Funktionen hos stolarna är lite mer komplex än vad man först kan tro. Det finns en hel del att läsa om det i WIS.
PSM styrdonet (Power Seat Memory, 357dk i bilder) får information av TWICE om förar- och passagerardörrens status (genom meddelanden på I-bussen). Den informationen påverkar manövreringen av stolarna.
Manövrering och memorering av förarstol kan ske när tändningen står i läge ON (spänningsmatningar +15 och +54) eller när någon av framdörrarna är öppna. Information om +54 erhåller PSM via bussen från DICE och information om framdörr öppen/stängd från TWICE.
Då tändningen är i läge OFF och någon framdörr är öppen är stolen manövreringsbar i 20 minuter. Stolen kan även manövreras i 30 sekunder efter att dörr har stängts och tändningen är i läge OFF.
Motorerna i stolarna har hallgivare. Rörelserna övervakas genom att pulserna från hallgivarna räknas. Vid memorering av stolinställning piper det i SID som kvittering. Stolsinställningarna lagras i ett icke-flyktigt minne och behåller inställningarna även om styrdonet blir strömlöst.
Styrdonet PSM övervakar sina interna funktioner samt komponenter i PSM-systemet. Vid internt styrdonsfel sätts felkoden B1605 och stolen går inte att manövrera med strömställare eller minnesinställning.
Saknas +30 spänningsmatning till styrdonet kan stolen inte manövreras åt något håll. Saknas +15 spänningsmatning till styrdonet kan stolen manövreras om någon framdörr är öppen.
Jag hittar inget om vad som händer om stolen inte har kontakt med I-bussen. Det är troligt att den inte går att manövrera då. Det är också (ännu mer) troligt att man måste gifta in stolarna (eg PSM) med Tech2 om bilen inte har haft elmanövrerade stolar med minne tidigare.
Edit: inspektera kontaktdonet till stolen för att kontrollera om du har kablar till stiften som nämnts ovan. I plasten på kontaktdon finns det ofta präglat stiftnummer i gjutningen. Förstoringsglas och pannlampa brukar underlätta.