Sidan 32 av 44 FörstaFörsta ... 22303132333442 ... SistaSista
Resultat 621 till 640 av 869

Ämne: Växellådsoljor

  1. #621
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    596

    Re: Växellådsoljor

    Fick ut svart men inte så vattnig 1.65 liter ur min. Sedan fyllde jag nytt och blev förvånad då jag fyllde båda dunkarna MTL i lådan utan att en droppe kom ut ur kontrollhålet. Märkligt för det innebär att det är nästan 1.9 liter i min nu. Som synd var så känner jag ingen skillnad direkt från tidigare, jag antar att det var för långt gånget. Kolla min plugg vad mycket den hade magnitiserat till sig.

    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #622
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    596

    Re: Växellådsoljor

    Är inte det konstigt hörni? En annan sak, momentsnyckeln ville absolut inte följa med mig in i de trånga utrymmena så jag fick gissa hur mycket 50NM känns som.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #623
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Är inte det konstigt hörni? En annan sak, momentsnyckeln ville absolut inte följa med mig in i de trånga utrymmena så jag fick gissa hur mycket 50NM känns som.
    Jag har oftast lådan på bänken när jag drar åt men annars gör jag som du - drar hyffsat hårt.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #624
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    596

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Är inte det konstigt hörni? En annan sak, momentsnyckeln ville absolut inte följa med mig in i de trånga utrymmena så jag fick gissa hur mycket 50NM känns som.
    Jag har oftast lådan på bänken när jag drar åt men annars gör jag som du - drar hyffsat hårt.

    mvh johan
    Du Johan, vad tror du om att jag hällde i 1,9 liter utan att det droppade ur då?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #625

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Är inte det konstigt hörni? En annan sak, momentsnyckeln ville absolut inte följa med mig in i de trånga utrymmena så jag fick gissa hur mycket 50NM känns som.
    Helt normalt med spån på magneten men man kan ju kolla oljan och se så där inte är en massa lösa spån i den innan man slänger den. Jag hällde också i två flaskor MTL i min dvs ungefär 1.9 liter, tror det blir ganska lagom. Bättre en dl för mycket än för lite för det kan ju försvinna olja med tiden.

  6. #626
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Jag har oftast lådan på bänken när jag drar åt men annars gör jag som du - drar hyffsat hårt.

    mvh johan
    Du Johan, vad tror du om att jag hällde i 1,9 liter utan att det droppade ur då?
    Helt ok.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #627
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    596

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Du Johan, vad tror du om att jag hällde i 1,9 liter utan att det droppade ur då?
    Helt ok.
    Men konstigt? Jag menar det sags ju att man skall halla tills det droppar, och att det ror sig om 1.8 liter? jag hade bara 1.9 liter och tyckte att det racker ju da. Menmen...
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #628
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    893
    Medlem#
    8419

    Re: Växellådsoljor

    Min 900 vill jag snart göra ett oljebyte på och tänkte prova det som Svenska Bil säljer, nu har jag mineralolja i lådan det funkar bra men vill att det ska bli smidigare att växla

    Frågan är om den oljan är något att använda på min 900 2,0T 1997?

    Hur ska man gå tillväga om man måste skölja lådan? DVS hur sköljer jag lådan?

    MVH Daniel
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  9. #629
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    943

    Re: Växellådsoljor

    Hällde i 2 flaskor Redlineoil MTL i min 9-5a med 9000 mil på mätarn och jag känner en förbättring med att växlarna går i lättare.

  10. #630
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    736

    Re: Växellådsoljor

    Tänkte göra byte i min under veckan och undrar då vad jag ska använda mig av?
    Lådan i fråga är fullförstärkt samt utrustad med Sellholm diff (Saab 9000 96.)

    Kan man skölja lådan med en billigare olja för att sedan fylla på med den "riktiga" eller är det samma som man ska bruka senare som gäller även vid sköljning?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  11. #631
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 438

    Re: Växellådsoljor

    Intressant läsning för de som har 4-växlad automat som kräver Dexron III (3)

    http://www.sandyblogs.com/techlink/2009 ... on-vi.html

  12. #632

    Re: Växellådsoljor

    Jag har precis läst igenom denna übertråd. Mastig läsning, men väldigt intressant.
    Jag blev däremot lite nyfiken på om det finns oljor (till 9-5 manuell) som är "tystare" än andra, det vill säga ger mindre transmissionsljud? Jo jag antar att det är en generell fråga, men är det så enkelt som att en tjockare olja är "tystare"?

  13. #633

    Re: Sköljning

    Ny på detta forum efter att jag fått överta en SAAB 900 -96 i tisdags. Specialintresse just nu växellådsolja eftersom tidigare ägare påtalade för sin SAAB-verkstad att växellådan läckte men verkstaden sade att den oljan är röd så växellådan kan det inte vara som läcker. Efter koll i förrgår konstaterade jag att oljan inte är röd och att det är väldigt lite olja i växellådan. :-|

    Vad gäller sköljning vid byte av olja, vilket diskuteras en hel del i denna tråd, så har jag hittat uppgifter från åtminstone tre olika trovärdiga källor att olja går att blanda. Se:
    http://www.castrol.com/castrol/faq.do?c ... =7002605#4 som skriver:
    Kan man blanda syntetolja och mineralolja?
    Ja. Alla motoroljor ska kunna blandas med varandra, det är ett krav. Påpekas bör dock att du då mister en stor del av de egenskaper syntetoljan besitter.
    och
    http://www.bytaolja.se/ som skriver:
    Kan man blanda mineralolja med syntetisk olja?
    Absolut. Tänk bara på att då du använder mineralolja går du miste om de fina egenskaperna som en syntetisk olja för med sig vad gäller höga motortemperaturer och hantering av slaggprodukter.
    och
    http://www.nesteoil.se/default.asp?path ... ,6861,6876 som skriver lite mer utförligt:
    Kan man blanda mineraloljor och syntetiska oljor?
    Oljor som tillverkas för samma användningsområden och som har samma kvalitetsklass kan normalt blandas, oavsett om de är single- eller multi-grade-oljor. Oljor avsedda för skilda användningsområden, t.ex. oljor för diesel- och bensinmotorer, bör dock aldrig blandas. Men den bästa garantin för jämn och enhetlig kvalitet är att alltid byta till samma olja.
    Googla på "blanda syntetiskolja mineralolja" för att hitta massor med andra länkar som bekräftar att olja kan blandas.

    Därmed tänker jag spara några hundra på att inte skölja.

  14. #634
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 216

    Re: Sköljning

    Citat Ursprungligen postat av MagnusBerg
    Därmed tänker jag spara några hundra på att inte skölja.
    Och du driver din växellåda med bensin också?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #635

    Re: Sköljning

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av MagnusBerg
    Därmed tänker jag spara några hundra på att inte skölja.
    Och du driver din växellåda med bensin också?

    J.K Nilsson
    Har du bensin i vevhuset? Och för oss som inte har bensin i vevhuset är frågan irrelevant. Olja är blandbar så länge de är inom samma användningsområde och kvalitetsklass.
    Oljor som tillverkas för samma användningsområden och som har samma kvalitetsklass kan normalt blandas, oavsett om de är single- eller multi-grade-oljor.
    http://www.nesteoil.se/default.asp?path ... ,6861,6876

  16. #636
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    596

    Re: Växellådsoljor

    Jag skulle inte göra det i alla fall, i alla fall inte om lådan inte gått så långt. Jag har hört skräckhistorierna och förstår inte varför man skulle vilja kittla djävulen i röven.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #637
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 216

    Re: Sköljning

    Citat Ursprungligen postat av MagnusBerg
    Oljor som tillverkas för samma användningsområden och som har samma kvalitetsklass kan normalt blandas, oavsett om de är single- eller multi-grade-oljor.
    http://www.nesteoil.se/default.asp?path ... ,6861,6876
    Min fetning. Det verkar också som du blandar äpplen och päron. Saabs syntetolja till manuell växellåda är mer likt automatlådeolja än vanlig smörjolja. Kom i håg läckande diffhus till 99.an och OG900:ans automatlådor där oljeblandningen ställde till med allsköns djävulskap i både diff och transmission.

    Men det är klart, det är din växellåda och ditt val. Kom bara inte och gör dig inte lustig för att du inte förstår.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #638

    Re: Växellådsoljor

    Ett sådant här forum är en utmärkt plats för att sprida rykten och villfarelser. Ingen, förutom undertecknad, tycks kräva trovärdiga källor utan förlitar sig helt på vad mer eller mindre anonyma människor skriver. Själv kräver jag lite mer innan jag börjar tro på tomten eller andra irrläror. Därför söker jag trovärdiga källor såsom, i det här fallet, företagens egna rekommendationer.

    Kan någon av er som säger att SAAB:s växellådsoljor inte går att blanda länka till en text, eller annat media, där SAAB skriver att deras växellådsoljor inte går att blanda?
    Om inte vad har ni fått er villfarelse ifrån? Är det från en farbror, vars svåger pratat med en person som på 50-talet ägde ägde en SAAB och som hört av sin verkstad att SAAB:s bilar endast fungerade med orginaldelar? För ni använder väl enbart orginaldelar till era SAABar?

    Hur tror ni en SAABolja som inte kan blandas - dvs inte uppfyller normerna - skulle kunna uppstå? Då måste SAAB själva ha utvecklat denna olja. Har SAAB utvecklat egen olja? Nej, de har självklart köpt en standardiserad olja som de satt en egen etikett på. (precis som Biltema gjort och därför har en olja som är likvärdig med Shell:s http://www.autopower.se/mekartips/_oljespecar.xls och den är blandbar :-))

    Hur kommer det sig att företag som OKQ8 http://www.okq8.se/privat/pastationen/s ... oljeguiden Mekonomen med flera har oljor som de rekommenderar till SAAB:s växellådor men som är av andra märken än SAAB:s "oblandbara" växellådsolja. Observera att de skriver inget om "sköljning" i sina rekommendationer.
    Tror ni verkligen att detta skulle fortgå om det skulle innebära växellådshaverier om man blandar de av OKQ8 och Mekonomen rekommenderade oljorna med SAAB:s växellådsolja? Vore det så att det ledde till växellådshaveri skulle det självklart bli en smärre skandal med både upprörda kunder och ett upprört SAAB, och dessa rekommendationer skulle omedelbart tas bort.

    Så här skriver OKQ8 :-) http://www.okq8.se/privat/pastationen/s ... orochsvar# :
    Är oljor från olika tillverkare blandbara?

    Så länge det är samma typ av olja, t ex motorolja eller transmissionsolja av samma typ, så är oljorna blandbara. Om de inte vore det så skulle haverier inträffa dagligen eftersom många omedvetet blandar olika oljor med varandra.
    Var inte så naiva och korkade utan ta reda på lite fakta och tänk efter en smula (ni som kan) innan ni går på allt som skrivs av självutnämnda experter på forum som dessa.

  19. #639
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6935

    Re: Växellådsoljor

    Jag föredrar personligen att inte blanda olja.
    Dels av egen erfarenhet, men även baserat på vanligt sunt förnuft.

    Jag har varit med om att oljor uppvisat skumma egenskaper efter att ha blandats. Jag kan inte direkt peka på ett haveri och med hundra procents säkerhet säga att det berodde på att olika oljor blandats, men jag har sett oljor som inte alls verkar ha uppskattats att blandas med andra oljor och resulterat i något som knappast haft dom egenskaper en bra olja bör ha.
    Dessutom vet jag hur avancerade dom flesta oljor är idag. Det ligger tusentals laboratorietimmar bakom en bra olja, och resultatet är en blandning av extremt noggrant utvalda komponenter och additiv. Att tro att detta inte skulle påverkas av att blandas med en olja som mycket väl kan innehålla helt andra komponenter och i värsta fall helt motverkande additiv finner jag väldigt naivt. Är man den typen av person som häller i valfri spillolja i lådan och tänker att "olja som olja, det smörjer ju i alla fall" så visst, då kvittar det nog att man blandar, men om man som jag väljer att lägga dyra pengar på riktigt bra olja då är det bara dumt.

    Om risken för haveri ökar med ens en tiondels procent av att man blandar oljor, anser jag det anledning nog att inte göra det. Risken att något havererar anser jag vara stor nog ändå, kan jag göra något för att förskjuta marginalerna det minsta lilla till min fördel så gör jag det. Men som någon sa, så länge man häller det i sin egen låda, så är det upp till var och en att välja själv.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #640

    Re: Växellådsoljor

    Citat Ursprungligen postat av MagnusBerg
    Kan någon av er som säger att SAAB:s växellådsoljor inte går att blanda länka till en text, eller annat media, där SAAB skriver att deras växellådsoljor inte går att blanda?

    TSB Number & Issue Date TSB Title
    471-1742 JUN 97 Manual Gearbox - New Oil Type

    Citat Ursprungligen postat av SAAB
    Bulletin Nbr: 471-1742
    Date:........... JULY 1997
    Cars affected
    All Saab 900 3-/5-d M94- and Cabriolet M95- with manual gearbox. This is the oil they recommended for the manual tranny at that time:

    http://www.eeuroparts.com/images/parts/ ... 9e61fb.jpg

    Part Code: 8748733

    Part Name: Saab manual transmission synthetic fluid

    Part Brand: Genuine Saab

    Part Cost: $14.90

    Part Description:
    Saab manual transmission synthetic fluid. Designed for any 79-98 Saab 5spd. 1 Liter bottle.
    Background

    A new gearbox oil has been introduced due to design changes and reduced face area, which puts higher demands on an oil’s temperature resistance.

    The new oil has several advantages, such as:
    • it withstands temperatures >150°C (302°F)
    • it increases bearing service-life
    • it counteracts surface damage to gear flanks
    • gear-shifting is perceived as smoother, especially in cold weather
    • it can be used to advantage in older gearboxes

    The oil has been introduced in production from chassis no. V2033279- (3-/5-d) and V7008692- (Cabriolet without turbo) respectively, and V7008812- (Cabriolet with turbo), but it can be used to advantage when reconditioning or repairing gearboxes. In such cases, it is important to read the instructions under the heading “Procedure”.

    The filler plug on gearboxes from the factory that contain the new oil are marked with the text:

    “USE ONLY SAAB OIL NO 8748733”

    Important

    The new oil must not be mixed with other types of oil but there is no problem changing to this oil in an old gearbox as long as the instructions found under the heading “Procedure” are followed.

    Parts required

    87 48 733 Gearbox oil msrp $14.00
    47 76 266 Filler plug msrp $6.50

    Procedure

    1. Drain the oil from the gearbox by unscrewing the drain plug (3).
    2. Fill with 1.0 litre (1.05 quarts) of the new oil (plug 1) and run the car so that the oil flows thoroughly through the system.
    3. Drain the gearbox (plug 3).
    4. Fill the gearbox with new oil to the correct level (1.8 litres; 1.9 quarts). Check with the level plug (2).
    After this procedure, the oil does not need changing.
    5. Fit a new filler plug (1).
    6. There are two labels on the neck of the oil carton that must be affixed to separate places as a reminder of the type of oil in the gearbox.
    7. Clean the area around the radiator crossmember by the left-hand headlamp, remove the label with the warning triangle and affix it to the radiator crossmember.
    8. Remove the small label and affix it over the existing text on gearbox oil in the owner’s manual under the section “Technical data”.







    TSB Number & Issue Date TSB Title
    02-04-471 APR 02 M/T - Recommended Gearbox Oil

    Citat Ursprungligen postat av SAAB
    Technical Service Bulletin:



    M/T - Recommended Gearbox Oil

    TECHNICAL NEWS

    Bulletin Nbr: 02-04-471

    Date: April 2002

    Market: All

    Manual gearbox oil


    Cars affected:

    All models M94- and Cabriolet M95- with manual gearbox



    A new gearbox oil Saab MTF 0063, which improves shifting quality, has been introduced into production from January 1, 2002.

    This Oil can be used in older models up to and including M94 (Cabriolet from M95) in order to improve shifting capability under the condition that the description under heading "Procedure" is followed.


    Parts required:

    (40) 400 132 213 Gearbox oil, Saab MTF 0063, 1 litre X 5



    Procedure:

    1. Drain the gearbox oil by loosening drain plug.

    2. Fill with 1.5 litres of the new oil .

    3. Raise the car so the front wheels are suspended in the air.

    4. Start the engine. Engage 1st gear and allow the engine to drive the front wheels approximately 20-30 seconds. Stop the engine and lower the car.

    5. Drain the gearbox oil again by loosening the drain plug .

    6. Fill with 1.5 litres of the new oil .

    7. Raise the car so the front wheels are suspended in the air.

    8. Start the engine. Engage 1st gear and allow the engine to drive the front wheels approximately 20-30 seconds. Stop the engine and lower the car.

    9. Drain the gearbox oil by loosening the drain plug .

    10. Fill with gearbox oil to the proper level (1.5-1.8 litres) (check with level plug).

    Signaturlös

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •