Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: rycker till lite.

  1. #1

    rycker till lite.

    hej

    har en jävligt jobbigt tycker ja iaf problem med min bil. har en saab 93 aero ss 2004. kan ju även tillägga att jag har ett öppet luftfilter på. inte jag som satt dit de utan förra ägaren. bilen har inte felkoder. och jag har testat bytt tändstift. men nu till problemet. när jag trycker fullgas spelar ingen roll vilken växel. så blir det att litet ryck precis när turbon börjar ladda. fick även ett chip med till bilen typ som ett ppc chip. v-tech är märket på chipet. chipar jag bilen blir det samma sa fast man märker det mycket tydligare. kan bilen har varigt så här sedan jag köpte den. tycker och det märks mera när bilen är kall om det skulle kunna vara till någon hjälp.

    /danne

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    48

    Re: rycker till lite.

    Du kan ju prova att justera kamaxlarna.
    Men du behöver specialverktyg för att låsa kammarna i rätt läge, så det blir till att lämna in bilen på en Saabverkstad om du inte har kontakter.
    På köpet så borde du få en trevligare motor

    Saabar
    99EMS-72 900i-84 900S-90 90002,0t-96
    9-3SS-05....

  3. #3

    Re: rycker till lite.

    är du säker på att det är felet? hur kan det ha blivigt så? tycker även att när jag startar den så hoppar den inte igång direkt startmotorn måste jobba någon sväng.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: rycker till lite.

    Justera kammarna känns inte som rätt ställe att börja.. skulle du behöva justera dom så har kamkejdan (eller det kanske är rem på ng93?) hoppat ett hack, då skulle du märka mer än att den rycker "ibland".

    Jag tror på att det filter du har monterat har sotat igen din luftmassemätare (been there, done that). Testa att köp en burk CRC air sensor cleaner på mekonomen eller liknande och gör rent din luftmassemätare och se om det blir nå bättre.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: rycker till lite.

    kan tänkar mig att det är lmm. för om kamkedjan är fel. så borde ju bilen inte rycka på nästan samma var på varje växel. kan ju säga att den inte rycker något alls över 4000v och mer.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    48

    Re: rycker till lite.

    Jag har varit med om konstiga ryck som försvunnit efter kamjustering.
    Dreven på B207 med turbo är "flytande" dvs det finns ingen klack som låser dom mot kamaxeln (Opel har en annan konstruktion på sin motor utan turbo)

    Saabar
    99EMS-72 900i-84 900S-90 90002,0t-96
    9-3SS-05....

Liknande ämnen

  1. Aut.-låda hugger/rycker till lite
    Av AERO_chrille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 12:13
  2. 9-5 rycker lite vid jämn gas
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 20:48
  3. Rycker lite när man släppt gasen
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 15:58
  4. Turbon rycker lite vid gaspådrag?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •