Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Problem med trådlöst internet till laptop!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Problem med trådlöst internet till laptop!

    Hej, har sedan förra veckan fått en ny arbetsdator, tanken är att denna tjänst ja har även inkluderar arbete hemifrån, dock försvåras allt när vi arbetar över fjärrskrivbord och min nya dator vägrar koppla upp sig via mitt bredband!

    Datorn är en Lenovo med Windows 7/enterprise. Totalt kontrollerad av admin!

    Jag har provat med direktkabel samt trådlöst via en netgear-komonent!
    Jag får kontakt med min trådlösa sändare men ingen internetaxcess, med kabeln säger den att det inte är möjligt att skapa en anslutning.

    Jag kan koppla upp mig hos mina vänner med trådlöst. Kan tillägga att jag har ett oskyddat nätverk här hemma, men mina kompisar haft skyddat som jag fått koden till. Jag kan köra min PS3:a här hemma på trådlöst samt kabel!

    Några tips på problemet? Kan det vara så simpelt att min dator kräver ett krypterat nätverk ur säkerhetssynvinkel för att koppla upp sig? Hur gör jag då om jag vill skapa en sådan nyckel till min netgear?

    Tack på förhand, mvhj
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Det låter lite otroligt att datorn skulle kräva ett krypterat nätverk, men det är lätt att kolla och ingen direkt nackdel att kryptera din trafik ändå. Antar att du har en annan dator du kan använda hemma för att koppla upp dig mot din router. Prova att ta en webbläsare och skriv in följande adress: 192.168.1.1. Om du inte får ett svar där så kan du lista ut adressen genom att köra följande: "Start->Kör (run). Skriv cmd och tryck enter. Skriv "ipconfig /all" (utan ") och tryck enter. Leta rätt på värdet för Default gateway (brukar ofta vara just 192.168.1.1, varför jag föreslog det innan).

    Prova att logga in med användarnamn: admin och lösenord: password.

    Var du sen slår på krypteringen (WPA2, inte WEP) är lite svårare att peka ut utan att veta vilken modell du har, men det är lätt att hitta genom att klicka runt i menyerna. Välj WPA2 och sätt ett lösenord och voila.

    Lycka till

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Tackar, skall prova omgående!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Är ju tyvärr ganska Inkompetent av gäller nätverk etc.. Körde en ipconfig i cmd och fick fram en jäkla massa info, bland annat så var statusen "frånkopplat" på i princip varje rad. Får ringa it-support i morgon och se om dom är villiga att hjälpa mig!
    Kan bara inte förstå varför det funkade på kompisarnas krypterade nätverk men inte mitt oskyddade.
    Inte ens med kabel direkt i datorn! Måste vara någon spärr av konstigt slag...
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Kolla om du använder samma IP-serie hemma som på jobbet. Gör du det så försök ställa in din router hemma att dela ut adresser i en annan serie. Det kan t.ex. vara så att ni har en Proxyserver på jobbet och att all trafik som inte är inom nätverket ska gå via den och den saknas givetvis när du är hemma.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Kan oxo bero på vilket nätverkskort som sitter i datorn och vilken router du har.
    Jag fick byta nätverkskort på min då det jag hade samma problem.

    Google is your best friend!

    Googla på nätverkskortets beteckning och din routers beteckning.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Tack för tipsen, skall kolla upp detta i helgen. Pratade med våran lokala IT-anställda i företaget och han trodde det kunde bero på att datorn kräver ett krypterat nätverk, dock vill ja inte tro det. Funkar ju varken med kabel eller trådlöst hemma hos mig. Men hos kompisen fungerade båda anslutningarna. Så då kan nog inte proxy-tipset kanske vara aktuellt... Vi får se, ja pratade med ena kollegan idag o han hade samma problem. Men som sagt mitt nätverksskort kanske inte fungerar med routern, dock så borde det då likförbannat gå direkt med kabel från väggen tycker ja då om inte min router samt nätverkskort kan samspela!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Kör du DHCP hemma?

    Du kanske har en begränsning i hur många adresser som kan delas ut. Om alla är upptagna får du ingen adress till din anslutning med precis det resultat du beskriver.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Kan vara värt att kolla en annan sak:
    Vissa routers lägger in ett lås så att bara "godkända" datorers MAC-adresser (hårdvaruadressen till nätverkskortet) får tillgång till internet. Det kan vara en extra säkerhetsåtgärd t ex om man kör med öppet trådlöst nät.

    Vet du om det funkar att koppla upp mot ditt nät med andra "okända" datorer (kompisars etc)? I så fall faller den här teorin

    //Ulrik
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Kan vara värt att kolla en annan sak:
    Vissa routers lägger in ett lås så att bara "godkända" datorers MAC-adresser (hårdvaruadressen till nätverkskortet) får tillgång till internet. Det kan vara en extra säkerhetsåtgärd t ex om man kör med öppet trådlöst nät.

    Vet du om det funkar att koppla upp mot ditt nät med andra "okända" datorer (kompisars etc)? I så fall faller den här teorin

    //Ulrik

    Mina kompisar kan koppla upp sig här, o ja kan koppla upp mig hos dom. Men ja kan inte koppla upp mig hemma med varken direktkabel eller trådlöst. Kan köra wifi med min mobil hemma likaså...tyvärr så är datorn helt låst då det är en arbetsdator så jag kan knappt ändra ett dugg. Den säger att den inte kan skapa en nätverksanslutning när ja ansluter kabeln, och med trådlöst säger den att en nätverksuppkoppling kan göras dock med begränsad funktion, dvs inget internet.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Kan vara värt att kolla en annan sak:
    Vissa routers lägger in ett lås så att bara "godkända" datorers MAC-adresser (hårdvaruadressen till nätverkskortet) får tillgång till internet. Det kan vara en extra säkerhetsåtgärd t ex om man kör med öppet trådlöst nät.

    Vet du om det funkar att koppla upp mot ditt nät med andra "okända" datorer (kompisars etc)? I så fall faller den här teorin

    //Ulrik

    Mina kompisar kan koppla upp sig här, o ja kan koppla upp mig hos dom. Men ja kan inte koppla upp mig hemma med varken direktkabel eller trådlöst. Kan köra wifi med min mobil hemma likaså...tyvärr så är datorn helt låst då det är en arbetsdator så jag kan knappt ändra ett dugg. Den säger att den inte kan skapa en nätverksanslutning när ja ansluter kabeln, och med trådlöst säger den att en nätverksuppkoppling kan göras dock med begränsad funktion, dvs inget internet.
    För att hjälpa dig krävs lite mer info:

    Vad är det för dator?

    Vilken windows kör du?

    Vad heter det inbyggda trådlösa nätverkskortet??
    (Kika i enhetshanteraren som du hittar i Kontrollpanelen om du inte vet)

    Vad har du för router?
    (Kpl betekning inkl ev versioner, tex WGR 834 v2)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Chantilt

    Dator: Lenovo T410
    OS: Windows 7 Enterprise
    Hittade två enheter här
    Hårdvara dator: Intel(R) 82577LM gigabit network connection
    Intel(R) centrino(R) advanced-N 6200 AGN


    Hårdvara router: 54mbps Netgear wireless accesspoint WG602
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Centrino verkar vara för trådlöst!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    ...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    - Intel(R) centrino(R) advanced-N 6200 AGN
    - 54mbps Netgear wireless accesspoint WG602

    Ajdå...
    Intel och WG602. Ingen bra kombination.

    Surfar man runt på Netgears supportforum ser man att Netgear's produkter och Intel's trådlösa nätverksprodukter inte alltid är kompisar...

    Netgear hänvisar till resp dator tillverkares support. Snacka om att göra det enkelt för sig. Men så är det.

    Jag hittar inga bra tips om hur du skall få det att funka. Bara att ganska många har bekymmer...

    Så enklast lösning på ditt trådlösa problem:
    Jag skulle rekommendera eftersom din dator funkar på dina kompisars trådlösa nät, och andra datorer funkar på ditt trådlösa nät att:

    - Skaffa ett annat nätverkskort, eller kanske en usbsticka om du inte har ett pc-card fack för användning hemma hos dig.

    - Skaffa dig en ny router.


    (Som info var det just en WG602 som bråkade med min arbetsdator med ett Intelkort...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Tusen tack för informationen! Skönt att du kunde verifiera samma information som jag lyckades googla fram likaså. Vad beträffar dina tips för att eventuellt åtgärda felet så är det hög tid för mig att uppdatera mig på hårdvarufronten. Min netgear-router har bra många år på nacken och har gjort sitt! Ska försöka få tid att köpa en ny i morgon. Har du tips på vilken/vilka routrar som fungerar bra till intel?

    Tack på förhand. Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Tusen tack för informationen! Skönt att du kunde verifiera samma information som jag lyckades googla fram likaså. Vad beträffar dina tips för att eventuellt åtgärda felet så är det hög tid för mig att uppdatera mig på hårdvarufronten. Min netgear-router har bra många år på nacken och har gjort sitt! Ska försöka få tid att köpa en ny i morgon. Har du tips på vilken/vilka routrar som fungerar bra till intel?

    Tack på förhand. Mvh j
    Jag kör en Netgear WNR3500 v1 som förvisso funkar för mig och mitt intel 3945 kort. Men jag har stoppat ett draft-n kort i pc-card facket på den datorn för mer fart i mitt eget nätverk.

    Den routern håller mina just nu 10 olika wlan pryttlar + min trådade xbox 360 och trådade Nas uppkopplade utan några som helst bekymmer.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Eftersom problemet inte bara gäller WiFi så har knappast fabrikatet på kort eller router något med det att göra...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Eftersom problemet inte bara gäller WiFi så har knappast fabrikatet på kort eller router något med det att göra...

    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Min router kan kommunicera med andra enheter, dvs datorer, telefoner etc.. och dela med sig av min uppkoppling men vägrar att ge min Lenovo internetuppkoppling. Och jag kan koppla upp min dator utan problem till andra trådlösa nätverk hos kompisar etc.. via deras routrar så det borde vara något lurt i kommunikationen mellan min stenåldersrouter och dator. Googlar man ärendet så nämns det just detta.

    Min router har blivit resetad etc.. men felet kvarstår. har aldrig funnits något problem att koppla upp sig mot den förrut, varken för mina kompisar eller mig själv med annan dator (hp)

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Problem med trådlöst internet till laptop!

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Eftersom problemet inte bara gäller WiFi så har knappast fabrikatet på kort eller router något med det att göra...
    Min erfarenhet både professionellt och privat säger precis exakt tvärtom.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Trådlöst internet sämre pga el??
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 22:23
  2. Problem med trådlöst nätverk.
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 10:52
  3. Ni som kan trådlöst internet..
    Av niohundra i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:11
  4. Skaffa lösenord på trådlöst internet
    Av svante_turbo i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •