Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Backade nyss in i en parkerad bil

  1. #1

    Backade nyss in i en parkerad bil

    Backade in i en bil på en parkering. Tog reg nr och kontakta polisen som skulle återkomma med information om ägaren till bilen.

    De enda skadorna på min bil var lite repor i lacken. Och på hans bil blev den bakre stötfångaren repig. En fläck stor som ungefär en handflata.

    Har aldrig varit med om nåt sånt här förut, så vad har jag att förvänta mig?

    Jag får kontakt med ägarn och sen då? ska jag snacka med mitt försäkringsbolag? Vad tjänar han på att jag inte smet, kommer försäkringsbolaget betala reparationen av hans repor?

    Kommer min försäkringspremie bli högre?

    Hade ni anmält eller smitit?
    Saab 9-3 vector 2.0t sportsedan -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    388

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Jag svarar endast på frågan om smitning:
    Nej, jag hade inte smitit och kommer aldrig att göra det. Dem gången jag kommit ut från affärer och dylikt och sett att jag fått dörruppslag, gjorda av smitande idioter, flippar jag totalt och skulle utan tvekan kunna flyga på ett pucko som gör sådana saker. Har man någon skam i kroppen stannar man kvar, skriver en lapp med regnr, namn och telefonnummer och typ "hör av dig, jag råkade orsaka en lackskada på din dörr".

    Små skador kanske inte ser mycket ut för världen, min senaste bula orsakat av ett dörruppslag gick inte att få ut med värme och massage, den är 2 - 3cm lång, 3mm bred och ngn mm djup. Den lilla äckliga skadan betyder omlack på hela dörren, á 5000:-.

    Kortfattat, jag hatar smitare så mycket att jag aldrig vill falla in i det ledet själv.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Du skall i en sån situation lugnt ta fram papper och penna och skriva "Ha ha nu tror alla att jag skriver mitt telefonnummer här men tji fick du" och sätta fast under vindrutetorkaren innan du åker

    Skadorna på den andres bil går på trafikförsäkringen, och dina skador går på din vagnskada, men det kan absolut vara värt att undersöka andra alternativ än att lösa ut försäkringarna, för det kan kosta mycket flis i premierna sedan.

    Om det går att polera ut eller om det är en buckla som t.ex. dentmaster kan ta så blir totalkostnaden för dig "bara" ett par tusenlappar, medan i regel minst 10.000kr om man löser ut försäkringarna. Men det beror ju på om motparten accepterar det eller inte, det är inte alla som är så schyssta som tandläkarn som parkerar bredvid mig på jobbet som ringde på min lapp när jag slagit upp dörren på hans SLK - "äsch det där lilla det syns inte. God Jul"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Om ni gör upp i godo, så skriv kontrakt och kvitto!
    Det finns folk som inte drar sig för att försöka få ut dubbla ersättningar, och då kan du åka på självrisken om du inte kan bevisa att ni gjort upp.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    964

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Om du vill bete dig som många i detta land gör så ska du smita, har du lite samvete och vill göra rätt för dig "vilket är ovanligt idag " så smiter du inte.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    679

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Självfallet skall man stå för det man har gjort, men jag kan erkänna att jag har smitit en gång efter en påbackning. Grejen var att den bilen jag råka toucha vid var en gammal Volvo som var så full med skrapmärken och bucklor att jag inte kunde avgöra vilket jag hade orsakat.

    Nu har man ju backsensor för att slippa detta

  7. #7
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    477

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Självfallet skall man stå för det man har gjort, men jag kan erkänna att jag har smitit en gång efter en påbackning. Grejen var att den bilen jag råka toucha vid var en gammal Volvo som var så full med skrapmärken och bucklor att jag inte kunde avgöra vilket jag hade orsakat.

    Nu har man ju backsensor för att slippa detta
    Det kanske var så enkelt att bilen fått påhälsning av 20 dumbomar som smet, innan du blev den 21:e ?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    När jag touchade en parkerad bil med ett par månader gammalt körkort lämnade jag en lapp till ägaren under torkaren med namn, nummer, regnummer och "ärende".

    När jag kommer hem ringer en glad och mycket förvånad äldre herre upp och jag åker hem till honom dagen efter så att vi kan ta en kopp kaffe och fylla i en skadeanmälan tillsammans. Kostade mig 2000 spänn i förhöjd ungdomssjälvrisk och lade på en tia på försäkringen något år framåt.

    Farbrorn var tvungen att tvätta bilen innan han hittade en repa på några centimeter på ena bakljuset, och själva skadan kostade säkert mindre än min självrisk att rätta till, men jag sov jäkligt gott i och med att jag gjort rätt för mig och inte smitit som 95% hade gjort.

    Smiter du från en parkeringsskada får den drabbade fixa det via sin vagnskadeförsäkring för självrisken, 3-6k eller så beroende på bolag, medan det kostar dig en tusenlapp att göra det rätt för dig och en förhöjd premie på en tia ett år framåt. För fan, jag har t o m 0 kr i självrisk på trafik på min försäkring numer, varför inte göra rätt för sig då? Det finns väl inget tråkigare än en skitfin bil med en massa bucklor och repor?

    Jag tror att många smiter för att de helt enkelt inte bryr sig, det är pinsamt att någon får reda på att personen som håller sig själv för "världens bästa bilförare" också kan fela, och att folk är idioter. Tveklöst är många idioter och helt efterblivna i trafiken, så varför skulle det visa sig annorlunda i frågor som kräver moral och ryggrad?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Hör av dig till ägaren och se om det går att lösa, har man tur så blir det inte så dyrt den vägen. Smita är ingen hit, min bil blev vandaliserad på en fest, repad längst hela förarsidan, motorhuven och hoppad på taket. Förövaren vägrade erkänna, självrisk för min del 7000 kr.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Självklart ska man inte smita. Det är så sjukt lågt.

    Du behöver inte vara orolig för kostnaden. Beroende på försäkring så kan din självrisk variera, men jag har 0 kr i självrisk för en sådan här grej (gäller skadan på motpartens bil). Höjningen av premien är oftast högst marginell. Det är en struntsumma i sammanhanget om man jämför med vad det kostar den oskyldige annars. Jag gjorde en liknande sak för 10 år sen. Kostnad i självrisk 0 kronor, kostnad i höjd premie 0 kronor. Dvs jag tror inte på torakes "minst 10.000kr om man löser ut försäkringarna".

  11. #11

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Har gjort upp med ägaren, som först sa att det var lugnt men ringde upp dagen efter och vill nu ha hela bakre kofångaren helt omlackerad.

    Ska höra med henne om hon kan ta lite kontanter istället för en omlackering. Vi lämnar försäkringsbolagen helt utanför vare sig hon vill lackera om den eller inte. Vad går det på att omlackera hela kofångaren? Det är en liten peugeot från 95.
    Saab 9-3 vector 2.0t sportsedan -04

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av Kallepnken
    Vad går det på att omlackera hela kofångaren? Det är en liten peugeot från 95.
    Skulle tro c:a 3000kr, nu är inte den firman så billig där jag lämnat in min när det behövts, men dom gör ett bra jobb!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag gjorde en liknande sak för 10 år sen. Kostnad i självrisk 0 kronor, kostnad i höjd premie 0 kronor. Dvs jag tror inte på torakes "minst 10.000kr om man löser ut försäkringarna".
    Jag har en fru som inte är så duktig på att köra bil, så jag har fått detta svart på vitt:

    Krock nr 1: Hon körde min MB e-klass i rondellen vid arninge, självrisk på trafikförsäkringen 1000kr, självrisk på reparationen på min egen bil 5000kr, och sedan höjde LF premien från 5000 till 9600. Summa första året 10.600:-, därefter ringde jag runt och förhandlade, och lyckades pruta ned premien tillbaka 5500 eftersom jag lovade att det var en "engångsföretelse". Två månader senare backar frugan sin merca rakt in i dörren på min merca - tjong, nu fattar ni säkert att detta hade kostat lika mycket till, och att jag inte haft en chans att pruta tillbaka premien till tidigare nivå på några år. Självrisk på hennes bil 3500 plus trafikförsäkringen 1000kr plus premiehöjning på hennes bil 5500 till okänd nivå troligen 9000-10.000kr plus premiehöjning på min bil tillbaka till 9600 eftersom jag står som försäkringstagare på båda bilarna. Summa krock nr 2: 13.600:- (första året)

    Premiehöjningen kommer ju av att jag har rabatt, är man en klant då får man ju aldrig nån rabatt, ligger på högsta premien alltid, och då kostar det såklart inte så mycket "extra" att lösa ut försäkringen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av torake

    Jag har en fru som inte är så duktig på att köra bil, så jag har fått detta svart på vitt:

    Krock nr 1: Hon körde min MB e-klass i rondellen vid arninge, självrisk på trafikförsäkringen 1000kr, självrisk på reparationen på min egen bil 5000kr, och sedan höjde LF premien från 5000 till 9600. Summa första året 10.600:-, därefter ringde jag runt och förhandlade, och lyckades pruta ned premien tillbaka 5500 eftersom jag lovade att det var en "engångsföretelse". Två månader senare backar frugan sin merca rakt in i dörren på min merca - tjong, nu fattar ni säkert att detta hade kostat lika mycket till, och att jag inte haft en chans att pruta tillbaka premien till tidigare nivå på några år. Självrisk på hennes bil 3500 plus trafikförsäkringen 1000kr plus premiehöjning på hennes bil 5500 till okänd nivå troligen 9000-10.000kr plus premiehöjning på min bil tillbaka till 9600 eftersom jag står som försäkringstagare på båda bilarna. Summa krock nr 2: 13.600:- (första året)

    Premiehöjningen kommer ju av att jag har rabatt, är man en klant då får man ju aldrig nån rabatt, ligger på högsta premien alltid, och då kostar det såklart inte så mycket "extra" att lösa ut försäkringen.
    OT: Jag som just flyttat till Åkersberga, vilken färg är det på E-klassen man ska hålla extra avstånd till

    /U

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av torake

    Jag har en fru som inte är så duktig på att köra bil [...]
    OT: Jag som just flyttat till Åkersberga, vilken färg är det på E-klassen man ska hålla extra avstånd till

    /U
    Den misstänkte kör en mörkblå CLK. Extra varsamhet anmodas vid Willys, Smedby förskola och Åkersberga Centrum.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Jag har en fru som inte är så duktig på att köra bil, så jag har fått detta svart på vitt:

    Krock nr 1: Hon körde min MB e-klass i rondellen vid arninge, självrisk på trafikförsäkringen 1000kr, självrisk på reparationen på min egen bil 5000kr, och sedan höjde LF premien från 5000 till 9600. Summa första året 10.600:-, därefter ringde jag runt och förhandlade, och lyckades pruta ned premien tillbaka 5500 eftersom jag lovade att det var en "engångsföretelse". Två månader senare backar frugan sin merca rakt in i dörren på min merca - tjong, nu fattar ni säkert att detta hade kostat lika mycket till, och att jag inte haft en chans att pruta tillbaka premien till tidigare nivå på några år. Självrisk på hennes bil 3500 plus trafikförsäkringen 1000kr plus premiehöjning på hennes bil 5500 till okänd nivå troligen 9000-10.000kr plus premiehöjning på min bil tillbaka till 9600 eftersom jag står som försäkringstagare på båda bilarna. Summa krock nr 2: 13.600:- (första året)
    Låter svettigt, men en viss skillnad är ju att den egna bilen blev skadad i ert fall. Om det bara är skada på motpartens bil så hade man sluppit 5000 kr i självrisk och kanske även premiehöjningen.

    Premiehöjningen kommer ju av att jag har rabatt, är man en klant då får man ju aldrig nån rabatt, ligger på högsta premien alltid, och då kostar det såklart inte så mycket "extra" att lösa ut försäkringen.
    Klart att det är skillnad beroende på sådana saker, men jag ligger själv på högsta bonusnivå. Man bör inte rasa alltför mycket i bonus på en enstaka skada (det är skillnad om man krockar stup i kvarten). Många bolag frågar om man har haft en olycka senaste året alternativt hur många skadefria år man har. Om man har kör utan skada i 20 år och sen krockar en gång, så är väl svaret på frågan "hur många skadefria år har du?" 20?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Man bör inte rasa alltför mycket i bonus på en enstaka skada (det är skillnad om man krockar stup i kvarten). Många bolag frågar om man har haft en olycka senaste året alternativt hur många skadefria år man har. Om man har kör utan skada i 20 år och sen krockar en gång, så är väl svaret på frågan "hur många skadefria år har du?" 20?
    Det vore ju trevligt om det vore så, men de har ju sin gemensamma skadedatabas där alla skador tas upp, så har man kört prickfritt i tjugo år och sedan krockar eller lånar ut bilen till nån som krockar då är det noll skadefria år sedan. Det gamla systemet med bonusklasser tycker jag var schysstare, då visste man vad som gällde, om ett år passerade utan skada - upp en pinne, om en skada inträffade - ner en pinne.
    Nu är det oftast en förhandlingsfråga, beroende på hur kåt försäkringssäljaren är på att sälja så kan man få bra rabatt ibland trots skada. När de nya "reglerna" kom, då var det lite kaos ett tag, "If" t.ex. drog bort all rabatt på min bil och dessutom lägenheten (if-bonus) för att jag reparerade ett stenskott i vindrutan, och när jag ringde upp och frågade vad som stod på då fick jag svaret "Jamen jag ser här att du har haft en skada...", då blev jag förbannad och bytte bolag direkt, och det nya bolaget var så glada att få en ny kund att de givetvis sket i stenskottet (rätteligen!).

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127

    Re: Backade nyss in i en parkerad bil.

    Blev påbackad för nåt år sen med min gamla bil, gjorde inte så mycke på den gamla högen men ändå. Hittade en lapp på vindrutan och tänkte WOW-en underbar människa som skriver vem han/hon är och sitt nummer samt en ursäkt men........på lappen stod det:

    Jaha, det här var ju tråkigt....


    Tur att det inte var med en bil jag var rädd om för du hade jag blivit tokig, vet inte på vem dock men nu när det gällde den gamle högen så skratta jag bara

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

Liknande ämnen

  1. Parkerad bil rullar iväg - NG900 Sensonic -96
    Av matshmared i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-10, 12:43
  2. Äldre dam backade in i min Turbo X
    Av Inde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 09:21
  3. Tjejen backade in min pärla i en vägg!
    Av sOnicen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 02:34
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 22:10
  5. DI-kassetten stulen ur parkerad bil, nu problem vid återmont
    Av rogga32 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •