Nu skall jag vara en liten partypooper här, men en så pass ny bil som det ändå är, och som inte på något vis är "speciell" (för någon annan än din familj!) kommer vara extremt svår att få ut några stora värden för, alternativ sälja till entusiast.
Risken är överhängande att den enbart kommer bli bedömd som en gammal bruksbil, om än med låga mil på mätaren.
Om du verkligen vill att den skall betraktas som speciell så måste du vänta så pass länge att mängden fina, rullande exemplar är så få att den kommer kännas speciell av den anledningen.
I dagsläget så börjar SAAB 9000 komma till det läget att alla rullande exemplar är intressanta och fina exemplar extra intressanta. De sista 9000 tillverkades 1998, alltså 20 år sen. De sista ng9-3 tillverkades inte förrän 2011-12 så det kommer dröja fram till 2030-talet innan ng9-3 blir så pass ovanliga att lågmilade exemplar, oavsett utrustning och modell kommer anses vara speciella.
Hade det varit en fullsmetad Aero med de där milen hade läget varit lite annorlunda, och uppvärderingen kommit tidigare.
Ta nu inte detta som kritik, och om du är nöjd med att vänta in en köpare i 40-50k-spannet så är det bara att slänga iväg en annons på blocket. Vill du däremot attrahera "samlare" så får du snällt vänta i minst 10 år till