Hej
Är det svårt att byta höger framskärm på Saab NG900?
Fått extremt fult lacksläpp så tänkte byta istället för att fixa lackskada.
Är det svårt, någon som har skiss på vilka skruvar som måsta ur och vad man ska tänka på?
Tackar.
Hej
Är det svårt att byta höger framskärm på Saab NG900?
Fått extremt fult lacksläpp så tänkte byta istället för att fixa lackskada.
Är det svårt, någon som har skiss på vilka skruvar som måsta ur och vad man ska tänka på?
Tackar.
Jag tror inte det är så svårt. Lite bökigt kanske. Tittade i Haynes men hittade inget. Tittade på bilen och hittade några skruvar.
Vad jag kunde se sitter skruvarna dels i motorutrymmet. Dessa bör du lätt kunna lossa. Sedan sitter det några skruvar som du ser om du öppnar dörren. Dessa skruvar är nog lite svårt att komma åt, skulle tro att det går enklast med bits och ett litet spärrskaft. Sedan har du några skruvar i hjulhusplasten och stänklappen. Jag har själv dragit av några skruvar här. Vill minnas att en del av skruvarna har plastskalle (10mm?) som sitter på en gängad stång. Den här stången är lätt att dra av. Du kan ju testa att spraya rikligt med rostlösande kvällen innan du börjar. (För mig hjälpte det inte...)
Lycka till!
Jag ser inte så många ng900 i trafiken längre och blir glad varje gång.
Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
"Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."
När det gäller plastmutter artikelnummer 92152035 som håller bl a innerskärmar och andra delar fästa i karossen så kan man antingen mata dom med någon lämplig penetrerande olja under flera dagar. Därefter har jag använt en liten momentnyckel ställd på lågt moment t ex 10 Nm. Drar man för hårt så drar man av skruven som är svetsad i karossen.
Ett kanske bättre/snabbare alternativ som någon föreslog här är att klippa sönder plastmuttrarna om de vägrar släppa. Nya plastmuttrar kostar 5 kr styck hos Maptun. Googla artikelnumret ovan så dyker det upp bilder på både separata muttrar och deras omgivning.
http://www.jimellissaabparts.com/pro...6/4922340.html
Enligt EPC har vänster framskärm artikelnummer 4922332 och höger 4922340 till både ng900 och og9-3. Till ng900 hette de ursprungligen 4338976 och 4338984 men är ersatta av artikelnumren som står som ursprungliga för og9-3.
Artikelnumren är ovärderliga när man letar alternativa leverantörer. EPC, Electronics Parts Catalog är en guldgruva.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
man behöver inte klippa sönder plastmuttern helt - det räcker med att ta en kniv och "spräcka" den lite i toppen - då släpper den lite och kan skruvas bort, och även återanvändas i de flesta fallen.
Som sagt - skärmen sitter i överkant, i bakkant och sen finns ett främre fäste också, innanför innerskärmen. När den väl är borta tar det inte många minuter att få bort skärmen.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hej
Passar OG9-3 framskärm bolt on på NG900?
Om ja, är det svårt att demontera?
Höger fram är djäkla ful så tänkte dra till
skroten och skruva loss en från en ng 9-3.
Tackar
Ta en skärm från en og9-3 menar du på slutet väl? De två i bakkant på skärmen är väl lurigast, resten syns ganska väl.
Senast redigerat av mioh den 2017-08-24 klockan 12:18.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Yepp från og9-3 till ng900.
Ingen som har en skiss på vart skruvarna finns?
connection_points.jpg
Bild lånad från sida med tydliga instruktioner hur skärmen byts.
http://www.4bc.org/instruc/saab_fender/fender.html
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Tusen tack! Ska kika!