Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ryckig gång på NG900??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81

    Ryckig gång på NG900??

    Hallojs..
    Har fått ett problem med min NG900 turbo 97-a..
    De hela startade på vägen ner till emmaboda då den plötsligt vid ett gaspådrag började rycka när jag hade fullt laddtryck o ganska mycke varv, liksom som att den tappade bränsle eller nått.. Sen efter det så blev det bara värre o värre.. Till en början hände det bara vid fullt tryck o mycke varv men på vägen hem så kunde jag inte ens köra i 40 km/h på väldigt lågt varvtal utan att den skulle rycka.. Har kollat så att slangarna sitter där de ska o det verkar vara okej.. Även laddtrycket är normalt och inga varningslampor tänds upp.. Bränslepumpen är också ny så de borde inte ha nåt med den att göra.??
    Den är inte trimmad o de ända som är över de normala i motorrummet är en öppendump ifrån Speedparts..
    Vore mycke tacksom för några tips över va de kan va som spökar...
    Mvh / Henke
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Johannelund (Linköping)
    Inlägg
    1 732

    Re: Ryckig gång på NG900??

    Hmm.. Låter tråkigt..

    LMM ??

    MvH Patrick
    Patrick Svensson
    Volvo S70 -98

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 187

    Re: Ryckig gång på NG900??

    Citat Ursprungligen postat av 900T16!
    Hmm.. Låter tråkigt..

    LMM ??

    MvH Patrick
    finns ingen lmm på ng900.
    Sunshine

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Johannelund (Linköping)
    Inlägg
    1 732

    Re: Ryckig gång på NG900??

    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Citat Ursprungligen postat av 900T16!
    Hmm.. Låter tråkigt..

    LMM ??

    MvH Patrick
    finns ingen lmm på ng900.
    misstänkte nästan det..
    Patrick Svensson
    Volvo S70 -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    103
    tätt bränslefilter, tändstift lr di-kassetten?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81
    Om de är fel på Di-kasseten borde det väll vara samma fel konstant för nu ökar felet med hur mycke jag kör.. Nu imorse så märkte man knappt av nånting men efter ett tag så började det igen.. Samma sak me stift o filter?????
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81
    O var sitter bränslefiltret??
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 187
    Citat Ursprungligen postat av Viom
    O var sitter bränslefiltret??

    kolla under bilen vid vänstra bakhjulet.
    Sunshine

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    538
    Annars skulle det ju kunna vara DI-kastetten, för det behövs ju starkare gnista för att tända, ju mer laddtryck man har. Kanske är glapp, så när den är kall funkar det, men sedan när den blir varm, blir det knas...
    Se om du kan få låna en DI-kasett av en kompis, eller en testkasett av saabverkstan.

    Lite teorier bara... även om bränslefilter också är en het kandidat.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81
    Ska testa o byta filtret och hjälper inte de så får jag gå vidare till kasseten.. Tackar för alla svar.. Nya teorier är mer än välkommna .. Mvh henke
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Dagarna innan min DI-kassett gav upp ville bilen inte gå vid kallstart men funka bra när den blev varm, detta innan den gav upp totalt.
    Så det kanns inte helt omöjligt att det skulle kunna va den , men jag tvivlar.
    Kör Iceblue 9-3 1,8t Bio Vector Anniversary Sportkombi -07

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 491
    Röstar på DI:n jag oxå..

    Vart med om liknande fel..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81
    Okej, hoppas som sagt på att de hela löser sej med nytt filter o tändstift men ska ha kasseten i åtanke.. Mvh / Henke
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    81
    Om de nu skulle vara kasseten som är felet, vad ligger priset för en sån ny/begagnad??
    Saab NG 900T Coup´e 97-a
    Bilen på garaget!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 517
    Citat Ursprungligen postat av Viom
    Om de nu skulle vara kasseten som är felet, vad ligger priset för en sån ny/begagnad??
    2312:- på Mekonomen, ligger säkert runt samma pris på SAAB.

    Och som jag tidigare idag skrivit är det exakt samma produkt men att Mekonomen lämnar 3 års garanti, SAAB 2 år.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Ryckig gång vid gaspådrag, felkoder (ng900 2.0T)
    Av turb0pr0pp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 15:57
  2. [LÖST] Hackig ryckig gång NG900
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •