Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Artikelnummer på växellådslager, og9-3?

  1. #1

    Artikelnummer på växellådslager, og9-3?

    Någon som vet nummer på lagret på vänster sida innre driv knut?
    9-3 00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    9176

    Re: Lager i växellåda

    Om det är glidlagret som drivknutens axel glider i du menar så har det nummer 8733230

    Här kan du se ett sätt att byta bussningen
    viewtopic.php?f=4&t=312650

    Per L

  3. #3

    Re: Lager i växellåda

    Tack för beskrivningen, den där bussningen ärdet vanlig järnbussning man kan tillverka själv?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    9176

    Re: Lager i växellåda

    Jag vet inte vad bussningen är gjord av för material! Det skulle kunna vara "järn" för ungefär så kändes det att såga i den och den är dessutom magnetisk.
    Jag tror inte att den nya bussningen var belagd med något lagermaterial i hålet! I varje fall är inte min gamla borttagna bussning det.

    Det kan knappast vara någon idé att tillverka sin egen egen bussning så länge den finns att köpa hos SAAB. När jag köpte min 2003 kostade den 147 kr och du kan köpa en sats med bussning, O-ring och packbox hos Speedparts idag för 410 kr ( http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... d292f51c98 ).

    Dessutom måste du vara en fena på att svarva då den måste tillverkas med små toleranser (hundradels millimetrar) och så skall det vara en slät och fin yta där drivknutens axel skall glida.

    Per L

  5. #5

    Re: Lager i växellåda

    Svarningen är inga problelm, det är bättre att göra bussningen själv för då kan man anpassa spelet själv.Axel in i lådan blir sliten så då får man göra hålet några hundradelar mindre, nu var spelet 0.65 på den gammla 0.10 på den nysvarvade.
    Det gick bra att såga ur bussningen, använde en plockmagnet längst fram på sågbladet.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    9176

    Re: Lager i växellåda

    Om du svarvar en bussning själv kan du väl återkomma hit och berätta vilka mått du valde och hur mycket drivknuten glappar efteråt.

    Med nybytt bussning (köpt på SAAB) tyckte jag att det blev väl mycket glappt efter bytet av bussningen. Trots det fungerar det bra på min bil.

    Per L

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183

    Re: Lager i växellåda

    Citat Ursprungligen postat av bouldie
    Axel in i lådan blir sliten så då får man göra hålet några hundradelar mindre, nu var spelet 0.65 på den gammla 0.10 på den nysvarvade.
    Det gick bra att såga ur bussningen, använde en plockmagnet längst fram på sågbladet.
    Per>> detta tolkar jag som att precis gjort den operationen.
    Bra jobbat i så fall.

    Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8

    Re: Lager i växellåda

    För att få ett bra resultat bör man först mäta lagerbanan på ingående axeln i mitt fall blev det 27.20 ,så bussningen blev 27.27. Glapp 0.3 ute på hylsan.
    Skall man byta bussning ska man nog byta ingående axel också.
    Erik

Liknande ämnen

  1. Artikelnummer 3,5bars BTR T7
    Av 170KJ i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 20:52
  2. [LÖST] Artikelnummer ES2 NG9-3
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •