Jag körde nästan 10000 mil med Philips 141-lampor så jag tror det funkar ändå. (Lamporna byttes inte för att de var kass utan gav sämre ljus.)
Jag körde nästan 10000 mil med Philips 141-lampor så jag tror det funkar ändå. (Lamporna byttes inte för att de var kass utan gav sämre ljus.)
9-3 SC 2,0T -06
9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+
om det är samma spool som i en 9-5a från 04 så är det 42mm lampor du är ute efter. Personligen om du har en mörk bil med mörk inredning kan du köra på 8000kelvin lampor. Det ser mördande snyggt ut. alternativt om du vill ha ett mer gult ljus så kan du gå på 3000Kelvin lampor. Själv kör jag 8000Kelvin i min bil men med ljus inredning kan det vara snyggt som attans med 3000Kelvin.
men som sagt det är tycke och smak!
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Andra lampor än 147 fungerar, men inte lika länge: http://forum.saabturboclub.com/showt...-LAD5G-ballast
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag körde ca 12000mil med nina nonamelampor, så även om annat än 147 håller sämre så är det ju inte så att man måste byta varannan vecka.
Själv valde jag osram nightbreaker när jag bytte nu senast.
När du skrev att det blinkar, menar du flimmer då ? ..jag har skrivit en del om mina ljusproblem i denna tråd..
http://forum.saabturboclub.com/showt...Xenonfel-OG9-5
Den handlar egentligen om när ena ljuset slocknar men även en del om det andra som flimmrade, nu är det stabilt
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Eftersom normal livslängd anges till ca8000 mil så...….
9-3 SC 2,0T -06
9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+
Nominell livslängd för DS1-lampor är 2500 timmar, vilket normalt är betydligt mer än 8000 mil.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag tror inte det hjälper, det är nog balalsten som är ledsen, men om lamporna ändå behöver bytas så varför inte.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Nu har den lagat sig själv :-)
Flimrar inte, men tar det som ett tecken, beställer en TechII då ett framtida byte av ballast kräver en sådan.
Annars, som vanligt, har inte så mycket att tillföra annat än att den går hur bra som helst.
Idag hände det däremot något ovanligt, plötsligt hade jag en röd 9-5 bakom mig på vägen, det är inte någon vanlig bil här i Wien, blev glad.
Min började också fungera ibland, sen kunde dne börja flimmra igen, ofta om man körde på ett gupp elelr bromsade hårt
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag kör mest på motorväg och då är det svårt att se om lampor flimrar.
Men i helgen kommer jag att köra i en brant tunnel, mycket sväng och broms samt bucklig väg, då kan jag se status.
Men du har rätt, det har nog inte lagat sig själv :-)
Beställer en Tech-II.
På en av mina tidigare bruksbilar (BMW E39-2000) så hade jag lite problem med ballaster, enkelt att byta position på dom för att utesluta fel och billiga på skroten, old-tech, bara att skruva dit.
Allt har en drifttid, men det är är enkelt att byta.
Om jag hade haft samma problem på min XC90-2017 så hade det blivit ett kostsamt verkstadsbesök, nu kan jag göra det själv.
Hade flimmer på ena sidan och det försvann med nya Xenonlampor.
Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
BMW 220d X-drive Gran Tourer -18
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kan ju tillägga att den ballasten jag hade som flimmrade även hade nåt annat problem, den gick inte att nå via Tech2 av nån anledning, efter byte gick det ju bra, så den har helt klart nåt fel.
Den är numera reserv, den lyser ju trots allt.. efter kallduschen jag fick med bara ett lyse mitt i vintern känns det bra att ha den som nödlösning tills man fixat en ny iafall en av dom jag har nu skulle falera.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Tack! Jag börjar med att byta lamporna, gissar att dom blir gradvis sämre vad gäller ljusstyrka så det är ändå en bra "uppgradering".
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Man kan tvångsstyra höjden och läsa av vinklarna på lastavkännarna iaf, fanns nog fler grejer
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag tankar, tvättar och håller efter.
Så fort skidsäsongen är avslutad så blir det mer skruvande.
Tvättade i helgen, dvs lyfte upp och tog av bakhjulen, är väldigt glad över att jag rostskyddade, det var en brun hinna undertill, trodde att det var rost men försvann direkt, det visade sig vara någon mutation av saltgegga.
Delar av den rost jag åtgärdade kom tillbaka, bakskärmen mot kofångaren, kryper upp, inte direkt oväntat då jag inte tog av kofångaren, det ska jag göra om och på rätt sätt.
Ena dörren har lite kryprost i underkant, gissar att jag inte slipade ordentligt i falsen och det kommer "nedifrån", ska fixas ordentligt.
Alla hålrum är rostskyddade, borrade och tryckte in de medlen som Dinitrol rekommenderar.
Vad säger ni?
Är det dags efter ett år att fylla på med det "klibbiga" medlet.
Annars, tråkig, lyset funkar nu hela tiden, oljeförbrukningen är normal.
Det enda jag verkligen saknar är en mugghållare till passagerarsidan.
Säger det igen, vilken jäkla klipp det är att köpa en välvårdad SAAB.
Pratade med kamrat som hade genomlidit 1.5 år med en ny AUDI Q7, massa verkstadsbesök och ibland med transport då eländet inte startade, el-fel. Då fick dom använda fruns bil, ny Volvo XC40, anpassade verkstadsbesöken så att dom alltid hade en bil.
Problem med båda, visserligen garanti men min kamrat hade helt tappat förtroendet.
Senast redigerat av Wipperman den 2019-03-14 klockan 09:42.
Men nånting som stör mig, det går inte att få tag på Bilstein B8 till min 2009, slut i hela EU.
Jag har nya std dämpare bak och funderar därför på att skaffa standard fram bara för att jag tycker att det är lite väl "gungigt" och sen ha det som en tillfällig lösning tills Bilstein kan leverera.
Varför B8 och inte typ B6?
eller finns inte B6 heller?
B8 är ju ett rätt bra steg från org som mostvarar B4
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08