Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Rätt/Felvänd Bosch-AV

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Vilken är rätt?

    För det är väl exakt samma modell även om den t.v. satt i min 900 och t.h är från tidigare 9000?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Den vänstra.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Den vänstra.
    kan du förklara varför den ska sitta så? jag vet att det är rätt, men om man funderar på hur dumpventilen fungerar så blir det fel i mitt huvud
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Den vänstra.
    kan du förklara varför den ska sitta så? jag vet att det är rätt, men om man funderar på hur dumpventilen fungerar så blir det fel i mitt huvud
    Varför den bör sitta just så kan jag faktiskt inte svara på utan att "chansa". Dock så har den suttit just så på alla dom hundratals T7-spisar jag kikat under huven på.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Tittar man in i "röret" så är de ju, sett från ena hållet ett vägg och från andra hållet sidan på väggen så den sidan man kan trycka upp så luften han evakueras borde ju sitta mot tryckröret, eller? (Svårt att förklara)

    Den t.v satt på bilen innan och den som sitter på nu provade jag bara.
    Ända skillnaden verkar vara att den t.v evakuerar mer luft vid avlastning. Men bör detta fungera även om den sitter felvänd?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    "Vad menas med "rättvänt och "felvänt" läge..?
    Avlastningsventilen har TRE olika anslutningar. Två grova och en klen, se bild.

    1en klena anslutningen är via en tunn slang kopplad till insugsgrenröret, efter gasspjället,vakuumslang.
    2en grova anslutningen, mittemot fjädern, är ansluten till tryckröret, före gasspjället.
    3en andra grova anslutningen är ansluten till insugsröret.

    Så här är det monterat org. på 9000 och har därför kallats för "rättvänt läge".
    Byter man plats på anslutning 2 och 3 så blir den monterad som på t.ex ng900,9-3 och 9-5, även kallat "felvänt läge". Fördelen med detta läge är att ventilen klarar att hålla emot för högre laddtryck bättre,och nackdelen är att ventilen öppnar något senare,pga att ventilen endast öppnas utav vacuumet,och ej får hjälpav tryckstöten från returluften,men på en SAAB org.AV så är denna skillnaden ytterst marginell. Detta problem syns mer på eftermarknadsventiler med hårdare fjädrar,där vacuumet inte orkar att hålla ventilen öppen,utan att man kan få ett "kvittrande" ljud."

    tagit från dump faq :http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Den högra och det är pga det som syns denna bild.

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Den högra och det är pga det som syns denna bild.
    En trasig ventil där man säkerhetsställt att det rör sig om att det var just hur den var monterad som var problemet?

    I detta fall känns det som att jag litar mer på att någon på Saab tänkte till innan man ändrade riktning och numera skippat det högre alternativet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Okej, så det var rätt som satt på min ng900 (t.v.) och rätt till min förra 9000 som sitter på (på bilden t.h)?

    Fick ända märkbara skillnaden att den verkade genom att lyssna efter gaspådrag att den från 9000 öppnade lite svårare, alltså att den på bilden t.v. "fnös" lite mer vid avlasning.

    Men alltså inget som är skadligt eller försämrar avlastningsproccessen?
    Hur blir det vid högre laddtryck runt 1,2 bar, vilken rekommenderas då?

    mvh

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    En trasig ventil där man säkerhetsställt att det rör sig om att det var just hur den var monterad som var problemet?

    I detta fall känns det som att jag litar mer på att någon på Saab tänkte till innan man ändrade riktning och numera skippat det högre alternativet.
    Vet inte om man direkt kan säga att det är säkerställt men det är en trasig ventil som jag micklat sönder och det ser onekligen ut att vara just sönderskuret.

    Saab i all ära men de kanske inte har tänkt att man ska köra med 1,4bar ladd heller (som min ventil blivit utsatt för) ?

    Den sönderskurna höll inte speciellt länge och jag ser på bildens datum att den som blev ditsatt istället börjar närma sig 5år.

    Egentligen tror jag det kvittar för funktionen hur man vänder den men kan det ena hållet förkorta livslängden avsevärt tycker jag valet är lätt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Saab i all ära men de kanske inte har tänkt att man ska köra med 1,4bar ladd heller (som min ventil blivit utsatt för) ?

    Den sönderskurna höll inte speciellt länge och jag ser på bildens datum att den som blev ditsatt istället börjar närma sig 5år.

    Egentligen tror jag det kvittar för funktionen hur man vänder den men kan det ena hållet förkorta livslängden avsevärt tycker jag valet är lätt.
    På de maskiner med höga laddtryck jag har testat (över 1.5bar) så har det nya alternativet varit enda lösningen för att få det att fungera. Jag skulle gissa att Saab har gått efter att den ska ha fullgod funktion och troligen valt att prioritera det före hållbarhet i x antal mil.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    nägon som vill svara på mina frågor?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    nägon som vill svara på mina frågor?
    Läser du ovan är min rekommendation att man kör med den i läget till vänster vid högre laddtryck, inget försämras och slitaget på hårdvaran bör vara god enligt Saab.

    SaabAero påpekar däremot att han upplevt på en ventil att det skapat problem med att den skurit.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Mycket rörigt tycker jag. Som jag ser det säger vissa väster och vissa höger.

    Men den i "läget" (betyder de vilket håll den ligger eller vilken på bilden?), eller bilden till vänster funkar så att vakuumet drar ut luften medan den till höger trycker upp en kolvliknande mojäng tills luften evakuerar, right?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    T7 använder lilla slangen att öppna dumpen och därför den är FEL VÄND.
    T5 gör inte det och den är rätt vänd och trycket får göra den jobb.

    VAG har också felvänd (finns hemma) för att blandannat reglera antispinn på sina bilar på det viset inkl. trycket förstås.

    T7= felvänd
    T5= rättvänd.

    detta är fabriks setup.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Nog hjälper lilla slangen till med öppningen även på T5 bilar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Som övriga sett är vänster som det ska vara på ng900 och höger som det ska vara på 9000.

    Om du alltid kör med återcirkulerande AV alltså.

    Om du ska ha Öppen AV på ng900 ska den monteras enligt 9000-viset och då pluggar man också hålet i snoken ner till turbon. Slangen tas alltså bort.
    SP har ett litet kit med filter som man sätter på den ända som inte har nån slang på AV;n.

    Gäller endast T5-bilar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Ok.

    Men då borde inte ventilen ng900 fungera om jag kör med den öppen, eller? vilket den gör och har gjort i min ägo... 9000 ventilen verkar bara vara hårdare att öppna om man lyssnar till responsen efter gaspådrag.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Hej!

    Med std laddtryck så brukar det inte vara några direkta problem med att membranet slits mot avlasningsporten (avlastningsventilen vänd som på 9000). DÄREMOT med lite påställt tryck så blir det problem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425

    Re: Rätt/Felvänd Bosch-AV

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Nog hjälper lilla slangen till med öppningen även på T5 bilar
    Helt rätt och jag menade i grova drag.

    Om de går bra att låna tråden eller att moderater flyttar den kan vi skriva lite om lilla slangens funktion.

    Jag har påstått i flera tydigare inlägg, gäller T5 eller Di-APC ( har haft även bild och testat själv) att större flöde genom den; vakuum eller tryck kan påverka öppnings/stängnings tider gynnsamt vid högre laddtryck.
    Som jag ser från din inlägg du är också på samma linje att den hjälper till dvs åt båda håll.
    Kanske finns någon, utöver mig, som har testat detta och kan skriva lite om sin egen erfarenhet. Ros eller ris !

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hög bränsleförbrukning pga. felvänd LMM OG9-5
    Av T16_AeRo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 12:03
  2. Org. Avlastningsventil rättvänd kontra felvänd ng900
    Av anderz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 11:58
  3. Insug till "felvänd" motor?
    Av Schäfer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •