Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej,

    börjat skruva ihop min B204E motor idag och ska montera nya kolvringar från Speedparts. Dock upptäckte jag att den nedre ringen endast är tvådelat till skillnad från Saab OEM som ju är tredelad. Är det något galet?

    Sen har jag hört att Speedparts ringar även kan vara felmärkta, alltså nr 1 och 2 kan monteras fel. Vilken av 1an eller 2an har koningen respektive fasningen?

    Här är den ordningen enligt speedparts instruktioner.


    Nr 1.


    Nr 2.


    Nr 3.


    Sen mätte jag gapet på första ringen i första cylindern och fick 0.6mm :S. I Haynes ska det vara 0.35-0.5mm

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Någon borde väl ha koll på detta?

    Har nu mätt båda kompressionsringarna mer noggrant och i olika lopp. Båda ringarna har ett ringgap på 0.55-0.6mm. Är det bara tuta och köra ändå?
    Ett något större ringgap borde väl vara att föredra jämfört med för litet iaf.

    Sen vore jag väldigt glad om någon kunde säga om jag gör rätt med oljeskrapringen (nr 3). Den är alltså tvådelad från Speedparts. Ska expanderringen bara löpa på insidan av oljeskrapringen då?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej!

    Enl spec:
    Övre komp: 0.30-0.50 mm
    Nedre komp: 0.15.0.65 mm

    Det är väl synd att sätta ihop en motor med gapen vid eller över maxgränsen?
    De lär ju knappast minska med tiden?

    Har du honat loppen "av bare fan"?
    Mätt cylindrarna?

    Men, motorn lär ju gå o du behöver inte vara rädd för att ringarna går ihop.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Har inte honat loppen själv, utan en motorrenoveringsfirma har skött den biten. Tror inte dom tagit "för mycket". Har inte mätt cylindrarna.

    Har dock läst på forumet om fler som haft större ringgap med Speedparts ringar. Vete fan om det blir att tuta och köra eller om man bör reklamera och fixa ringar på annnat håll?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej!

    Lita inte på att någon annan gjort rätt!
    Kom ihåg att loppen blir inte mindre av att honas, hur "illa" det är i ditt fall kan man inte veta utan att mäta. Att hona loppen utan att ha koll på måtten känns rätt så "si så där".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Lita inte på att någon annan gjort rätt!
    Kom ihåg att loppen blir inte mindre av att honas, hur "illa" det är i ditt fall kan man inte veta utan att mäta. Att hona loppen utan att ha koll på måtten känns rätt så "si så där".
    Det är väl sant förstås. Men har varken kunskap eller utrustning att mäta upp loppen, utan får helt enkelt lita på att motorrenoveraren som honat loppen gjort rätt. Borde väl vara en ganska "basic task" för en erfaren.

    Men spontant känns det som en större sannolikhet att något är galet med kolvringarna. Antingen om Speedparts skickat fel, t ex ÖD-ringar. Eller så är det helt enkelt så att man får vad man betalar för...dom här ringarna misstänker jag är bra mycket billigare än Saab OEM och kvaliteten därefter.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Eller så är det helt enkelt så att man får vad man betalar för...dom här ringarna misstänker jag är bra mycket billigare än Saab OEM och kvaliteten därefter.
    Har för mig att Saab tar en 600-700kr/kolv!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Eller så är det helt enkelt så att man får vad man betalar för...dom här ringarna misstänker jag är bra mycket billigare än Saab OEM och kvaliteten därefter.
    Har för mig att Saab tar en 600-700kr/kolv!
    Typ fyra gånger så mycket med andra ord då!

    Jag ringer Speedparts imorgon så man slipper sitta och gissa. Dom måste väl ha koll på vad dom säljer. Förutom ringgapet så är jag fortfarande inte klar över oljeskrapringen. Är det någon uppdaterad version den här som är tvådelad eller är det fel?!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    motorrenoveringsfirma eller inte. Borret är STD när allt är nytt och STD kolvringar hör till sådant mått. Om motorn har gått 20 000 mil och är slitet så blir loppen större och ber man någon hona loppen för att du vill det så gör dom det tills det ser bra ut och då blir loppen ännu större.......Därav anledningen till för stort gap och det är väl klart de kan mäta loppen men de kommer aldrig att bli mindre hur man än gör.
    Oljeringar finns i alla möjliga varianter och jag är säker på att medföljande instruktion visar hur de ska sitta. I slutändan har de samma uppgift oavsett hur de är utformade.

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    motorrenoveringsfirma eller inte. Borret är STD när allt är nytt och STD kolvringar hör till sådant mått. Om motorn har gått 20 000 mil och är slitet så blir loppen större och ber man någon hona loppen för att du vill det så gör dom det tills det ser bra ut och då blir loppen ännu större.......Därav anledningen till för stort gap och det är väl klart de kan mäta loppen men de kommer aldrig att bli mindre hur man än gör.
    Oljeringar finns i alla möjliga varianter och jag är säker på att medföljande instruktion visar hur de ska sitta. I slutändan har de samma uppgift oavsett hur de är utformade.
    Blocket har gått 12k mil och är från '99. Men självklart har du rätt i att loppen inte direkt blir mindre. Men tyckte det kändes konstigt att ringgapet ändrats så pass mycket bara efter en honing. Därför jag misstänkte att även kolvringarnas tolerenser kanske diffade även dom.

    Rätt och riktigt hade väl varit borra till ÖD och sen köpa ringar och kolvar därefter. Men den ekonomiska bilden förändras ju rätt markant då. Detta blir budgetvarianten och jag kommer köra med ringarna trots det något stora gapet.

    Angående oljeskrapringen följer inga instruktioner med förutom monteringsordning på dom inbördes ringarna. Tyvärr inte hur expanderringen ska monteras.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    tja från bilderna att döma så kan man inte montera ihop oljeringen på så många olika sätt? Expanderingen ska förmodligen inte sitta på utsidan iallafall.

    Att hona gamla block är både på gott och ont, en seriös renoveringsfirma borde ha upplyst om detta men troligen är det väl som "dum gör som dum säger".
    Man honar för att de nya ringarna ska kunna få en oljefilm som stannar kvar på cylinderväggen, eftersom många block slits koniska/ovala så är det egentligen ganska döfött att hona så det ser "bra" ut. För ögat ser det säkert bra ut men för kolvringarnas skull kan man lika gärna rugga upp ytan med slippapper, det blir varken bättre eller sämre än att hona med riktiga verktyg för loppet är ändå slitet.
    Oftast så envisas många dessutom med att hona bort vändkanter så det för ögat ser bra ut men resultatet om man mäter är oftast att loppen blir ännu mer koniska än vad de var från början...........

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej!

    Nja, att "rugga upp" ytan med slipduk är lite sisådär, det blir ju liksom lite svårt att få någorlunda vettig vinkel på "mönstret". Tar man en vanlig enkel "toalettborste" med tre stenar och kör några drag så är man hemma, under förutsättning förstås att man förstår att det är en ekonomilösning.

    Att hona loppen "snygga" på en gammal sliten motor är rysligt, det blir inte nämnvärt bra tyvärr, i vart fall de mätresultat jag sett.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Jag tar och dyker in med en fråga då det ändå diskuteras honing (alltså inte den honing som Nalle Puh äter).
    Jag hade tänkt köpa en gammal B234-motor och renovera, och då också hona loppen.
    Motorn har enligt säljaren gått långt, men jag vet inte hur långt, men jag gissar på över 30 000 mil.
    Bör jag hona loppen? Vad finns det för risker med att göra det och att inte göra det? Är det kanske inte ens lönt att renovera den motorn?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    260

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hur har det gått Bagarn?

    Får du årdning på ringarna?
    Det väntar ett Ringbyte för mig runt hörnet... så det är intressant och veta hur/om du har löst det..

    Jag har en fråga angående inköp av ringar.
    Är priserna per kolv eller är det för hela kalaset?
    Från Speedparts då..
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Jag har en fråga angående inköp av ringar.
    Är priserna per kolv eller är det för hela kalaset?
    Från Speedparts då..
    Priset är för ringar till alla fyra kolvarna. Det står även på speedparts hemsida "Sats för 4 kolvar".

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag tar och dyker in med en fråga då det ändå diskuteras honing (alltså inte den honing som Nalle Puh äter).
    Jag hade tänkt köpa en gammal B234-motor och renovera, och då också hona loppen.
    Motorn har enligt säljaren gått långt, men jag vet inte hur långt, men jag gissar på över 30 000 mil.
    Bör jag hona loppen? Vad finns det för risker med att göra det och att inte göra det? Är det kanske inte ens lönt att renovera den motorn?
    Hej!

    Att bara byta ringar är ett sätt att KANSKE kräma ur några mil ytterligare.
    Men, de befintliga kan mycket väl duga länge till.
    Jag är emot "ringbyten" i tid o otid.

    Att renovera en motor innebär en nollställning av driftstiden, så att du kan få ut kanske minst 80% av normal livslängd. Allt kollas noga och åtgärdas/byts.
    Lager o ringar som "renovering" på en långmilare = nja...

    Nåväl, finner du att ringarna behöver bytas så får loppens kondition avgöra om det blir borrning eller om du klarar dig med en lätt honing. Kolla även ringarnas spel i spåren.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag tar och dyker in med en fråga då det ändå diskuteras honing (alltså inte den honing som Nalle Puh äter).
    Jag hade tänkt köpa en gammal B234-motor och renovera, och då också hona loppen.
    Motorn har enligt säljaren gått långt, men jag vet inte hur långt, men jag gissar på över 30 000 mil.
    Bör jag hona loppen? Vad finns det för risker med att göra det och att inte göra det? Är det kanske inte ens lönt att renovera den motorn?
    Hej!

    Att bara byta ringar är ett sätt att KANSKE kräma ur några mil ytterligare.
    Men, de befintliga kan mycket väl duga länge till.
    Jag är emot "ringbyten" i tid o otid.

    Att renovera en motor innebär en nollställning av driftstiden, så att du kan få ut kanske minst 80% av normal livslängd. Allt kollas noga och åtgärdas/byts.
    Lager o ringar som "renovering" på en långmilare = nja...

    Nåväl, finner du att ringarna behöver bytas så får loppens kondition avgöra om det blir borrning eller om du klarar dig med en lätt honing. Kolla även ringarnas spel i spåren.
    Tack för ditt svar!
    Hur avgör man om ringarnas spel i spåren är för stort?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej!

    Ringarnas spel i spåren mäts med ett bladmått. Gäller att kolvringsspåren är rengjorda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 670
    Medlem#
    7346

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Hur har det gått Bagarn?

    Får du årdning på ringarna?
    Det väntar ett Ringbyte för mig runt hörnet... så det är intressant och veta hur/om du har löst det..

    Jag har en fråga angående inköp av ringar.
    Är priserna per kolv eller är det för hela kalaset?
    Från Speedparts då..
    Jorå, har fått svaret av Speedparts att ringgapet på deras ringar är det här och om jag vill gå ner mindre rekommenderar dom Saab original. Jag fick reklamera dessa om jag ville men jag struntar i nog i det och kör med detta ringgap.

    Priset är per set, om 4 kolvar.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Speedparts kolvringar till B204 - Fel? Bilder

    Hej!

    Ingen förklaring på varför de väljer att sälja kolvringar med väl generösa spel???
    Bäst vinstmarginal?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Var köper man kolvringar till t5?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 23:35
  2. Analys av kladdiga avgaskanaler B204? (Bilder)
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 06:56
  3. Vevlager,ramlager,kolvringar mm Speedparts VS. SAAB
    Av Peter T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 23:35
  4. Köpråd ang kolvringar till 234 motorn till 9000 CS
    Av M.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •