Försökte öppna nr 22 med nyckel men det går ej!
Hur långt in skall nyckel gå för att kunna vridas, min går in så här långt.
Är det vanlig att "gummit" på nyckeln blir kletigt?
Försökte öppna nr 22 med nyckel men det går ej!
Hur långt in skall nyckel gå för att kunna vridas, min går in så här långt.
Är det vanlig att "gummit" på nyckeln blir kletigt?
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Gummit löses upp utan att doppa i något. Jag har en nyckel till og och en till ng9-3 som drabbats. Höljet är enkelt att byta men gummit på nyckeln är värre.
Nej doppat den i något är ej gjort, tror snarare den håller på att bli som ett par gamla skor jag hade där sulorna löstes upp på samma sätt antagligen har det med någon mjukgörare att göra.
Skall nyckel ända in till klackarna?
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Jag har aldrig provat nyckeln till min ng9-3. Det borde jag göra. Tack för påminnelsen.
Jag har provlåst/låst upp med nyckel och smörjt med låsspray nån enstaka gång för att hålla igång låset på min. Var ett tag sen sist men vad jag minns går nyckeln ungefär så långt in bka! Tänk på att larmet går (om du har larm) när man öppnar med nyckel, men slutar när du trycker på fjärrkontrollen eller sätter den i tändningslåset.
Och ja, har man andra nycklar tillsammans med bilnyckeln blir den fort ful/kladdig. Går att köpa nytt nyckelämne och få slipat det så att du kan ersätta din kladdiga nyckel. Ämnet är rätt billigt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._12787976.html, vad det kostar att få den att passa vet jag inte däremot. Ingen vidare kvalitet på vare sig nyckelämne eller skalet till fjärrkontrollen till NG9-3 tyvärr. Gäller att vara försiktig för att den skall hålla sig fin.
EDIT: kolla noga om du köper nytt nyckelämne förresten, så det jag länkade till passar. Står att det är för "gamla" dörrhandtaget typ, (alltså 03-07 och cab 04-12). Står inget om MY08 -> ?
Senast redigerat av Hej den 2016-01-28 klockan 01:27.
Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)
Jag beställde nyckelämne och slipning hos en lokal lås-smed,kostade 300:- sammanlagt. Själva höljet som elektroniken sitter i köptes på E-bay för 70:-. Jag köpte även en extra elektronikenhet då min bil bara hade en nyckel,ingifte gjordes i samband med service.
Kan vara bra att veta om man köpt begagnad bil att kolla hur många nycklar som är kopplade,kommer inte ihåg vilken knapp man ska trycka på när det gäller NG 9-3 för att få fram infon. (på 9-5 trycker man på skufföppning när nyckeln sitter i tändningslåset).
Det kan faktiskt vara så att det inte är rätt nyckel till din bil,kolla med den andra om du har två. Elektroniken kan som sagt programmeras,är jag osäker på antal nycklar som är på vift då jag köper begagnat så åker man och gifter om dom,då blir alla andra nycklar verkningslösa.
Är det rätt nyckel du har så kan mycket väl lås-stiften i låset ärglat ihop,fick själv demontera ett lås och lägga i syra (!) för att det skulle släppa!
/M
Akta skinnet!
Vad användes för syra?
Jag har en cyl som är förlorad till en baklucka som skulle vara trevligt att återuppväcka den från de döda
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Det var från Smartab,kommer inte exakt ihåg benämningen på det dock. Ska leta fram det...
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Akta skinnet!
Har nu testat att öppna två andra ng9-3 (-10, -11 med resp nyckel) med samma resultat som på min, nycklarna går in lika långt men går inte att vrida!
Jag har rfm:at (read the fucking manual) men inte hittat att det skall göras på något särskilt sätt.
Jag har provat med låst/olåst ingen skillnad. Fjärrkontrollerna 2 st fungerar som tur är än så länge :-)
Finns det något knep för att låsa/låsa upp?
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Har exakt samma problem på min bil, Kommer in lika långt men kan inte vrida om. Tyvärr kollade jag inte upp detta under de månaderna jag hade min garanti på bilen men fick mycket annat fixat under tiden så ska väl inte va alltför sur.
Har alltså alltid kört med knapparna. Dock var det sjukt surt att batteriet i fjärren dog en dag och jag var tvungen att åka å hämta min reservnyckel för att kunna öppna bilen. Fick inte upp någon varning om att batteriet började bli svagt heller konstigt nog. Så tänk på att byta batteri i tid.
Har inte orkat ta tag i problemet att det inte går att låsa upp med nyckel.
Saab 9-3 Aero NG 2003
Har nu varit på två olika SAAB-verkstäder (BIVA) och frågat om råd.
Ingen ville ge prisuppgift på vad det skulle kosta att byta lås!
Den ena sa att det troligtvis krävs byte av handtag eftersom cylindern ej går att vrida för att trycka in låsstiftet och det blir dyrt!
Vi tar det när det behövs!
Råden var att ha i typ WD 40 för att få cylindern att släppa men är det att rekommendera? Vad händer inne i dörren?
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
5-56, WD-40, Mos2 etc. är antagligen vad som krävs för att få igång låset igen. Händer inget speciellt inuti dörren, möjligen lite bättre rostskydd.
///Mackanized
Tillbaka
Ok, tackar för infon. och återkommer om det hjälper eller ej.
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Det viktigaste med fastoxiderade lås är att aldrig använda våld men vara mycket finkänslig. Spraya, lirka (både in/ut och vrid (mycket försiktigt i början!)), spraya, vänta, spraya, lirka, spraya, vänta osv. Använd tunn, penetrerande olja med rostlösande egenskaper och ta med det stora tålamodet. Då går de allra flesta ihopärgade lås att rädda.
SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)
Nu har jag sprayat/lirkat/trixat, you name it, utan resultat så det får bli att byta handtag/låscylinder framöver :-(
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
9-5 Turbo4 Aero 2011
9-3 SC Vector Active 2,0t Biopower 2009
Har nu skaffat ny låscylinder och den går ju inte helt lätt att vrida som ny!
Några tips på vad det går att smörja med, det verkar vara aluminium huset men vad själva låscylindern har för hölje är okänt.
Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998
Denne: https://www.biltema.se/bilvard/smorj...sta-2000017188, eller alternativt: https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...sta-2000017187.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2