Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med OPEL Corsa-99/00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Hjälp med OPEL Corsa-99/00

    Misstänker att detta är rätt forumsdel för denna fråga då den inte är Saabrelaterad.
    Jag testar här så får vi se om någon kan hjälpa eller kanske bifoga frågan vidare på ett opelforum eller liknande. För jag har sökt på nätet och hamnar ofta på forumsidor där man måste vara medlem, kanske någon här som redan är medlem och kan skicka ut frågan där.

    Opel Corsa Jub Mod 99/00 1.4

    Förra besiktningen låg Co halten på 3.5 på tomgång, jag byter då olja,tändstift,oljefilter. men ingen hjälper.... Jag skruvar då upp tomgången lite eftersom den legat väldigt lågt förut. Ser då hur Co-halten sänks markant till 1.3.
    Så tillslut med en tomgång på 2000 varv så är Co-halten nere på 0.57.

    Efter besiktningen skruvar jag tillbaka tomgången till normal tomgång och mäter för sakens skull upp Co-halten igen och då är den på 1.1.

    Så nu inför årets besiktning kollar jag Co-halten igen och märker att den är på 6.57
    Vad kan vara fel? Det enda jag gjorde nu var att hälla i något medel som ska göra rent spridarna och blåste ur luftfiltret då sjönk det till 3.5 igen samma som utgångsläget förra året....
    Har någon någon idé om vad detta kan bero på?
    Vad ska jag byta?
    Katten?
    Testade lite olika saker när jag ändå hade Co-halts mätaren inkopplad och det var att plocka bort luftfiltret och med handen strypa lufttillförslen och då hamnade jag på 1.1. Kan det vara luftmassemätaren som spökar?
    Tacksam för idéer och ev. svar.
    //Conny

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Hjälp med OPEL Corsa-99/00

    ja du, man kan inte gissa för det kan vara så mycket men till att börja med lär man nog ha en fyrgasmätare så man ser mer än bara co halten.
    Sen får man nog läsa av felkoder och ev givarvärden för att överhuvudtaget kunna säga nånting.
    Tomgången ska man inte kunna justera överhuvudtaget så frågan är vad du justerar på? Spänner wiren? Inte normalt........tomgången sköts elektroniskt via tomgångsmotorn och börjar man släppa in mer luft runt spjället blir nog allting fel.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Re: Hjälp med OPEL Corsa-99/00

    Ne det är en djungel av saker, och det jag gjorde för att höja tomgången var att skruva in en ställskruv. Inga större problem.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    Re: Hjälp med OPEL Corsa-99/00

    Börja med att testa en annan luftmassemätare och se om det hjälper.
    Inte helt ovanligt att de ger upp.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293

    Re: Hjälp med OPEL Corsa-99/00

    Så nu ska vi se om ni kan hjälpa mig vidare i mitt problem.
    Jag bytte lmm som ni sa och alla värdena blev kanon 0,23 i co
    Så nu var ju problemet löst..eller!!??
    Problemet var att jag lånade en lmm från en Corsa C 2003 Bosch 0 280 218 031
    Original Luftmassemätare till en Corsa B -99 är Bosch 0 280 217 123
    Det var en sådan som satt i bilen och vart man än kollar så ska det vara en sådan.
    Problemet är att den kostar 4187:- på BrLarsson
    Så jag börjar söka på nätet och hittar Kina-kopior för 990:-
    Beställer då en som motsvarar 0 280 217 123
    Får hem den och slänger i den i bilen och är på väg ner till besiktningen då jag har tid kl 10:00, men bilen känns ryckig och för säkerhet skull åker jag förbi Toyota för att kolla värdena och dom ligger helt fel.
    Panik!! In i utställningshallen river ur lmm som sitter i Corsan -03 som dom ska ha 59.900:- för. Åker in och besiktigar med "fel" lmm och alla värden är klockrena!
    Nu börjar jag bli smått irriterad på detta och misstänker att Kina-lmm:en är kass och får en ny som kom hem idag. Men nu när jag provkört så rycker bilen och går skit, har inte varit nere och mätt upp den men jag vet att värdena inte kommer bli bra för ojämnare gång får man leta efter.

    Så nu till min fråga:
    Hur kan min bil gå klockrent med fel lmm?
    men kass med original?
    ska jag sluta bry mig och beställa en 0 280 218 031 som är till helt fel årgång och egentligen inte ska passa eller jag jag forska vidare vad som kan vara fel.
    Hoppas på kunniga svar och fundringar
    //Conny

Liknande ämnen

  1. Opel Corsa 2.0t
    Av RCM i forum Projekt
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 20:39
  2. Opel Corsa som inte startar.
    Av Magnus84 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 12:05
  3. Typ av olja till Opel Corsa
    Av Mr.P i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 11:44
  4. Trimma opel corsa diesel!
    Av Rickard i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 16:16
  5. Check engine-lampa Opel Corsa 1,2l -00
    Av da_saab9000 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •