Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4

    Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Hej,
    funderar på att sälja min 2001 Saab 9-3 Viggen Cab, färgen är "Steel Gray" och den har gått c:a 15000 mil.
    Jag köpte bilen i Kalifornien 2006 och körde den där fram till 2008 och tog hem den som flyttsak 2008/2009 när vi flyttade hem till Sverige.
    Bilen är i mycket gott skick.
    Aldrig vinterkörd i Sverige, i Kalifornien var det inte mycket till vinter...
    Allt orginal, "vindskydd" ingår.
    USA-versionen av Viggen har 242hk i st.f. 230hk som den svenska har.
    Eftersom den är intagen i Sverige som flyttsak och inte importerad är det ok att behålla "USA-blinkers" mm.

    Nu till frågan... vad är ett rimligt pris för den här bilen om jag bestämmer mig för att sälja den?

    mvh
    Joakim

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Og9-3-cabbar har ju sjunkit i pris som stenar på sistone. Min cabbe från 2000 som bara gått 11000 mil räknar jag inte med att få mycket mer än 80k för om jag skulle sälja den privat. Viggen är självklart rejält bättre värderade, men din har å andra sidan gått rätt långt. Frågan är ju om du är i behov av att bli av med bilen eller kan vänta. Om du kan vänta så kanske du skulle kunna få ut 120k, men inte mycket mer.
    Tittar man på blocket-priser så skulle man kunna få uppfattningen att man får ut mer, men frågan är ju om bilarna som ligger där blir sålda någon gång, man ser dem om och om igen till salu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Tack för svaret!
    En fråga till, lite off topic kanske men vet någon om USA-versionen av Viggen har ~242hk standard? Min är registrerad med 179kW (~242hk) här i Sverige men från vad jag kan se på amerikanska sidor med tekniska data för 2001 9-3 Viggen ska dom ha 230hk precis som i Sverige? På en wikipediasida står det att 01-02 Viggen var "US-spec" vet ej vad som menas med det...?
    Jag uppgav aldrig några siffror på motorn när jag registrerade den i Sverige utan bara bilmodell och chassinummer.
    /Jocke

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Jag har aldrig hört talas om att USA-modellen skulle ha fler hästar. Däremot kan det vara någon konverteringsmiss, vet inte vad amerikanarna anger sina effektsiffror i, men betvivlar att det är kW?

    Sen, samma motor (B235R) hade ju 250hk i Sverige från 02, men då endast på 9-5 Aero.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Ok, jag ska höra med transportstyrelsen hur dom tar reda på motoreffekten när man registrerar bilen och om det kan bli fel någonstans. I USA anger man alltid effekten i hk så vitt jag vet.
    Jag har alltid trott det varit 242hk men den kanske bara är "papperstrimmad" :-)
    Kan ju vara bra att ha rätt siffror om jag ska sälja den framöver...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Haninge nyss inflyttad hos vacker dam
    Inlägg
    27

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Kan inte Viggen ha samma som Aeron dvs Overboost som gav ca 10 hk mer i typ 20 sekunder de årsmodellerna, och det är det som spökar.

    Lars

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    En Aero av samma årsmodell och miltal ligger runt 90-100 000kr på blocket vilket känns som en rimlig summa!

    Du lär ju kunna få runt de pengarna som bollman säger, kanske något mer om du hittar rätt köpare!

    Ang effekten så är det ju en kille till på forum som importerat en viggencabb från staterna. Gul till färgen och jag vill minnas att den vart reggad med 230 hk.
    Kommer ej ihåg hans nick, men sök på cabrochallange så hittar du honom!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    4

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    Jag har fått svar från Transportstyrelsen angående effektskillnaden...
    Svar: Den mest sannolika förklaringen till skillnaden är att i USA anges effekt för personbilar i kW / SAE medan man i Europa använder sig av kW / EG eller kW / DIN. Där skiljer sig formlerna för beräkning något mellan de olika beräkningssätten. Därför blir det olika värden omräknat i hkr.

    Uppgifterna om bilens motoreffekt som förts in i vägtrafikregistret har Bilprovningen hämtat från den dokumentation som följde med bilen. Det kan finnas varianter på en och samma motormodell beroende på vilken marknad motorn är avsedd för.

    En annan möjlighet är som du nämner att något gjorts med bilens elektronik eller andra komponeter som höjt effekten.
    Blev inte så mycket klokare, 230 eller 242hk, räcker gott till vilket som :-)

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Värdering 2001 9-3 Viggen Cab

    När man mäter motoreffekt kan man göra på olika sätt, nu kan jag inte detta exakt, men i stora drag måste en tillverkare som förr sålde bilar för den europeiska marknaden följa en std (DIN-std) och i USA följer man SAE-standarden. Idag är nog ISO den gällande över hela världen (tror jag)

    Enl DIN skal motorn ha vattenpump, generator, ljudämpare o liknande inkopplat vid mätning och dessa tar ju lite hästkrafter och enl SAE mätte man effekten på en ren motor utan dessa effekttjuvar.

    Tycker 5% låter som en rimlig skillnad mellan DIN och SAE.

    Så 1 hk DIN är alltså inte riktigt jämförbart med 1 hk SAE.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Vilket oljefilter till en Viggen motor 2001?
    Av 95viggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 00:19
  2. Önskar värdering av 9-3 Viggen
    Av Laban' i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 17:09
  3. Värdering 9-3 aero 2001
    Av MadMatz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •