Trasig säkring eller taskig jord på startmotorn? Har du 12V på stift 30 under det relät?
Kretsen är väldigt rätt-på från batteriet när väl relät slår till, och det gör du ju manuellt genom byglingen.
Trasig säkring eller taskig jord på startmotorn? Har du 12V på stift 30 under det relät?
Kretsen är väldigt rätt-på från batteriet när väl relät slår till, och det gör du ju manuellt genom byglingen.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-03-19 klockan 23:03. Anledning: teori var väl fel ord
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Rätt lätt att räkna på hur många liter luft som går i motorn när du kör utan laddtryck.
Fyrtaktsmotor 2 liter fördelat på 4 cylindrar. 1 cylinder per ½ varv suger in luft = 2 cylindrar per varv = luftmängden som sugs in på tomgång på 750 rpm är just 750 liter på en minut eller 12.5 liter i sekunden.
så det suger på rätt bra redan från tomgång. en ordentlig vattenpöl så.. behöver bara skvätta upp så att 5-6 liter sugs in för att det ska bli totalkaos.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har du 12V fram till startmotorns anslutningar är den nog rökt. För den har inte snurrat för dig alls, väl? Du kan ju prova att slå på den lite.
Men om förra ägaren/föraren försökte starta när motorn nyss hade badat i skitigt vattenhål så mår nog inte solenoiden m.m. så bra.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Det är ju kanon om det är så enkelt och inte att startmotorn brännt ihop.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Körde runt motorn sen jag satt tillbaka kontakten som jag tog lös när jag rev insuget.
Har kört runt motorn i omgångar med vila och sedan öst lite fotogen i förbränningsrummet.
Ska köra ut det sista imorgon.
Monterade tillbaka intercooler/lysen/front.
En av grillgluggarna behöver fixas lite.
Den nedersta spoilerbiten har en ful spricka så den behöver bytas/åtgärdas.
Måste inhandla plastpluppar att fästa fronten med, har bara 2 av 6 som är ok.
Senast redigerat av PelleJ den 2018-03-20 klockan 22:50.
Härligt!
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Liket lever!
Körde ca 20min på tomgång med enstaka uppvarvning.
I början då jag startade så lät det fruktansvärt illa men efter ca 10 sek så slutade det nästan.
Det låter som en remspännare eller löphjul är på upphällningen.
Gissa om det bolmade från avgassystemet
Lite mer småskruvning innan jag kan provköra ordentligt såsom
- batteribox samt lämpligt batteri
- luftfilterbox samt nytt filter
- innerskärmen på höger sida ska tillbaka samt hjulet
Förmodligen ligger det 100 felkoder som måste nollas bort innan besiktning.
Om någon undrar varför jag helt plötsligt fått så bråttom med bilen är för att min son ska ha tillbaka sin 9000 som jag kört sista tiden.
Min 9-5a kör frun och jag sålde min honda så min son retar mig och säger att jag måste köpa busskort.
Spännande projekt, tack för att du delar med dig här! Man har ju hört om bilar som folk kört ner i vatten, men detta är första gången jag hört om någon som faktiskt fixar en sån bil!
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Det som låter illa när man kallstartar är SAI-systemet. Det låter som en stenkross under cirkus 10 sekunder, sen slutar det låta så himla illa.
Tack för alla positiva kommentarer och tips!
Jag tror tyvärr att min lycka är kortvarig med denna motor.
Skruvade ihop resten ikväll och backad ut ur garaget för att kolla att det övriga på bilen fungerar, efter ca 20min så börjar det komma ett klapprande ljud från motorn så ja stängde av.
Låter som en cylinder har något problem vevlager/lyftare/kolv?
Ska testa imorgon när den svalnat igen och höra om ljudet är kvar.
dum fråga men har du bytt olja efter du körde den tom på vatten? alternativt, finns det olja?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag ska byta olja ikväll och anledningen till att jag inte gjorde igår var att jag inte hade något filter samt att jag tänkte att jag skulle få med mer skit ut om jag varmkörde den först.
Möjligtvis fel tänkt av mig men i morse provstartade jag den och då lät det normalt, märkligt!
Körde du motorn varm i morse?
Med otur så kan man lyckas kröka stakar om man matar en motor med vatten. Det komprimeras väldigt dåligt och allt klarar inte av att evakueras genom avgasventilerna så det blir ganska bomstopp...
Men skifta olja och filter först och kontrollera oljetryck etc, behöver inte alls vara kört.
Oki för hade en 9000 som inte lät illa kall men så fort den gick varm då kom det diesel aktiga ljudet av trasiga vevlager. Vi får hoppas du har mer tur än så och räcker med ett oljebyte
Om (eller rättare sagt när) du får igång bilen så bör du även uppgradera anslutningsslangarna till kylarvätskebehållaren. Finns en servicebulletin angående detta.