Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443

    Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5

    Jag såg på blocket en annons där säljaren sa att han sålde en aero ratt till 9-5 som passade 2002-. Jag tolkar det som att den bara skulle passa från 02 och uppåt. Trodde alla 9-5 rattar passade alla årsmodeller.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Det är väl signalen från stereoknapparna som är annorlunda om jag inte minns fel.

  3. #3
    9-3 Aero M2001-2002 (cab 2003) samt 9-5 Aero M2000-01 fungerar alltså endast på äldre bilar?

    Har 9-3 Aero M2001 och 9-5 Aero M2000-01 identiska rattar?

    Hur byter man ratten på en 9-5 M1999?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Bara som en parentes i det hela så passar inte M06-ratten på någon tidigare modell...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Det är väl signalen från stereoknapparna som är annorlunda om jag inte minns fel.
    Stereoknapparna kan man flytta över från den gamla ratten.
    Fredrik J

  6. #6
    Hur byta?

  7. #7
    Ratt (M1999) läder std->

    Ratt (M2001) läder sport

    Allt från 9-5 / 9-3

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Öyvind.H
    Hur byta?
    Två små insexskruvar på baksida bakom ett par gummipluppar. Med dessa lossade tar man bort airbagen och ser sedan den stora muttern. Lossa och dra av ratten. Återmontera baklänges. Lätt. Man behöver inte ens byta om...
    Byte själv min till en helt ny läderratt från Sdcc för 500spänn. Alla ska ha sportratt så orginalratten finns det drivor av. Ger lite nybilskänsla tillbaka...
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641
    Ska jag byta ratt, ska jag byta till denna... men som sagt... den passar ju inte.
    Mvh Timmy

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Man måste dock göra rätt så att man inte får en airbag i ansiktet, kan vara lite trist o är man inte hundra på hur man ska göra så ska man nog låta bli... Akta även kablarna som går till rattknapparna och tutan så att ni inte sliter av dom för det är ju lite special där eftersom ratten snurrar så att säga så den delen är inte direkt billig...

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Mokapären som fixar överföringen mellan ratt och rattstället behöver man inte röra för att byta ratt. Sitter två vanliga kontaktstycken som man enkelt lossar. En för airbag och en för knapparna. Det där med minuspolen tycker jag låter lite farligt. Att göra elektronik och sensorer spänningslösa är aldrig speciellt säkert oavsett vilken typ av elektronik det handlar om.
    WIS säger att tändningen skall stå i läge OFF....
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 17:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Som ett litet tips som sparade mig massa onödigt extrajobb var att jag lät muttern till ratten sitta kvar på några gängor innan jag drog loss den gamla ratten. Jag lovar att med min (o)tur så hade jag slitit av alla kablar annars.

    Jag hade kikat lite i en verkstadshandbok innan (+lite trådar här på forumet) där det stog att man skulle göra bilen spänningslös och låta den förbli sådan minst i 15 min innan man började arbeta. Detta var för att inte "trigga" någon felkod på SRS-systemet.

    Ett annat (kanske självklart tips) är att se till att hjulen är absolut raka innan man rycker loss ratten.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Jag hade kikat lite i en verkstadshandbok innan (+lite trådar här på forumet) där det stog att man skulle göra bilen spänningslös och låta den förbli sådan minst i 15 min innan man började arbeta. Detta var för att inte "trigga" någon felkod på SRS-systemet.
    Som sagt, Saabs egen verkstadshandbok säger batteripoler på och tändningen i läge OFF. Förmodligen för att detta säkrar elektroniken bäst. Det faktum att du pratar om 15 minuter indikerar risk för kvarvarande spänning i systemet. Det är helt omöjligt att förutse vad ett instabilt elektriskt system tar sig till. Kanske får du airbagen i ansiktet även efter 16 minuter....

    Det där med att lämna muttern kvar är ett riktigt bra tips. Gjorde det inte själv och höll på att få ratten i ansiktet...
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det där med att lämna muttern kvar är ett riktigt bra tips. Gjorde det inte själv och höll på att få ratten i ansiktet...
    Eller att man sliter av kablarna som jag var inne på tidigare... Jaja om minuspolen ska vara av eller på tänker jag inte lägga mig i jag vet bara hur de gjorde på saab när jag var där... Rätt eller fel, vad vet jag men vi fick ingen airbag i ansiktet iaf...

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Som ett litet tips som sparade mig massa onödigt extrajobb var att jag lät muttern till ratten sitta kvar på några gängor innan jag drog loss den gamla ratten. Jag lovar att med min (o)tur så hade jag slitit av alla kablar annars.
    Du menar alltså rattens centralmutter?

    Den som har bilder på operationen får ytterst gärna placera dem här eller skicka över dem. Tack på förhand.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Du menar alltså rattens centralmutter?
    Precis
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 17:13. Anledning: Lagat trasig citat
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  17. #17
    Med en liten övervikt förstår jag att batteriet skall kopplas bort helt. Innan jag byter ratt (på 9-3OG samt 9-5), vad säger expertisen? Batteri kvar eller ej?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Den enda nackdelen med att koppla bort batteriet är att radiokanalerna kanske försvinner och att man får adaptera om motorns stysystem, men det är ju fixat med 10 minuters körning.
    Anledningen att jag kopplade bort var framför allt att jag inte ville trigga en eventuell felkod i systemet, samt att jag har hört och läst i verkstadshandboken att man bör göra det.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 17:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 975
    Citat Ursprungligen postat av Snobben
    Bara som en parentes i det hela så passar inte M06-ratten på någon tidigare modell...
    den passar visst !! men man får byta lite andra delar också....

    Ratt, Airbag, Rattknappar, Spakar m.m.
    [ Porsche 996 Turbo X50 -03 ] [ SAAB 9-5 2.3t vector combi -08 Hirsch ]
    [ SAAB 9-3 SS TTID aero -10 ]

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Med en liten övervikt förstår jag att batteriet skall kopplas bort helt. Innan jag byter ratt (på 9-3OG samt 9-5), vad säger expertisen? Batteri kvar eller ej?
    Expertis och expertis. I Saabs egen verkstadsinstruktion står det att tändningen ska stå i läge off och batteripolerna på. Anledningen är förmodligen att ett spänningsinstabilt airbagsystem kan vara oberäknerligt (precis som vilken annan elektronik som helst). Står tändningen i läge off under hela operationen blir det inte heller några felkoder. Om du tar bort batteriet, hur gör du airbagsystemet helt spänningslöst? Kanske finns det kapacitiva komponenter i airbagsystemet...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-06-27, 16:44
  2. Passar alla årsmodeller av 9-5:ans styrväxel??
    Av 10000rpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 13:23
  3. Larmsiren, samma modell i alla årsmodeller av 9-5?
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:05
  4. Passar "alla" fjädrartiper till alla 9000
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:36
  5. Tank till saab99 passar det alla sedaner årsmodeller imellan
    Av Traktorturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •