Hallå
Det gäller en Saab Turbo X -08 Sportcombi med 9900mil på mätaren. 2.8L V6 B284, ej trimmad. Jag kör på 98-oktan!
Bilen rycker vid hög belastning, alltså dom högre växlarna vid fullt gaspådrag.
Jag har läst flera trådar där flera har haft exakt samma problem som min bil. Då räcker för de allra flesta att byta tändspole, ev stift och bilen går som den ska igen. Men inte min...
För några veckor sedan började problemet som jag har haft en gång tidigare, ryckningar vid gaspådrag. Då var det att jag fick byta tändspole på cylinder 4. När denna tändspole byttes vart det ett "nytt" artikelnr än mot dom gamla, den nya hete 112 dom tre sista siffrorna. Spolen bytes och problemet försvann. Jag vet inte riktigt hur långt bilen hade gått då, gissar ca 6000mil. När det nya problemet dök upp åkte jag till lokala Saab-verkstaden där dom tittade av vilken cylinder som misständer. Där fick jag svaret cylinder nr 1 samt nr 4 (igen). Jag beställde hem två nya tändspolar, även dessa heter 112, på dom tre sista sifforna. Dom bytes men utan något bättre resultat. Besökte samma verkstad igen där dom åter fick titta vilken vilken cylinder som misständer. Denna gång så provkörde dom bilen samtidigt dom tittade i datorn på vilken cylinder som nu misständer. Svaret var att den då och då misstände på alla cylindrar. Eftersom service intervallerna inte behöver byta tändstift förren efter 11tusen mil (enligt dom killarna på verkstaden) så ansåg vi båda att jag provar att byta stift.
Här flikar jag in att det verkar vara delade meningar vad man ska ha för stift, några menar att man ska sänka gapet, en del inte. Rätt eller fel, jag är inte rätt man att avgöra det. Men det fick bli likadan tändstift som redan satt i, NGk PLFR6C-10G. Så efter att tändstiften bytes var man så klart förväntansfull att det nu skulle vara klart, men icke! Bilen ryckte som tidigare (kanske lite bättre, osäker på placeboeffekten). Ringde till verkstaden och talade om att det inte blivit någon skillnad. Dom sa då att den hade misstänt mest på cylinder 2. Beställde hem en till spole och den bytes, (samma artikelnr som på dom andra två nya spolarna) men utan resultat. Bilen rycker fortfarande vid belastning.
Innan jag byte tändstiften så upplevde jag det som att när den väl hade blivit belastad och börjat misstända så lade en cylinder av helt, att jag helt enkelt fick starta om bilen så att den gick på alla cylindrar igen. Det problemet verkar ha försvunnit efter stiftbytet. Kan det stämma tror ni?
Summa summarum, bilen rycker fortfarande trots tre nya tändspolar samt alla nya stift. Vad kan det vara? Bränsleproblem? Jag ska försöka åka ner till verkstaden på måndag igen så att dom får titta vilken cylinder det nu är misständning på. Någon där ute med svaret redan idag kanske?
//Mvh Andreas
Lösningen på problemet var att byta ut dom sista spolarna mot dom nya med det "uppdaterade" artikelnr.