamla och ingen plugg behövdes bytas för att vi behövde huggmejsel för att få loss dem.
Har sen haft flera olika bilar privat, med folk som har gjort byten själv mm och inte behövt använda en 12mm hylsa, största rörtången i verktygsarsenalen.
Jag tror dock mer på att de har blivit runddragna pga folk som bytt oljan har använt 12kanthylsa eller skiftnyckel.
Har varit med om en som blivit runddragen var en kompis som oljepluggen måste ha blivit dragen med mutterknack eller ett stort dragskaft. Men med värme och rörtång så lossade den. Men är den enda under mina 15år med skruvande med Saabar.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
beror mycket på tillverkare av plugg också så vad som passar och inte är ju omöjligt att säga om vi nu inte vet att alla använder lika pluggar och det blir ju svårt..............En del är väldigt fina och en del ser ut att vara pressade av bly. En del eftermarknadspluggar är ljusår mycket bättre än original tex. En del har smidd skalle utan efterbearbetning alls och en del har maskinbearbetad sexkant och ja det skiljer väldeliga...........
Vad som är rätt och inte är ju då väldigt svårt att bestämma.........
Ok, det är nog dags att "ödmjuka" mig lite. Jag var tvungen att gå ut i garaget, ta fram skjutmåttet och mäta...
Den splajsans nya eftermarknadsoljepluggen jag hade liggande (den följde med ett servicekit från Maptun häromåret) hade en 13mm skalle - och det gick inte att få på en 1/2"-hylsa. Den oljeplugg som sitter på bilen, med oklart ursprung, är 1/2". Och den är i såpass fint skick att det knappast är en "nednött 13mm".
Så sensmoralen är att det verkar finnas både och där ute (därav den här långa forumtråden). Den bekväme verkstadsmekanikern tar såklart 13mm för att den funkar på båda, men pedanten testar först 1/2"-nyckel och är det för litet så stegar man upp till 13mm. Saab har ju ändå ägts av GM så det är väl inte otänkbart att man åtminstone periodvis ärvde in tum-dimensioner på vissa komponenter.
Provade du med 6-kant eller 12-kant? Vad det rör sig om är var hundradelarna i toleranserna finns, så sannolikheten att det fungerar med 12-kant är betydligt större än med 6-kant.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har 6-kantshylsor.