Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sämre acceleration med större fälgar?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Sämre acceleration med större fälgar?

    Tjena!

    (Om det är fel forumsdel får någon moderator gärna flytta den dit den hör hemma!)

    Går i tankarna att uppdatera sommarstuket lite på bilen med andra fälgar.

    Kör idag med en uppsättning 17" på bilen. Kommer troligtvis bli en uppsättning 18" istället av något slag. Men 19" är ju inte så dumt det heller.

    Men då kommer man till bekymret...
    Som jag har hört det så blir accelerationen sämre ju större fälgar man har på bilen.. Men borde inte accelerationen vara den samma om inte vikten på fälgen har ökat? Rullomkretsen blir ju oförändrad om man väljer ett däck med rätt bredd och profil..

    Eller är det fler faktorer som man måste ha i åtanke som var i fälgen det mesta av vikten sitter tex?

    Mvh Alexander

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Oftast väger en större fälg mer.
    För mycket fjädrande vikt påfrestar allt i hjulupphängning och är av ondo.
    I övrigt så tror jag inte det skiljer speciellt mycket på accelerationen möjligtvis att det påverkar mer vid renodlad bankörning.

    Pelle

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Jag märkte en klar skillnad när jag gick från 15->16" på min förra 9-3a, och även nu när jag kör lite med cabben med vinterdäcken på (15") och det känns betydligt rappare än med 17". Oftast är ju däcken bredare också vilket gör rullmotståndet högre.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    åker idag med 205:or och de 19" ja hittat är 215 me nästan samma rullomkrets. Om fälgarna väger lika mycket borde den inte bli märkbart slöare? De fälgarna ja har idag väger en del faktiskt och de ja kikat på är väldigt luftiga vilket borde resultera i att de inte väger Så mycket mer än de gamla.

    Mvh Alex

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Det kommer garanterat bli jobbigare att köra bana. Det böjer svårare att svänga eftersom det blir större moment.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det kommer garanterat bli jobbigare att köra bana. Det böjer svårare att svänga eftersom det blir större moment.
    Det kan jag gott tänka mig! Men ska jag köra bana har jag en annan uppsättning fälgar som ska användas.

    Är väl mer tänkt som "fin"-fälgar.

    Mvh Alexander

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Den roterande massan blir ju större på 19. Hela fälgbanan hamnar ju längre ut, är längre totalt sett (större diameter = längre väg för fälgbanan att nå runt) plus ofta bredare. Med andra mkt mera metall som skall sättas i högre rotations-hastighet än motsvarande mindre fälg. Däcksidor är ju lätta, fälgbanan är ju mkt tyngre. Jag vet inte hur mkt motståndet ökar med diametern, är det kvadratiskt möjligen? Eg vill man ju alltid minska den roterande massan, samt den ofjädrade vikten, en 19" fälg motverkar allt det. Så det handlar ju inte om ytterdiametern alls på hjulet, för den är ju som sagt samman, utan roterande vikt är nyckeln.

    Rent personligen så är det mkt märkligt att 18" nästan blivit standard på bilar idag, det går ju stick i stäv med bränsleförbrukningen, dessutom blir det stötigt och ofta mera spårigt. Men smaken är som baken. Själv känns det rätt bra att bara lyxa till med superstora 16" på mina og900 och slippa 18"-träsket som en modernare bil innebär. Däck-kostnaden skall vi ju inte glömma heller....
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Det låter helt rätt, Martin! Det var så jag tänkte också när jag läste första inläggen i tråden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Den roterande massan blir ju större på 19. Hela fälgbanan hamnar ju längre ut, är längre totalt sett (större diameter = längre väg för fälgbanan att nå runt) plus ofta bredare. Med andra mkt mera metall som skall sättas i högre rotations-hastighet än motsvarande mindre fälg. Däcksidor är ju lätta, fälgbanan är ju mkt tyngre. Jag vet inte hur mkt motståndet ökar med diametern, är det kvadratiskt möjligen? Eg vill man ju alltid minska den roterande massan, samt den ofjädrade vikten, en 19" fälg motverkar allt det. Så det handlar ju inte om ytterdiametern alls på hjulet, för den är ju som sagt samman, utan roterande vikt är nyckeln.

    Rent personligen så är det mkt märkligt att 18" nästan blivit standard på bilar idag, det går ju stick i stäv med bränsleförbrukningen, dessutom blir det stötigt och ofta mera spårigt. Men smaken är som baken. Själv känns det rätt bra att bara lyxa till med superstora 16" på mina og900 och slippa 18"-träsket som en modernare bil innebär. Däck-kostnaden skall vi ju inte glömma heller....
    Låter vettigt..

    Tack för en bra förklaring!

    Tyvärr är jag nog så pass fåfäng att jag kommer inhandla en uppsättning 18" ändå. 19" låter jag nog bli dock..

    Mvh Alexander

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Sämre acceleration med större fälgar?

    Inga problem, och jag skall väl inte kasta sten i Glashus heller. Min gamla 9.3 såg så djäkla läcker ut på Blocket med de 18" fälgar som satt på den då att jag bara vara tvungen att köpa den. Men 19" och 20", där går fan gränsen!

    Fanns lite trådar här tidigare om acc-skillnader mellan 16 och 18" bla, men man får söka för att hitta.

    Lycka till med fälgköpet! Det är ju en nice känsla att känna vårdoften och skruva på sina nya hjul på bilen och ta en tur.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. 9-5 fälgar modell större???
    Av Bettan81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 13:44
  2. Hur mycket sämre acceleration med 17"?
    Av Andreas Plars i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •