Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bygga om avgassystem och ändra placering av katalysator OG9-5 B2x5

  1. #1

    Bygga om avgassystem och ändra placering av katalysator OG9-5 B2x5

    Varm olja är nog bra men ,tänkte höra om nån har bra tips på hur ett godkänt ombyggt avgas bör se ut Med tanke på kattens placering i förhållande till oljetråget. 9-5 2,3 2003

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598
    Satte in en kisse mitt under bilen på min gamla ng900... va aldrig nå snack på besiktning... huvudsaken är väl avgasvärdena är bra??


  3. #3
    Har hört att de e ok att rensa förkatten o placera race kat ftr tråget, men hur vet jag att mina värden blir ok, och vilken dim bör rörkrökeriet va och räcker 1 dämp?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej!

    Att katalysatorn sitter där (under sumpen) den gör har inte med att oljan skall värmas upp, det är en myt som frodas hos/av okunniga, tyvärr.

    Närmast turbon sitter det en "för-katalysator", poängen är att få katalysatorn att tända så fort som möjligt, eller på svenska "rena avgaserna", efter start.
    På grund av packningen i motorrummet så måste det till ytterligare aktiv area, en ytterligare katalysator, även den sitter "så nära värmen man kan placera den". Eftersom man vill tända även den fortast möjligt, plus att det ger packningsfördelar.

    Att förändra detta katalysatorsystem gör att bilen inte uppfyller avgascertifieringen, förväxla inte detta med SBP's enkla test som endast ytterst undermåliga anordningar inte klarar....
    Alltså, byter man katalysatorer/design så skall det resultera i underkänt hos SBP.
    Att detta inte sker oftare än det gör är ett mysterie och tjänsefel.
    Beror på? Tja......inkompetens eller lathet hos besiktningsjonen? Öppet för teorier!

    En ljuddämpare blir åt helvete för högljutt. Eller vill du verligen dra ordningsmaktens öga på dig? Var smart eller korkad, ditt val!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Så endast original gäller? Myten om att oljan bryts ner o ej får smörj effekt pga kat placering är just bara en myt??

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Så endast original gäller?
    Om bilen skall uppfylla de krav som gäller för att vara godkänd, JA.

    Myten om att oljan bryts ner o ej får smörj effekt pga kat placering är just bara en myt??
    Korrekt uppfattat!

    Så endast original gäller?
    Beror ju på hur du vill ha det... se svaret ovan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Men om jag har fattat saken rätt av andra, så får du varken fel lamda värden e fel avgasvärden med den mod jag beskrev. Jag menar sbp mätinstrument går inte att komma runt.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej!

    Lambdavärdet påverkas inte av katalysatorn, det gör däremot HC och CO. (som SBP mäter)

    Med en katalysator som är bakåtflyttad så kommer det att ta längre tid innan den tänder, efter rejäl varmkörning så passerar man dock enkla SBP's krav.
    Sedan är det ju frågan om bilen får OK, med ögat ser man ju att det inte är original.

    Tänk på att eftermarknadskatalysatorer, i synnerhet racebetonade och/eller billliga inte har någon intern värmeisolering. De uslingarna är ofta bara enkelväggiga, sprider värme generöst till omgivningen....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Avger värme,, not so god for global warming.
    Skillnad skaltemp mellan orig o en racekat?
    Isolera kanske..SBP kriterier på hur ett rörbygge får se ut,visuellt?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Vad har du för syfte med "ombyggnaden"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Är just nu i en fas där alla möjligheter att få en stabil och pålitlig motor beaktas.
    Efter ett turbo byte, byte av tändkass, och nu senast när bilen försvann in i ett rökmoln försöker jag få klarhet i tillvägagångssätt att få bukt med problemen.
    Har ännu inte haft tid att ta mig ann det senaste bakslaget men försöker hitta lösningar till förbättringar.

    Mottager m.a.o alla tips av skiftande karaktär för att få fart på åket och få den att hålla över tid.

Liknande ämnen

  1. MV störs av tändkablar? OG900 T16
    Av flaset i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 00:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •