Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30

    Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Hej, jag är helt ny här på forumet och sökte mig hit för att nå de riktiga experterna när de kommer till dessa bilarna.

    Jag har en og9-3 Aero -02 med B205R. Jag tycker det börjar rassla/väsa lite väl mycket från motorrummet, koncentrerat kring motorns högra sida (sett från färdriktningen). Dessutom har det på senaste tid tillkommit lite lätta tickljud, de sistnämnda dock inget anmärkningsvärt.

    Jag har sökt lite här och hittat ett par matnyttiga trådar när det gäller kontroll av kamkedjespännaren, men tänkte se ifall någon har något konkret tips innan jag river ner för att kontrollera och mäta på den. Motorn i fråga verkar ha klarat sig ifrån oil sludge. Jag tog över den för drygt ett år sedan och då hade den servats på auktoriserad verkstad sedan start. Då uppgraderade jag vevhusventen till senaste version. Den har i dagsläget rullat 26600 mil och har haft Steg 1 från BSR sedan den var ny i princip enligt tidigare ägare.

    Har kontaktat Mechanum i närheten av där jag bor (Göteborgstrakten) och fått ett pris på drygt 3000 riksdaler för ett byte av ENBART kamkedjan inklusive delar och jobb. Bör man byta fler detaljer när man ändå byter den? Att göra jobbet själv ser jag tyvärr som en omöjlighet då jag enbart har tillgång till ett överbelamrat villagarage där bilen knappt går in.

    Slutligen har jag en liten film på ljudet. Filminspelningen påbörjades några sekunder efter att bilen hade kallstartats i ca 5 plusgrader. Det väsande/rasslande ljudet är i princip oförändrat när motorn når temperatur.

    http://www.youtube.com/watch?v=5bT6xwuoCtc

    Mycket tacksam för svar, litet som stort.

    MVH Christian Magnusson

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Hej!

    Det kan vara kamkedjan som väsnas det kan även vara något löphjul till drivremmen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Det har du jäkligt rätt i. Antar att jag får kontrollera spännaren för att vara på säkra sidan.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Var ute i garaget nu och skruva ut kedjespännaren och det var ju mycket lättare än jag trodde. Mätte upp 16mm i innerkant med skjutmått så det får bli ett byte av kedja. Räcker det att byta kedjan? Bör spännaren eller något annat bytas när man ändå håller på?

    Mvh Christian

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Hej!

    Ett fulbyte (läs byte av bara kedja) är inte att rekomendera då alla drev är utslitna vilket lär slita ut den nya kedjan rätt snabbt.

    Köp dig en komplett sats med drev och kedjor då får du även till balans sidan vilket även lär vara lika utslitet som kamkedjan.

    Och när dom ändå är där och rotar be dom byta alla löphjul även spännarens hjul samt drivremmen, se till att få den långa varianten av drivremm.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Vore det jag skulle jag först kolla mycket noga om det är något annat än kamkedjan som rasslar. Har du mätt rätt (som SAAB anger) och fått 16 mm så är det inte troligt (?) att det är kamkedjan som rasslar. Spännaren fortsätter att spänna kedjan upp till ca 19 mm (i alla fall på min og9-3Aero).

    Möjligen kan det vara kedjan till balansaxlarna som rasslar om dess spännare "slutat spänna". Detta går inte att kolla lika enkelt som för kamkedjan. Din bil har ju gått så långt att det inte är otänkbart att kamkedjan redan är bytt en gång. Om den då är fulbytt (utan att byta drev skenor osv) så är det inte otänkbart att balansaxelkedjan sjunger på sista versen. På min bil bytte jag kam- och balansaxelkedor vid ca 16500 mil och spännaren var då ute 16,5 mm. Motorn var då välservad, hade bara gått långa sträckor och led inte av oil sludge.

    Fulbyter du kamkedjan (utan att byta drev skenor osv) och det är kamkedjan som rasslar så blir du inte mycket lyckligare.

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Jag har mätt spännarens innermätt så att säga med skjutmått och fått det till mer eller mindre exakt 16mm. Hur anger Saab att man ska gå tillväga vid mätningen?

    Jag har forskat lite mer kring detta och ett fulbyte är inte aktuellt av uppenbar anledning. Har pratat med en verkstad i Göteborgsområdet som heter AH Bilservice som blivit rekomenderade härifrån detta forum. Han sa i telefon att 16mm på spännaren inte behöver vara akut, men ifall det rasslar så ska den bytas. Han sa också att de i princip aldrig byter enbart kedja och byter nästan alltid balanskedjan samtidigt eftersom den brukar vara mer sliten än vad kamkedjan är. Fick ett pris på i runda slängar 10-11 000 för ett byte på kamkedja, balanskedja och alla drev och löphjul. Han nämnde inte skenorna men det får jag kolla upp.

    Låter det som ett rimligt pris? Har hört talas om att det brukar ligga i regionen runt 15 000 för ett byte på Saab?

    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Så skall man mäta och så har du också beskrivit att du gjorde.

    Per L

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Tack, ja det var så jag mätte.
    Vad tror du om priset? Har ringt till ett par verkstäder och tror inte det blir mkt billigare om man inte hittar någon som eventuellt gör de svart efter arbetstid eller liknande. Samtidigt skönt att ha kvitto på en sån här reparation när bilen en gång säljs.

    Mvh

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Jag har ingen aning vad man får betala för ett sådant byte.
    Jag bytte kam-och balansaxelkedjor med skenor och drev själv på min bil för en totalkostnad på under tusenlappen.
    Det var för några år sedan då man kunde köpa hela satsen med delar hos SAAB för 837 kr.

    Per L

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Jädra skit att jag inte har möjlighet att göra det själv här hemma...
    Ringde till ett par andra verkstäder med, men verkar inte bli billigare. Bokade tid i förmiddags. Bra kommer det nog bli iallafall.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Ring lite utanför stan. Hörde mig själv om lite kring alingsås och vårgårda, priserna givetvis lägre där ute, men under 10.000 tror jag inte du kommer, inte hos en verkstad i alla fall.

    Finns säkert massa personer här på forumet som är villiga att skruva lite för några tusenlappar

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Jag tror inte bara det är kedjan som låter, vid 26000 mil och kedjan ute 16mm är det troligen dags att byta ändå men jag känner igen det där ljudet, påminner om trasig vattenpump.

    Nu vet jag inte om det är samma på en 9-3 -02 som på min 9-5 -01 men testa att hänga av drivremmen, starta motorn och lyssna.
    Slutar det låta, eller låter mindre illa, så vet du att det är något på drivremssidan, typ en vattenpump. OM det nu funkar på samma sätt som på en 9-5?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Okej, det var ju en möjlig teori. Har varit med om en del löphjul och liknande som fört oväsen och ljudet på har inte samma karaktär så jag utesluter nog det. Men vattenpumpen kan det mycket väl vara. Killen på AH Bilservice som jag pratade med nämnde faktiskt det han med och byter vattenpumpen också ifall det skulle vara så. Annars är det nog som du säger dags att byta kedjan i vilket fall efter dessa mil.

    Ska faktiskt hänga av multiremmen och lyssna i eftermiddag när jag kommer hem så vet jag det iallafall.

    Mvh

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Om det nu skulle vara vattenpumpen så se till att kolla upp detta så att du inte kör i onödan om det är det som är fel.

    På min ng900 (är ju ändå samma konstruktion) så gick själva remhjulet på axeln sönder så att remhjulet "vobblade" och lät illa när den tog emot blocket (!) och att det var det som lät (när remhjulet touchade i motorn för varje varv). Turligt nog så upptäcktes felet innan remhjulet hade hunnit svarva allt för mycket på motorn och det var inte alls självklart att det var det som lät när man inte letade efter det.

    Det hände för övrigt vid ungefär 27000 mil.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30
    Där ser man! Har inte hunnit kolla upp vattenpumpen ännu men det är ingen panik heller för bilen är avställd över vintern och står i garage. Hänger av remmen snarast och kollar ifall ljudet upphör.

    Tack för hjälpen!

    Mvh

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30

    Re: Hjälp angående rasslande kamkedja B205R -02

    Hejsan!

    Tänkte bara uppdatera lite.
    Har fått tillbaka bilen från kamkedje och balanskedjebyte + alla drev och glidskenor. Vattenpumpen förde inget liv men den byttes den också pga av att den läckte lite smått i dräneringen. Balansaxelkedjans spännare var ute på max förövrigt. Nu låter den som ny i maskineriet!

    AH Bilservice på hisingen gjorde sitt jobb till ett humant pris och kan varmt rekommendera dem. Fick kolla på alla utbytta delarna och han visade noggrant vad som hade gjorts på bilen.

    Mvh Christian

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •