När jag gasar på och laddtrycks mätaren går mot rött, då är det något som bryter,hackar till. Någon som vet vad det kan vara.
När jag gasar på och laddtrycks mätaren går mot rött, då är det något som bryter,hackar till. Någon som vet vad det kan vara.
Välkommen hit, Stisse!
Är bilen original eller trimmad? Är brytet så mycket att man nästan slår huvet i intrumentpanelen, eller bara ett ryck?
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Den är trimmad av nordic uhr, nä sånt ryck är det inte,jag bara lättar lite på gasen sen kan jag stå på igen. Det är som om laddtrycket har blivit för högt.
Är den trimmad så är det i första hand trimmaren du ska prata med. Dom har koll på precis vad som är ändrat från original. Nordic är duktiga på SAAB så det är inget att tveka på.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Okej, men kan det ändras efter 5år. Trimmade den 2012.
Saker slits och åldras, membran och slangar är bland de misstänktas skara
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Okej, jag tackar så mycket. Trevlig helg
Att lösa ut ev. lagrade felkoder kan också vara relevant om inget något uppenbart hittas vid inspektion av slangar.
Det jag syftade till med membran kan du läsa om i denna tråd Länk -> NG9-3 med P0033
Om det ser likadant ut på din som i den tråden får någon annan svara på.
Som ny användare är du bra om du läser igenom dessa tips. Trevlig Helg
Lathund för inlägg om felsökning
Läs detta så funkar vårat forum ännu bättre...
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Motorn går inte på alla cylindrar, esid2 säger P030400 (P) två sådana felkoder på ecm.
Någon som vet vad det betyder? Det en saab 9-3 2010 2.0t Aerobiopower med hirsch styrdon. Motorlampan börja blinka och han gick inte på alla cylindrar.
Senast redigerat av stisse18 den 2020-06-27 klockan 18:55. Anledning: Bilmodell
Om du googlar så hittar du nog svaret fort.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nä jag gör ju inte det. Inte med exakt den koden.
Det underlättar om du skriver vad för bil, motor, årsmodell samt exakt vad esid2 talat om.
i.o.m. att du skriver esid2 så kan man i.v.f. härleda till en 9-3 (9440).
P030400
"Ojämn gång och misständningar"
"Misständning cylinder 4"
"Checkengine lampa blinkar, katalysatorskadliga misständningar"
- - - Uppdaterad - - -
Så man kan ju då tänka sig t.ex. tändspole och/eller tändstift som inte är friskt på cyl 4. Kanske spridare?
Ok, ska köra ner den till verkstaden imorgon, tack så länge,återkommer med resultatet.
Skulle nog kollat/felsökt/bytt ungefär i denna ordning:
Tändstift
Kollat ledningsnät
Tändspole cyl4
Insprutningsventil cyl 4
CDM mätenhet förbränning
Bytte tändstift förra veckan, testat att byta tändspole på cylinder 4 idag 5 olika.
Jag förutsätter att felkoden kom innan ditt tändstiftsbyte samt att du nollat felkoderna mellan varje tillfälle.
Tolkar jag dig rätt att du provat 5st olika tändspolar på cyl4 med efter felkodsnollning återkommande felkod?
Nä efter tändstift byte kom problemen , köpta på saab verkstad
Okej, då kan man ju tänka sig att antingen är ett tändstift kasst eller inte riktigt justerat och/eller monterat. Att en tändspole gett med sig när den skruvades loss, eller att kontaktdon inte kommit på plats eller kablage gått av.
Har du provat byta plats på tändstiften? Så cyl4 får ett annat tändstift och om du misständningarna flyttar sig till annan cylinder?
Har testat ny stift nu men ingen skillnad. Har beställt bärgare, så får verkstaden kolla pån imorgon.
Verkstaden säger att det kan va styrdonet, kan det va det.