Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batteribyte?

  1. #1

    Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batteribyte?

    Hej!
    Jag har en Saab 9000 cse, 95:a, och har nu varit o köpt mig ett nytt batteri på OK, eftersom det gamla inte ens hade något vatten kvar i cellerna. När jag ska montera det nya batteriet, börjar jag med plus polen och det går ju bra. Men så fort jag ska skruva fast på minus, så börjar det ryka och blixtra. Har iof alltid trott att något ligger och drar ström i smyg, kan det vara så? Har jag förstört det nya batteriet? Vågar iom detta inte fortsätta montera det nya batteriet.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batterib

    Lite spänning är ju alltid på, och jag brukar alltid börja med att ansluta minus, inte plus.
    Du har ju klockan, styrboxens minne, stereons minne, mottagaren för fjärrlås (om du har sånt) osv osv. En liten blixt när man kopplar in batteriet är helt normalt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batterib

    Ett litet överslag kan det bli, framförallt om du har någon dörr öppen då dörrbelysningen är till t ex. Men att det ska börja RYKA och blixtra lät väl lite sisådär, du menar väl inte att det ryker efter att du har fått på anslutningen!?

    Sen tycker jag att du gör rätt som ansluter plussidan före.
    Då gör det ingenting om du kommer åt chassiet med nyckeln du använder att skruva fast det hela med. Men däremot om du har skruvat dit minussidan först och kommer åt jord med nyckeln när du skurvar på plussidan blir det mindre bra så jag håller med dig om ordningen.

  4. #4

    Re: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batterib

    Tack för tipsen. Det gick bra med minuspolen efter att jag snabbt satte den på plats och inte mesade. Blixtrade bara lite och sen gick billarmet igång .
    Däremot, så fortsätter jag med det gamla hederliga, sätta på plus först vid montering.

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batterib

    Bra att det löste sig, blev fundersam när jag läste att det rök! Bästa är som du skriver att göra det snabbt och bestämt. Mesar man kan det bli en ljusbåge och då kan det säkert också ryka lite från pol-fett och annat.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Varför ryker och blixtrar det om minuspolen vid batterib

    Citat Ursprungligen postat av marilyn
    Tack för tipsen. Det gick bra med minuspolen efter att jag snabbt satte den på plats och inte mesade. Blixtrade bara lite och sen gick billarmet igång .
    Däremot, så fortsätter jag med det gamla hederliga, sätta på plus först vid montering.
    AHA. Du har redan hittat varför det blixtra extra. Larmet var ju aktiverat.

    Alltid när man lossar batteripolerna kan det smälla på typ 1,5A i typ 15 sekunder. Låt oss kalla det för en systemtest bilen gör då. Sen ska den normalt dra mindre än 100mA ständigt pga de Standbyfunktioner som alltid drar lite ström. Min drar 157mA när allt e avstängt och den är larmad.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Varför ryker min ng900T? *FILM*
    Av MrDanger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 18:50
  2. Saab 9-5 Ryker massa vid kall start i ca: 1min, varför?
    Av zippa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 15:56
  3. Xenon blixtrar?
    Av Tobster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •