Ja som rubriken lyder... några idéer?
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Ja som rubriken lyder... några idéer?
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Dricka vad?
Kör Saab 9-3 1,8t BioPower 2008 med eSID
Har glidit fram i: Mazda 626 HT -80, 900 GL -80, 900 GLS -81, 900 Turbo -79, 900i -86, 900 LTT -90, 9000 2,3t -95, 900 2,0T -97, 9-5 2,3t Vector -03 Automat. E85 Steg1 från GDM Performance
Hästar dricker väl bara vatten?
Signaturlös
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stens_f%C3%B6daUrsprungligen postat av frippe64
citat: En häst dricker ca 30-40 liter vatten per dag och så mycket som upp till 60 liter om det är varmt.
jepp och de dricker ganska mycket.
dricker bilen över 30 liter vatten varje dag skulle jag nog gissa på ett kraftigt läckage. kanske en sprängd kylarslang.
You guys are funny. Bensin var det jag syftande på...
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Felaktig givare, nånstans.Ursprungligen postat av daspunner
Går förmodligen i limp-home-mode..
Grundläggande datateknik. Skit in - skit ut....
Hur mäter du? Eller rättare sagt, hur vet du att den dricker som en (bensindrickande?) häst? Kollat efter spår av läckage under bilen? Går den rent? Drar bra utan hacka vid full belastning?
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Inga synliga läckage. Bilen går som den alltid gjort. Dock så MÄRKS förbrukningen, helt galet hög. På en Audi jag en gång ägde gav en temp.sensor såpass fel värde att bilen tog det som kallstart konstant o därav sörplade i sej som faeeen. Kan det vara nåt sånt? Saaben det är frågan om nu har (au)tomat-låda, det enda jag glömt o nämna tror jag om det nu gör skillnad.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
-
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
missade nog ditt inlägg när jag skrev om min gamla Audi... nån idé om vilken givare?Ursprungligen postat av Stig45
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Skulle avläsning med elm32 röja vilken givare som kan spöka via felkod?
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Ingen check engine lampa?
/M
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Akta skinnet!
Ja, alla T5-baserade från 94-98 får ut de generiska felkoderna. Sen brukar jag googla eller använda sök här på forumet så får man reda på vad som orsakat felet.
Men börja gå igenom samtliga vacuumslangar. Den som går till bränsletrycksregulatorn bl.a. Går från höger sida spjällhuset o till vänster sida spridarbryggan. I färdriktiningen alltså. Sen e de leta luftläckage som gäller.
Ny olja, stift o filter samt luftfilter kan göra underverk.
Automaterna är lite törstiga, speciellt 150/154-hästarsmaskinerna. Avhjälps ofta genom montage av magnetventil och ett steg1-trim.
Roligare å köra samt lägre förbrukning, faktiskt.
Eller högre förbrukning om Sune Blyfot vaknar till efter trimningen
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Finns nog de som kan detta specialområde betydligt bättre än jag..(som inte så bekant med just SAAbs system)Ursprungligen postat av daspunner
men minns jag rätt så är "scanning av samtliga givare" en del i uppstarten av bilens styrsystem.
Får inte styrenheten rätt input från sina givare så blir sannolikt inte heller outputen korrekt. "skit in - skit ut")
Då struntar styrenheten i insignalerna och använder sig av ett fast program som har som enda uppgift att få motorn att snurra. ("limp-home") - du kommer hem i utbyte mot högre soppaförsbrukning. (har hittills bara skrotat EN bil pga ingen hittat felet i styrsystemet)
Till området "givare" inkluderas även alla kablar från dessa, glapp, dålig kontakt etc..
Visst är modern bilelektronik otroligt roande??
Har dessutom ett liknande fel på min 9K, den började plötsligt ta drygt 1dl extra per mil..
Jag tänker som första steg (när naturen så tillåter..) kolla anslutningar/kablar till så många givare som möjligt och som nästa steg, mäta upp de som jag har data på..
Såvida inte nån "expert" här han tipsa om att interna diagnossystemet kan med hygglig sannolikhet peka ut ev felaktiga givare??
Felet kan faktiskt ligga i instrumenthuset, även på hitlerslädar, eller snarare speciellt på såna. Och i grunden är det ju en Opel/GM-modell med allt vad det innebär. En 9000 som dricker mycket kan ha flera fel men sällan instrumentfel då canbus "egentligen" inte finns på dessa. Men de e draget genom testkontakten ute i akvariet.
Har inte hittat vad man har för nytta av denna kontakt, men de e inte så intressant egentligen.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Så länge du slipper CHECK ENGINE så lagras normalt inga felkoder i 9K.
Kolla elektrodavståndet när du byter stift, olja filter och luftfilter. Även om du ska använda NGK BCPR 7 ES/6 ES så bör elektrodavståndet vara ca 1.0 mm. Har mätt upp stift senaste tiden som legat över 1,1mm i förpackninen o då blir det lite för stort gap vilket i sig gör att systemet måste jobba mer då gnist/avbränningstiden ju blir lite ogynnsam. All DI-bilar, även gamla LH-kärror ska ha samma elektrodavstånd på turbobilar.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Tusen tack för all input ni kommer med men historien fortsätter tyvärr. Cylindern längst ifrån växellådan slutade tända helt o stift, kasett o databox byttes. Bilen tänderna numera bättre men går inte helt rent ändå tyvärr. Ur avgaspipan kommer ren 95 oktan i princip. Främst vid start typ... Fler idéer, nån?
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
kan det vara spridare?
prova att byta plats på spridarna och se om problemet följer med, alternativt om du har tillgång till en till spridare så prova att byta den på den felande cylindern.
Gör ett kompressionsprov.
Signaturlös
Kan göras men varför?
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue