Ska ju köpa nya fälgar. Men vad har 9000 för ET?
Om ET är ex. vis 25, kan man då ha fälgar med ET35? De breddar väl utåt? Eller har jag fel?
Ska ju köpa nya fälgar. Men vad har 9000 för ET?
Om ET är ex. vis 25, kan man då ha fälgar med ET35? De breddar väl utåt? Eller har jag fel?
Gone country....
Ett större ET/inpressningsdjup gör att fälgen hamnar längre in i hjulhuset om du har samma bredd på fälgarna du jämför. Tänk bara på, vilket många inte gör, att det är bredden på fälgen i kombination med inpressningen som bestämmer vart den hamnar. Allt för många stirrar sig blinda på just bara inpressningsdjupet.
Aha... jag kör ju med Aero idag, dom är ju 6,5" breda om jag inte minns fel. Vad ska jag då ha för ET om det handlar om 7" respektive 7,5"?
Gone country....
Bara att räkna!
Mätning av inpressning = E
Mät hela fälgens bredd = F
Mät hela fälgens bakre kant till anläggningsytan = G
Minska G-måttet med fälgens bredd F och dela med 2.
G - F/2 = E (inpressning)
Aha... men det blir lite svårt eftersom jag inte har de nya fälgarna än. Men men... antar att fälgfirman vet vad som är rätt.Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
Gone country....
Vanliga 15x6-fälgar för 9000 har ET 33 mm.
16x6.5-fälgarna (Aero, Super-Aero, ...) har ET 27 mm.
Däckets innerkant hamnar alltså på samma ställe med bägge fälgstorlekarna.
Med 7" borde väl ET på 20-27 mm vara rimligt. Beror på om det är mest risk att man skrapar i skärmen på in- eller utsidan. Jag vet inte.
9000 Aero -97, Midnight Blue/Sand Beige.
Ett långskott från utanför plan:
Någon som kör/kört Fondmetal 9 A 7x17 på 9000 och minns ET?
Lite lurigt med olika fabrikat verkar det som, kan det verkligen vara så lågt som 20?
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
återupplivar lite men vill också vetaUrsprungligen postat av cedete
///MATTSSON
Kör: 9000 Aero -91
Jag återkommer snart, när jag fått däcken. Det blev Fondmetal 9A 7x17 med ET 20.
Enligt mina kalkyler på papper ska det funka. (Med utgångspunkt från SuperAero 6,5x16 ET 27)
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
har du 4 bult fondmetal eller har du spacer och 5bult?
///MATTSSON
Kör: 9000 Aero -91
Själv kör jag med borbet fälgar med 7,5 16" storlek med et 35
Funkar fin fint.
Men det beror ju från fälg till fälg.
Men det är ju bara att kolla annars.
körde med 8x18 ET25 på min cs och dom hjulen låg fint i hjulhusen
kunde varit ET20 bak då jag ville fått ut dom lite till i skärmkanten..
Jag körde inte för fort, jag lovar.....
Återkom gärna med information när du kört ett tag hurvida dina fälgar håller mina 9A 7*17 har jag mosat trotts att jag försöker vara aktsam, under 2år har jag köpt 2 nya fälgar och riktat om 4st......Ursprungligen postat av cedete
Fanatisk Sär Skrivare
Kör: Fiesta ST 2006
4 bult. De har suttit på en Pegga innan, men är i nyskick ändå.Ursprungligen postat av the_Mattsson
Ursprungligen postat av DABJ
Aj som tusan. Jag trodde Fondmetal höll hyfsad kvalitet. Iofs har jag hört en del skit om AZEV också. Men men, jag ska vara uppmärksam på det där.
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
hur är det nu igentligen med ET??
om ET är högre exempelvis ET35, då kommer väl fälgen längre ut mot skärmkanten. om ET är lägre exempelvis ET25 så kommer väl fälgen längre in mot hjulupphängningen! så stod det ialla fall i Bilsports däck o fälgspecial!
Lägre ET, desto längre UT kommer fälgen mot skärmkanten!
9-5 Aero SC -02
Lägre ET och fälgen kommer längre ut mot skärmen.Ursprungligen postat av chipcenterBjörn
Högre ET och fälgen är längre in i hjulhuset!
Mycket enkelt att lära sig!