Sitter det kortmotorkolvar monterade?
Inte långmotorkolvar?
Sitter det kortmotorkolvar monterade?
Inte långmotorkolvar?
Tycker mig höra liknande ljud.
https://www.youtube.com/watch?v=iQgimN3HIkA
Senast redigerat av toorp den 2017-12-25 klockan 20:13.
Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
9-5 2,3t EX59 T5 botten.
9-5 02 R.I.P
Skulle kunna prova o köpa ett stetoskop.
Toppen är från samma motor, B235E 2005 och den lät inget när jag provkörde den innan jag rev ur motorn. Så att det skulle börja låta nu efter hela motorn är genomgången och ren o fin invändigt samt senaste tiden väldigt täta oljebyten, så vet jag inte om det känns troligt.
Sen vet jag inte om jag vill hälla i sådana där tillsatser på en nyrenoverad motor. En som gått 30 000 mil visst.
Men en nyrenoverad ska det inte finnas några problem med. Så något är ju fel med min motor.
Men inget liknande det skramlet jag hade?
Lyssnade på kompisens motor, likadan som min. Den är hur tyst o fin som helst.
B234L 1996 kolvar och stakar.
Om det hade varit vevlager så hade det väl knappast hållt 1200 mil, och jag hade sett spån i oljan. Och vid det här laget, om jag kört så långt borde en stake tittat ut genom blocket.
Jo så var ju min OG900 2.1i.
Ändå är min känsla att ljudet kommet från nån av kolvarna.
Men var inget onormalt vid monteringen. Inget onormalt vid kolvbultarna heller.
Sen är ju frågan hur jag ska göra med. Antingen riva hela maskin o leta fel eller köra o se vad som händer.
Skaffa stetoskop så hör du även spridare hur dom knackar. De är bra hjälpmedell. Ramlager är helt annan ljud.
Du har , kanske, inte nya tryckare då passar Wyns jätte bra,inkl. ny olja som du har redan, har testat själv och de funkar.
De är test och du ringar om felet och kan gå vidare eller byta dom dåliga tryckare.
Allting är bättre än att riva motor igen utan att veta vart felet var?
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Berätta hur det går sedan.
Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
Uffe has passed best date but has not figurit out yet
9-5 2,0 mapp -99
Ta en slang av lämplig diamter som passar i örat, ta lämplig bult som passar i andra ändan. Vips! Ghetto stetoskop som funkar klockrent
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
En av kolvarna är fel längd så den slår i toppen då den blir varm, varit med om de tidigare och ljudet låter rätt likt som de lät på hans, var dock ingen Saabmotor utan en V8a . Vevlager brukar låta då man gasar lite och ramlager då man släpper gasen. En skruvmejsel fungerar oxå som stetoskop, man lägger ärat mot handtaget och sätter själva mejseln på motorn.
på den vi rev så kunde man läsa kolvnumret i sotet på toppen , så ja de borde man.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Japp
Hur har det gått?
Knackar fortfarande vid varm motor.
Upplever kanske att det låter något mer än när jag precis bytt olja.
Snart dags för byte igen. Annars inget onormalt. Drar ingen olja eller något. Rullat ca 1500-1600 mil sedan renovering.
Frågan är inför nästa byte om jag ska åka 5W-50, där jag upplevde ljudet försvann till 50-60%, eller gå tillbaka GM Dexos2 5w-30.
Har inga planer på att riva motorn sålänge inget händer. Visst är det surt med ljudet, och störande främst. Men vad ska jag göra lixsom...
Edit: Hörs ingenting utanför bilen. Kompisen stod utanför och lyssnade och jag gled förbi på 1an i det varvstalsområde ljudet kom. Och det hördes inget då.
Senast redigerat av Glader9991 den 2018-03-06 klockan 21:22.
Nu vet jag inte hur mycket B235 brukar låta från kamkedja och balansaxlar men jämfört med min B234 så låter det mycket, både när den är kall/varm tycker jag.
En av bilarna var en "slit o släng" bil (Passat 74 1,3l) hade samma ljud och den rullade nog minst 3000 mil och drog heller inte någon olja. När väl rosten gjorde att den skulle skrotas så lyfte vi ur motorn som "bra att ha" till nya projekt eller reservdel. Ett tag senare så sålde vi motorn till en bättre behövande och påtalade att den knackar lite vid varvning och vissa varvtal när den blivit varm, den som köpte motorn hörde sedan av sig och berättade att det var lagret i storändan som var boven i dramat och han botat det med två burkar Wynns oljesirap. Mig veterligen så rullade motorn vidare ett antal tusen mil i donatorbilen.
Normalt sett brukar motorn rasa om det är ramlagerproblem, men polarens tjej hade en gammal 99:a som rullade ett antal tusen mil innan den gav upp av andra problem där vi konstaterade att ramlagerna fört oljud som vi varit övertygade kom från kolvstångslagret.
Jag har beställt hem 10w-60 och ska prova nästa oljebyte. Lär väl bli halshuggen för det oljealternativet. Men jag får prova mig fram.
Har även kommit över B234R kolvar, klassning C, helt nya. Så har köpt hem sådana. Och har pratat med motorrenoveraren idag.
River motorn i bilen i början av Maj. Blocket kommer honas i bilen till rätt spel. Kolvarna ska svarvas, sen ska allt vägas in och spelen mätas in igen.
Nya bussningar till vevstakarna ska beställas och bytas och brotschas in, innan allt ska monteras ihop.
Ska blocket isär igen så se över balansaxlarna och dess lager. Kan inte påstå att det direkt är relaterat till knackandet, men jag har sett ett antal 9-5 med B234 botten som har haft oförklarigt lågt oljetryck.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död